Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Via de la Plata / De Zilverroute - Forum Wereldfietser

Via de la Plata / De Zilverroute

Dit jaar hebben we, deels aan de hand van het boekje van Bert Sitters, de Via de la Plata (Zilverroute, van Sevilla naar Santiago de Compostela) gefietst. Ondanks dat we tegen het einde (in het noorden van Spanje) regelmatig storm en regen hebben gehad waardoor we het bezoek aan de kust hebben ingekort, was het een mooie tocht met veel natuur, cultuur, tapas en vino!

Hierbij een beknopt verslag:

Bron
Prachtig, ik vind het een van de beste films op dit forum tot nu toe, niet uitsluitend vanwege het onderwerp dat me aanspreekt.
Wel heb ik het grootste deel over Santiago overgeslagen, maar dat is een kwestie van smaak.
Een van de grootste pluspunten van deze film vind ik dat het grotendeels een geluidsfilm is, al mis ik wel het omgevingsgeluid van de ruisende wind, de krijsende zwaluwen en het geknisper van de banden over de steentjes.

Vraagje: op 3.51 min. in Candelario zien we een houten plaat tegen het onderste deel van een huisdeur staan. In dorpjes in andere delen van Spanje hebben wij dit ook veel gezien. Ik weet nog steeds niet waar dit voor dient.

Nog een vraagje: is de route in deze richting het meest voor de hand liggend of zou je bij nader inzien de andere kant op hebben gefietst?

Leon
Leon schreef: Nog een vraagje: is de route in deze richting het meest voor de hand liggend of zou je bij nader inzien de andere kant op hebben gefietst?
Leon
Inderdaad zeer mooi film. We reden deze route ook dit jaar. Leuk om nog eens terug te zien. Ik zou zeker aanbevelen in deze richting te rijden. Aankomen in Santiago tussen de vele pelgrims, was voor ons een hoogtepunt.
Aanrader de APP voor android "Via de la Plata" met tips en aanbevelingen voor fietsers.
Grtjs
Bedankt voor jullie reacties!

@Leon
-geluid: we hadden onderweg erg veel wind, waardoor alle "stille" opnamen overstemd zijn door windgekraak (eenvoudige camera).
-houten plaat: we hebben begrepen dat dit ter bescherming is tegen het vee dat regelmatig door de vrij smalle en vaak steile straatjes wordt gedreven.
-fietsrichting: het wordt normaal gesproken in juni al erg heet in Sevilla en omstreken. Voor ons een reden om van zuid naar noord te fietsen waardoor we daar voor de echte hitte weg waren.
quote="Rob de Waal"
> houten plaat: we hebben begrepen dat dit ter bescherming is tegen het
> vee dat regelmatig door de vrij smalle en vaak steile straatjes wordt gedreven.
Daar kan ik me veel bijvoorstellen; wij fietsen ook in streken met Cañadas Reales (http://es.wikipedia.org/wiki/Ca%C3%B1ada_real).

>fietsrichting: het wordt normaal gesproken in juni al erg heet in Sevilla
> en omstreken. Voor ons een reden om van zuid naar noord te fietsen
> waardoor we daar voor de echte hitte weg waren.
Dat lijkt me een heel goede reden. Dit jaar sloeg de hitte tegen 1 juli toe en zagen we terwijl we lekker in de bergen zaten op het TV-journaal puffende mensen in Zuid Spanje bij 42 graden.
Leon
Goede film met mooie muziek eronder gemonteerd ! Geeft een aardige indruk van de route.
Spanje is ook een van onze favoriete fietslanden. Vorig jaar nog van Malaga naar huis gefietst via de Benjamins route.

Ben