door
AB » di 26 nov, 2013 09:17
EnriceV schreef:Carbon bestaat uit glasvezels in (meestal) epoxyhars. De vezels zijn oersterk in hun lengterichting. De epoxymatrix die hen omhult zorgt ervoor dat de vezels niet ten opzichte van elkaar verschuiven. Er zijn daarbij twee risico's: (1) de vezels hebben een maximale belasting, als deze echt overschreden wordt dan treedt faling abrupt op en (2) bij beschadiging van de matrix kan er lokaal een verzwakking ontstaan wat leidt tot spanningsconcentraties rond deze beschadiging die lokaal hoger zijn dean de maximale belasting.
Een goed ontworpen vork breekt niet bij 1, tenzij je echt in een crash-achtige situatie belandt. Situatie 2 is daarintegen veel realistischer: opspringende steentjes, transport of niet voorziene belastingen, kunnen beschadiging in de matrix veroorzaken. Het is niet gezegd dat elke beschadiging problematisch is, maar het is moeilijk op voorhand te controleren. De klemmen die AB laat zien klemmen rond de vork. Lokaal ga je dus een drukkracht op de vork zetten en het materiaal licht indeuken (ook al zie je het niet). De vezels en matrix worden daarbij aan de binnenkant van de vork in trek gezet. Bijkomende belasting tijdens het rijden zorgt ervoor dat het materiaal terhoogte van die klem zwaarder zal belast worden in een richting die niet perfect gelijk ligt met de vezelrichting, wat dus net een gevaar is.
Het probleem met carbon zit dan ook vooral in het risico dat kleine beschadigingen een verzwakking creeëren en het feit dat als er faling optreedt deze altijd abrupt optreedt.
Ben het met je eens dat een carbon voorvork weinig gewichtsvoordeel geeft afgezet tegen het totale gewicht van de fiets plus bagage. Maar of iets wel of niet kan (of dat het verstandig is) een drager op een carbonnen vork met behulp van bandklemmen is hierboven redelijk theoretisch verwoord. Immers in de praktijk hebben carbonvorken hebben ook nokjes en gatopeningen voor schijfremmen, vbrakes, cantilevers en normale remhoefjes. Die krachten zijn wel een stukje groter dan het momentum wat een voordrager met bandklem zal leveren. De klap van enkele opvliegende steentjes zal ook geen probleem zijn voor carbonnen vorken (carbon heeft zich in de praktijk immers al bewezen). Het ATB wereldje is wel een goed kweekvijver ten aanzien van materiaalmisbruik.
Na een ernstig ongeluk met een carbon fiets doorfietsen is een ander verhaal. Bij een stalen fiets zie je dan wel de verbuigingen die je bij carbon niet ziet. Een carbon fiets moet je na een (ernstige) valpartij laten doormeten om te zien of er interne beschadigingen zijn (indien je aan de buitenkant geen beschadigingen ziet).
Spontane materiaalbreuk kan overigens ook bij staal/alu/tita/rvs voorkomen.
De reden dat men bij solide vakantiefietsen nauwelijks voor carbon kiest is vanwege de kleine conservatieve markt, het geringe gewichtsvoordeel en het (onvermeidelijke) ruwe misbruik van een fiets tijdens ellenlange reizen in verre uithoeken van de wereld. Het geijkte argument is natuurlijk dat een ongeluk in een klein hoekje zit en dan ben je met een stalen fiets in verwegistan bij de lokale lasboer ietsje beter uit dan met alu/carbon/tita (dat geldt ook voor 26"banden en voor een normale aandrijflijn (van rohloff en riem hebben ze daar ook nooit gehoord).
Dat wil niet zeggen dat er genoeg voorbeelden zijn van ellenlange reizen met carbonfietsen waarbij wel alles goed gaat. Ik zou er niet bang voor zijn. Mits je de druk/trekkrachten van het knooppunt verstandig verdeelt (ruime klemband nemen, met rubber, en niet belachelijk strak aandraaien).
Hier een voorbeeld van een atb met carbonnen vork met alu nokken voor vbrakes
http://gearinches.com/blog/reviews/exot ... ork-review
http://gearinches.com/blog/reviews/carb ... rk-wrap-up
http://www.carboncycles.cc/?s=0&t=2&c=75&p=787&
http://www.carboncycles.cc/?s=0&t=2&c=43&p=200&
Met zo'n vork onder de 1kg bespaar je zo een halve kilogram...... dat heeft dus extra nut als je ultra lichtgewicht op reis gaat..... dus dan zonder voortassen en dus zonder voordrager. Aan de andere kant, wie weet laat je wel je achtertassen thuis, kan natuurlijk ook. Of dat je zo'n drager kiest van Nitto Mini-Front Rack voor een klassiek voortasje