Ik heb vandaag eens rond gebeld naar verschillende fietsenmakers in de buurt, en het is verbazingwekkend hoeveel verschillende antwoorden ik kreeg, de vraag was hoe kun je het beste een sturmey archer AB 3 versnellings naaf smeren uit 1993,
als antwoorden kreeg ik te horen
bij fietsenmaker A, goed dik vet op de naaf en de pallen smeren
bij fietsenmaker B, hele dikke olie nemen
bij fietsenmaker C, enkel kruipolie, want versnellingsbak olie zou nog te dik zijn
bij fietsenmaker D, gewoon niet smeren,loopt vanzelf goed,
op internet heb ik ook nog het 1 en ander opgezocht, op een naaf huls uit 1987 zit een smeer nippel, en op een huls uit 1993 niet meer, dit zou komen omdat toch niemand meer zijn naaf zou smeren dus daarom heeft sturmey archer het eraf gehaald..?
sommige smeren de planeetwielen bij SA met vet en anderen met olie en weer anderen helemaal met olie,en de 1 doet het met teflon olie terwijl de ander het weer smeert met 80w90,
sommige dompelen de naaf in een olie bad en anderen doen er een drupje op,
maar overal is het discussie en word het nergens standaard uitgelegd op welke manier je nu werkelijk moet smeren en met welk type olie..
ik heb hier nog een flesje power gear oli 75w90 staan en ga die er dan maar indompelen, de lagers vet ik goed in met lagervet en dan zie ik het wel,
zal toch hopelijk wel gesmeerd gaan lopen