Additionally, paste this code immediately after the opening tag: grondzeil met of zonder weekmaker? - Forum Wereldfietser

grondzeil met of zonder weekmaker?

Tijdens de voortdurende zoektocht naar een tentje ben ik ook aan het kijken naar een grondzeil.

Ik dacht hiervoor gewoon een stuk landbouwplastic te gebruiken.

Nu kom ik op de site van een buitensportzaak een stukje info tegen dat in landbouwplastic weekmakers zitten en je een dergelijk stuk zeil beter niet kunt gebruiken.
In plaats daarvan hebben ze grondzeil zonder weekmakers.

Wat gebruiken jullie? Is dit een commerciele list om duur grondzeil te verkopen?

Ik denk niet dat het een commerciele list is. Weekmakers zijn gewoon slecht voor het grondzeil van je tent.

Bij de Bever kun je van dat zwarte bever-grondzeil kopen. Het is heel licht en toch ook best wel sterk (vinden wij dan). Tsja, wat is goedkoop? Die plastieke dingen van de bouwmarkt zullen ongetwijfeld goedkoper zijn, maar echt duur is het niet en het is toch voor het behoud van je tent.

Succes!
El & El

OK, bedankt voor de snelle reactie.

dat verhaal van die weekmakers is wel degelijk waar!! ik heb ook nog een goede tent liggen maar met poreus grondzeil. Zeer waarschijnlijk door een niet goed grondzeil. Bij de betere tenten is vaak een grondzeil optioneel leverbaar. zijn wel dure dingen maar super in gebruik, op maat, licht en sterk.. ik zou daar niet op besparen. succes
Roald schreef:Grondzeil. Ik dacht hiervoor gewoon een stuk landbouwplastic te gebruiken. Nu kom ik op de site van een buitensportzaak een stukje info tegen dat in landbouwplastic weekmakers zitten en je een dergelijk stuk zeil beter niet kunt gebruiken. In plaats daarvan hebben ze grondzeil zonder weekmakers. Wat gebruiken jullie? Is dit een commerciele list om duur grondzeil te verkopen?
Ik heb toch mijn twijfels bij de stelligheid van anderen. Ik heb het vermoeden dat er in landbouwPE geen weekmaker zit. Weekmakers, tientallen massaprocenten, worden met name in zacht PVC toegepast.
Leon (wiens tentgrondzeil poreus werd voordat hij een goedkope bouwmarktfolie ging gebruiken)
Leon

Hoi Roald,

Hoe het precies zit met weekmakers weet ik niet :wink: , wat ik wel weet is dat het grondzeil van onze vorige tent altijd waterdicht is gebleven met plastic van het Tuincentrum.

Dit jaar hebben we voor het eerst ander plastic meegenomen op reis; namelijk dat van Perrysport. Je hebt het in verschillende afmetingen en het is speciaal bestemd voor o.a. tentjes. Voor €5,00 heb je een behoorlijk stuk. Ook met dit plastic is het grondzeil van onze (nieuwe) tent waterdicht gebleven.

Bij verschillende tentjes kun je ook een Footprint kopen, dan weet je - denk ik - in ieder geval dat je het juiste soort plastic hebt. Nadeel is dat footprints duur(der) en zwaar(der) zijn dan gewoon plastic, voordeel is dat ze als het goed is langer meegaan.

Groet,
Gudrun

Ik denk dat sommige landbouwplastics wel weekmakers bevatten. Dat kàn problemen geven, vooral als je de tent bijvoorbeeld drie weken in de spaanse hitte laat staan, maar het hoeft niet per sé.
Bever aquafolie is een prima grondzijl. Het is beresterk, ik heb een stuk zelfs acht jaar lang (behoorlijk zwaar) kunnen gebruiken, en erg licht. En dus bovendien weekmaker-vrij.
Waarom zou je het risico lopen om het kwetsbaarste deel van je tent, het grondzijl, te verklooien vanwege een paar euro's? Hoe vaak moet je daarvoor wakker worden met water in je tent?

Door schade en schande wijs geworden kan ik je vertrellen dat landbouwplastic wel goedkoper is in de aanschaf maar een zeer dure koop is als je het onder je dure lichtgewicht tentje gebruikt.
De bever plastic is bovendien lichter van gewicht dan landbouwplastic.

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten

Louis en Lieneke schreef:Door schade en schande wijs geworden kan ik je vertrellen dat landbouwplastic wel goedkoper is in de aanschaf maar een zeer dure koop is als je het onder je dure lichtgewicht tentje gebruikt.
Leg eens uit :?:

Landbouwplastic is een PVC, een chloorhoudede plastic soort die alleen al om zijn schadelijke productie proces uit de productie zou moeten worden genomen. Maar goed het is de goedkoopste plastic dus zal nog wel even blijven. PVC is bovendien een stof die nauwelijks afbreekbaar is en een langdurige aanslag op het milieu doet
Terug naar het grondzeil. Het chloor dat vrijkomt uit de PVc en de afgifte van weekmakers die nodig zijn om PVC soeperl te houden reageren met stoffen in je grondzeil, meestal nylon. Het gevolg is dat dit na enige tijd uitelkaar valt. Dit proces begint langzaam het is als of er wat poeder van je grondzeil te vegen is. Eenmaal op gang is het proces niet meer te keren.

Louis en Lieneke schreef:PVC is bovendien een stof die nauwelijks afbreekbaar is en een langdurige aanslag op het milieu doet.
Louis en Lieneke,

Kunnen jullie misschien ook iets zeggen over "Polyethyleen" wat o.a. voor dekzeil maar ook voor grondzeil gebruikt kan worden.(waterdicht en niet echt zwaar)

Schorpioen.

Nu moet ik voorzichtig worden want een chemicus ben ik niet

Polyethyleen is een heel ander product dan PVC: PolyVinielChloride

Polyethyleen is milieutechnisch gezien van de kunststoffen het minst schadelijk, bij de fabricage komen weinig schadelijke stoffen vrij

Het is geschikt voor hergebruik, dat wil zeggen het is goed recycle-baar

Ook aan grondstof gebruik is het een "zuinig" product

Bij verbranding komen weinig schadelijke stoffen vrij

Het karakter van het meteriaal, soepel of hard, wordt bepaald bij de fabricage, hoge of lage druk.

Mijn ervaring is dat het geen nadelige gevolgen op tentgrondzeilen heeft.
Duidelijkheidshalve dat is maar een beperkte ervaring. Van andere kampeerders heb ik ook geen slechte ervaringen gehoord

Wil je meer weten vraag het tante Google, daar zal het wel te vinden zijn.

Zaterdag over acht weken verschijnt de uitslag van een test: extra grondzeiltjes, ook wel tentluier genoemd. Alle mogelijke lappen landbouwplastic, foodprints, PVC, polyethyleen, met en zonder weekmakers worden in een uitvoerige test met elkaar vegeleken, op samenstelling prijs, kwaliteit, duurzaamheid, neveneffecten op de tent en het gras. Ook de mogelijkheid van aanwezigheid van schadelijke stoffen, waardoor je grondzeiltje geweigerd kan worden aan boord van EasyJet wordt meegenomen.
Wil je daar niet wachten: loop even bij Bever of een andere buitensportzaak binnen en ze snijden het op maat voor je af. Wat kost z'n velletje nu? Reken eens om naar het aantal nachten dat die lap onder je tent ligt. Hoeveel kost dat per nacht?

bert sitters schreef:Zaterdag over acht weken verschijnt de uitslag van een test: extra grondzeiltjes, ook wel tentluier genoemd.
Ha die Bert,

Een interresante test lijkt me dat! In welk tijdschrift wordt dat gepubliceerd??? Hopelijk komt mijn tentluiertje goed uit die test, anders volgen er zeker slapeloze nachten.

Komt er op de fiets en wandel beurs een thema eiland over tentluiers???
Dit lijkt me voor veel bezoekers het hoogtepunt van de beurs.

Groet,

John.

Helaas John,

Op de Fiets en Wandelbeurs is er nog geen uitslag van die tetst. Heb beloofd er verder geen mededelingen over te doen.

Op de Fiets en Wandelbeurs is er wel de uitslag van een test van Vakantiefietsen. Niet alleen de uitslag, maar je mag de fietsen ook zelf testen. Volgens mij kan dat zonder luier.

Louis en Lieneke schreef:Landbouwplastic is een PVC, ....
Ik zie dat toch anders.
Landbouwfolie is standaard gemaakt van polyetheen (PE), wat onder invloed van het Engels meestal polyethyleen genoemd wordt. Zover ik weet bevatten landbouwfolie en andere soorten PE geen weekmakers.
PE is er in verschillende soorten zoals LDPE, LLDPE en HDPE, maar dat is in dit kader irrelevant.
Wat wel interessant is, is dat veel luchtbedjes en andere dingen die in de tent komen te liggen zeker niet weekmakervrij zijn! Dus als je grondzeil poreus is en je wilt het aan weekmakers wijten, dan moet je niet alleen onder de tent zoeken maar ook erin!
Leon (wel iets in de scheikunde gedaan, in Eindhoven)

<foutje>

:idea:

Er is een eenvoudige manier om erachter te komen of je tentluier PVC bevat (en wellicht dus ook weekmakers) dan wel PE. Steek een stukje in brand en kijk of de vlam groen oplicht. Zo ja, dan gaat het om PVC (de groene vlam is het Chloor dat verbrand). Je schijnt het ook te kunnen ruiken. Zo niet dan gaat het waarschijnlijk om PE en is je tentluier veilig voor je grondzeil.

PS
Voor degenen die zelf willen experimenteren in de kunststofherkenning staat hier een handleiding:
http://webserv.nhl.nl/~stout/plasticpro ... #verkennen

Zoals ik al schreef ik ben geen chemicus.
Bedankt voor de wijze lessen.
:oops:

Het zou heel goed kunnen dat de grondzeiltjes en landbouwplastic in het verleden van PVC werden gemaakt. Door de milieubezwaren van dit materiaal is PVC in de loop der jaren vervangen door het milieuvriendelijker PE. Draagtassen, landbouwfolie ed worden gemaakt van LDPE (lage dichtheidspolyethyleen) wat ook beter recyclebaar is en volgens mij ook veilig te gebruiken voor je tentzeil. Verkopers van Bever e.d. maken m.i. nog steeds mis/gebruik van bovenstaande argumenten dat andere folies slecht zijn vooral om hun produkt te verkopen.

En als je het niet zeker weet, gewoon een stukje luier aansteken (niet in de tent!) :lol: