Hoi Sybrand,
Weet niet of je al een fiets gekocht hebt maar het volgende weet ik uit eigen ervaring.
Ik heb een intersense fiets (13 kg) wat inmiddels sensa bikes is geworden. Gekocht in 2005 voor 999 euro en je kon zelf kiezen voor de afmontage. Ik heb alles xt laten afmonteren, 27 versnellingen.
Het is een mountainbike en ik heb er een tubus stalen drager op gezet voor fietsvakanties. Ik heb geen ervaring met santos/ idworx /koga /vsf maar mijn Intersense bike fietst zo lekker en is zo goed dat ik me niet kan voorstellen dat die andere zoveel beter kunnen zijn. En zo'n rohloff naaf zie ik al helemaal niet zitten.
Ik kwam trouwens iemand tegen afgelopen vakantie met een custom built koga en die zei dat hij boven de 50 km in afdaling ging trillen.
Heb ik geen last van gehad. Superstabiel frame. Ik neem zelf trouwens niet meer dan 15 kg mee. Dit is incl tent/slaapzak/luchtbed. Koken doe ik niet, geen zin in.
Er zit een geveerde voorvork op maar dat wil ik niet meer want die staat toch altijd op lock.
Sensa kopen? gewoon doen. Goed merk als de onderdelen ook goed zijn. De crank vind ik zelf een van de belangrijkste dingen. Mijn ervaring met xt is zo goed dat ik daarbij blijf. (never change a winning team
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
)
Ik ga trouwens ook een nieuwe fiets kopen (koga lightdeluxe) en mijn idee is dus dat ik licht wil want ik vind 16/17 kg veel te zwaar. Wil ook in Ned lekker kunnen trainen.
Mocht ik OOIT een lange reis gaan maken en bv 20/25 kg bagage nodig hebben is mijn idee dat ik net zo goed een aanhanger (bob yak) kan nemen van 7.5 kg inclusief waterdichte zak.
De fiets die ik ga kopen is 12 kg dus das al 5 kg besparing. 2 achtertassen zijn 1700 gr en twee voor tassen 1400gr dus bij elkaar ongeveer 7.5 kg.
5 kg + 3.1 kg tassen + 700gr stalen drager achter 500 gr drager voor = 9.3 kg. Rolweerstand hoger door aanhanger? Het zal wel.... Maar met 35 mm banden zal dat ook wel opgeheven worden.
Met als voordeel dat ik voor Nederland een lekkere lichte fiets heb.
Deze link is trouwens precies mijn idee van een relaxte fietsvakantie. Travelling light.
http://www.youtube.com/watch?v=F2vZS4136uY
Er zijn trouwens veel Duitse merken fietsen die erg goed zijn maar hier onbekend. Voor 1000 euro.
succes