Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Carbon voorvork met voordrager - Forum Wereldfietser

Carbon voorvork met voordrager

Is een carbon voorvork geschikt voor een voordrager.
Ik neig naar "nee". Waarom? Nou, er zitten vaak geen nokjes op voor een drager. Maar goed, dat hebben verende vorken ook niet, zou je zeggen. True. Maar die zijn vaak nog rond zodat je daar alternatieve systemen omheen kunt klemmen. Carbon vorken zijn zelden echt rond, alleen sommige MTB-vorken bij mijn weten.

Maar geef anders even aan om welke vork het gaat, en wat het beoogde gebruiksdoel is. Dan kunnen we een antwoord in de juiste context geven.
Carbon is niet goed bestand tegen impact belastingen. In se kan een carbonvork dus ook wel de extra last aan van een voordrager. (en is dankzij de voordrager misschien beter beschermd tegen schade).

De minieme gewichtswinst die je echter doet door een carbonvork te gebruiken staat in contrast tot alle bagage die je wil meenemen (zeker als je een voordrager nodig hebt). De meeste vakantiefietsers kiezen bovendien voor kleine wegen waar je al eens makkelijker in grind belandt of op slecht wegdek, plaatsen die je met een carbonvork beter vermijdt.

Er bestaan slechts een aantal carbonvorken met oogjes voor een voordrager (klem nooit zelf iets rond een carbonvork!). Die vorken zullen behoorlijk stevig zijn, maar het is me een raadsel waarom je ze zou willen vermits carbon gewoon niet het logische materiaal is om in "vakantiefiets" omstandigheden te gebruiken.
+1
EnriceV schreef:Carbon is niet goed bestand tegen impact belastingen.
Ik denk dat het nauwkeuriger is om te zeggen dat carbonmaterialen meer dan metalen niet bestand zijn tegen belastingen waarvoor ze niet bedoeld zijn. De mechanische eigenschappen van carbon-materiaal zijn namelijk richtingafhankelijk en de ontwerper besteed een groot deel van zijn tijd aan het bepalen in welke richting de carbonvezels moeten komen te liggen. Als hij daarbij niet expliciet aan een paar flinke tassen heeft gedacht lijkt me het geen best idee om die er dan toch maar aan te schroeven.
Als er oogjes aan zitten en de levenacier zweert dat het goed is, dan kun jer nog over twisten.
Leon
Afbeelding
Bandklem met stukje rubber ertussen, zou ook met een carbonnen vork moeten kunnen toch? De druk wordt wel verdeeld over het oppervlak van de bandklem, niet bepaald een puntbelasting te noemen. Of is de inschatting te optimistisch?

Afbeelding

Afbeelding
janenliseth schreef:Is een carbon voorvork geschikt voor een voordrager.
Wel voor een lichtgewicht racefiets op asfalt, niet voor een zwaar te beladen vakantiefiets op ruwe paden.
Eric op de Fiets schreef:
janenliseth schreef:Is een carbon voorvork geschikt voor een voordrager.
Wel voor een lichtgewicht racefiets op asfalt, niet voor een zwaar te beladen vakantiefiets op ruwe paden.
waarom niet?
Carbon bestaat uit glasvezels in (meestal) epoxyhars. De vezels zijn oersterk in hun lengterichting. De epoxymatrix die hen omhult zorgt ervoor dat de vezels niet ten opzichte van elkaar verschuiven. Er zijn daarbij twee risico's: (1) de vezels hebben een maximale belasting, als deze echt overschreden wordt dan treedt faling abrupt op en (2) bij beschadiging van de matrix kan er lokaal een verzwakking ontstaan wat leidt tot spanningsconcentraties rond deze beschadiging die lokaal hoger zijn dean de maximale belasting.

Een goed ontworpen vork breekt niet bij 1, tenzij je echt in een crash-achtige situatie belandt. Situatie 2 is daarintegen veel realistischer: opspringende steentjes, transport of niet voorziene belastingen, kunnen beschadiging in de matrix veroorzaken. Het is niet gezegd dat elke beschadiging problematisch is, maar het is moeilijk op voorhand te controleren. De klemmen die AB laat zien klemmen rond de vork. Lokaal ga je dus een drukkracht op de vork zetten en het materiaal licht indeuken (ook al zie je het niet). De vezels en matrix worden daarbij aan de binnenkant van de vork in trek gezet. Bijkomende belasting tijdens het rijden zorgt ervoor dat het materiaal terhoogte van die klem zwaarder zal belast worden in een richting die niet perfect gelijk ligt met de vezelrichting, wat dus net een gevaar is.

Het probleem met carbon zit dan ook vooral in het risico dat kleine beschadigingen een verzwakking creeëren en het feit dat als er faling optreedt deze altijd abrupt optreedt.
EnriceV schreef:Carbon bestaat uit glasvezels in (meestal) epoxyhars. De vezels zijn oersterk in hun lengterichting. De epoxymatrix die hen omhult zorgt ervoor dat de vezels niet ten opzichte van elkaar verschuiven. Er zijn daarbij twee risico's: (1) de vezels hebben een maximale belasting, als deze echt overschreden wordt dan treedt faling abrupt op en (2) bij beschadiging van de matrix kan er lokaal een verzwakking ontstaan wat leidt tot spanningsconcentraties rond deze beschadiging die lokaal hoger zijn dean de maximale belasting.

Een goed ontworpen vork breekt niet bij 1, tenzij je echt in een crash-achtige situatie belandt. Situatie 2 is daarintegen veel realistischer: opspringende steentjes, transport of niet voorziene belastingen, kunnen beschadiging in de matrix veroorzaken. Het is niet gezegd dat elke beschadiging problematisch is, maar het is moeilijk op voorhand te controleren. De klemmen die AB laat zien klemmen rond de vork. Lokaal ga je dus een drukkracht op de vork zetten en het materiaal licht indeuken (ook al zie je het niet). De vezels en matrix worden daarbij aan de binnenkant van de vork in trek gezet. Bijkomende belasting tijdens het rijden zorgt ervoor dat het materiaal terhoogte van die klem zwaarder zal belast worden in een richting die niet perfect gelijk ligt met de vezelrichting, wat dus net een gevaar is.

Het probleem met carbon zit dan ook vooral in het risico dat kleine beschadigingen een verzwakking creeëren en het feit dat als er faling optreedt deze altijd abrupt optreedt.
Ben het met je eens dat een carbon voorvork weinig gewichtsvoordeel geeft afgezet tegen het totale gewicht van de fiets plus bagage. Maar of iets wel of niet kan (of dat het verstandig is) een drager op een carbonnen vork met behulp van bandklemmen is hierboven redelijk theoretisch verwoord. Immers in de praktijk hebben carbonvorken hebben ook nokjes en gatopeningen voor schijfremmen, vbrakes, cantilevers en normale remhoefjes. Die krachten zijn wel een stukje groter dan het momentum wat een voordrager met bandklem zal leveren. De klap van enkele opvliegende steentjes zal ook geen probleem zijn voor carbonnen vorken (carbon heeft zich in de praktijk immers al bewezen). Het ATB wereldje is wel een goed kweekvijver ten aanzien van materiaalmisbruik.

Na een ernstig ongeluk met een carbon fiets doorfietsen is een ander verhaal. Bij een stalen fiets zie je dan wel de verbuigingen die je bij carbon niet ziet. Een carbon fiets moet je na een (ernstige) valpartij laten doormeten om te zien of er interne beschadigingen zijn (indien je aan de buitenkant geen beschadigingen ziet).
Spontane materiaalbreuk kan overigens ook bij staal/alu/tita/rvs voorkomen.

De reden dat men bij solide vakantiefietsen nauwelijks voor carbon kiest is vanwege de kleine conservatieve markt, het geringe gewichtsvoordeel en het (onvermeidelijke) ruwe misbruik van een fiets tijdens ellenlange reizen in verre uithoeken van de wereld. Het geijkte argument is natuurlijk dat een ongeluk in een klein hoekje zit en dan ben je met een stalen fiets in verwegistan bij de lokale lasboer ietsje beter uit dan met alu/carbon/tita (dat geldt ook voor 26"banden en voor een normale aandrijflijn (van rohloff en riem hebben ze daar ook nooit gehoord).

Dat wil niet zeggen dat er genoeg voorbeelden zijn van ellenlange reizen met carbonfietsen waarbij wel alles goed gaat. Ik zou er niet bang voor zijn. Mits je de druk/trekkrachten van het knooppunt verstandig verdeelt (ruime klemband nemen, met rubber, en niet belachelijk strak aandraaien).

Hier een voorbeeld van een atb met carbonnen vork met alu nokken voor vbrakes
http://gearinches.com/blog/reviews/exot ... ork-review
http://gearinches.com/blog/reviews/carb ... rk-wrap-up
http://www.carboncycles.cc/?s=0&t=2&c=75&p=787&
http://www.carboncycles.cc/?s=0&t=2&c=43&p=200&
Met zo'n vork onder de 1kg bespaar je zo een halve kilogram...... dat heeft dus extra nut als je ultra lichtgewicht op reis gaat..... dus dan zonder voortassen en dus zonder voordrager. Aan de andere kant, wie weet laat je wel je achtertassen thuis, kan natuurlijk ook. Of dat je zo'n drager kiest van Nitto Mini-Front Rack voor een klassiek voortasje :)
Ik sluit me aan bij het antwoord van AB. Niet op gevoel maar uit ervaring.
Reed door Roemenië, Spanje 3X, 2 X door Zweden telkens tussen 1300 en 1700km. Alle met zeer slechte onverharde wegen. Gebruik de tubus lowrider met de klemband zoals op vorken zonder schroef. Wel met rubberbandje rond de vork.
Zie http://users.telenet.be/fietsreizen/
Fiets is van 2007 Rose: Red Bull STB 07 multispeed. 9kg (zonder dragers)
Kan iemand mij uitleggen dat Koga op de Signature carbon voorvorken verkoopt, ik neem aan dat die wel bestand zijn tegen enige belasting, anders heb ik toch echt een probleem, aangezien mijn fiets (koga) een carbon voorvork heeft.
Jan Jansen heeft carbon voorvorken in hun trekkingfietsen (met cantilever- en lowrider nokken). Deze klinken heel anders dan de lichte carbonvork die ik in mijn racefiets heb als ik er op tik, ze zijn duidelijk veel dikker en sterker uitgevoerd. Ik denk dan ook dat deze vorken heel wat kunnen hebben aan niet-ingecalculeerde krachten. Ik heb ze niet gewogen maar ik vermoed dat ze niet veel lichter zullen zijn dan een goede chroommolybdeen vork, en zeker niet lichter dan een goede alu vork.

Naast de algemene bezwaren tegen carbon is de JJ vork denk ik prima geschikt voor een vakantiefiets. Ik zou mijn reis er wel op willen wagen.
kirsten schreef:Kan iemand mij uitleggen dat Koga op de Signature carbon voorvorken verkoopt, ik neem aan dat die wel bestand zijn tegen enige belasting, anders heb ik toch echt een probleem, aangezien mijn fiets (koga) een carbon voorvork heeft.
Het gevoel van onzekerheid zit vaker tussen de oren dan in de vork ;). Weet je hoeveel jaar garantie op de vork zit?

edit: tien jaar zo te zien voor carbon (en levenslang voor scandium, alu, en cro-moly)
http://www.koga-signature.com/docs/page ... 3_NL_I.pdf
AB schreef: Ben het met je eens dat een carbon voorvork weinig gewichtsvoordeel geeft afgezet tegen het totale gewicht van de fiets plus bagage. Maar of iets wel of niet kan (of dat het verstandig is) een drager op een carbonnen vork met behulp van bandklemmen is hierboven redelijk theoretisch verwoord. Immers in de praktijk hebben carbonvorken hebben ook nokjes en gatopeningen voor schijfremmen, vbrakes, cantilevers en normale remhoefjes. Die krachten zijn wel een stukje groter dan het momentum wat een voordrager met bandklem zal leveren. De klap van enkele opvliegende steentjes zal ook geen probleem zijn voor carbonnen vorken (carbon heeft zich in de praktijk immers al bewezen). Het ATB wereldje is wel een goed kweekvijver ten aanzien van materiaalmisbruik.
Wat ik dus probeerde uit te leggen is dat er een verschil is tussen
-voorziene belastingsplekken zoals nokken en gaten waar een bescherming kan worden voorzien en die zo zitten ingebouwd dat de vork wordt belast in de vezelrichting. (ga er maar vanuit dat ter hoogte van de nokken en gaten er meer lagen in de vork zitten dan elders)
-externe belastingen die het risico geven om interface tussen het epoxy hars en de vezels te beschadigen.
Er is overigens een groot verschil tussen wat de externe krachten (waar je gelijk bij hebt dat remmen ed, veel grotere belastingen geven) en spanningen in het materiaal rond verstoringen in de matrix (die veel hoger kunnen oplopen). Om het even aanschouwelijk te maken: probeer een blad papier in de vezel richting kapot te trekken: bijna onmogelijk. Duw met de punt van een potlood in het blad terwijl je er aan trekt: lokaal aan de punt zal het papier falen om vervolgens onmiddelijk verder te scheuren. Doe hetzelfde maar kleef nu wat kleefband op de plaats waar je met de potlood punt zal duwen: er gebeurt niets meer.
Zoals je terecht aanhaalt en ik ook reeds zei: carbon is erg sterk en mits voldoende over dimensioneren kan je de risico's sterk verminderen. Ik ben er vrij zeker van dat in mtb vorken er een laag aan de buitenkant over de vork ligt die door de ontwerpers als "opofferingsmateriaal" wordt gezien.

AB schreef: Dat wil niet zeggen dat er genoeg voorbeelden zijn van ellenlange reizen met carbonfietsen waarbij wel alles goed gaat. Ik zou er niet bang voor zijn. Mits je de druk/trekkrachten van het knooppunt verstandig verdeelt (ruime klemband nemen, met rubber, en niet belachelijk strak aandraaien).
Als je houdt van lichtgewicht zou ik carbon aandurven, maar koop dan gewoon een vork met nokken en lowriderogen en ga niet zelf liggen prullen want je vergeeft het jezelf nooit als je met een gebroken kaak de himalaya komt afgeschoven. Die klembanden kunnen perfect geen probleem zijn, maar ze kunnen het ook wel zijn en dat zal je pas weten als het te laat is.