Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brander + pannenset - Forum Wereldfietser

Brander + pannenset

Hallo allemaal,

Volgend jaar ga ik echt mijn eerst tocht fietsen. Hiervoor heb ik nog een brander en een pannenset nodig. Kunnen jullie mij hierbij helpen? Heb niet echt eisen eraan. Het enige wat ik eraan eis: Niet meer dan 100 euro samen en de brandstof van de brander moet vrijwel overal verkrijgbaar zijn.

Wellicht heeft iemand nog een brander + pannenset liggen voor me tegen een mooie prijs.

Alvast bedankt voor jullie hulp ;)
Voor minder dan de € 100,- die je noemt kan je deze zelfs nieuw kopen. Spiritus is zeker in Europa overal te koop, alleen moet je soms even zoeken naar de goede soort winkels. Dat verschilt nogal per land is mijn ervaring.
Overigens niet allen bij genoemde winkel, maar wijdverbreid verkrijgbaar. Ik weet dat er hier mensen zijn die er niet aan moeten denken, maar ik wil niet meer anders.

Peter
Met een simpel gasbrandertje en eenvoudige pannen hou je met nieuwe spullen ook nog wel wat geld over van dei €100,-. Misschien heb je echter nog wat wensen over brandertype en pannetjes (info in de wiki) en jouw de definitie van 'overal' afhankelijk van waar je naar toe gaat.
Marktplaats 2x per week bezoeken gedurende een tijdje levert vast ook wel wat op. Goede branders zijn wel gewild, dus tweedehandsprijzen zijn soms onredelijk hoog.
Leon
Leon schreef: Marktplaats 2x per week bezoeken gedurende een tijdje levert vast ook wel wat op. Goede branders zijn wel gewild, dus tweedehandsprijzen zijn soms onredelijk hoog.
Leon
Bij iets complexers als een benzinebrander kan ik de tweedehandsroute trouwens afraden als je er niet veel kijk op hebt; zo kwam ik ooit aan een MSR whisperlite met lekkende generator, dus dat heeft me nog een paar tientjes extra gekost voor een nieuw onderdeel. Tegenwoordig heb ik een Trangia, en dat vind ik erg prettig koken.
Ik ben nog is even gaan rond kijken. Nu kwam ik deze brander tegen.
http://www.bever.nl/vango-brander-foldi ... olour=5806

En deze pannenset
http://www.bever.nl/bo-camp-pannenset-e ... olour=5806

In de pannenset past een gaspartoon. Erg makkelijk lijkt mij.

Wat vinden jullie hiervan?

Alvast bedankt voor jullie informatie.
Heel veel info over buitenkoken: http://www.qvist.nl

Ik geef de voorkeur aan spiritusbranders van Trangia. Simpel, licht en doeltreffend.
+1 voor Trangia: goedkoop in gebruik want zuinig met brandstof, doet het probleemloos bij elk weertype, weinig techniek, kan dus weinig aan kapot.
Prima apparaat die Trangia's. De kooktijd was voor mij overigens wel een reden uit te zien naar een andere oplossing.
Er waren al wat discussies hier op het forum:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/searc ... mit=Zoeken.
PimvandenHeuvel schreef:Ik ben nog is even gaan rond kijken. Nu kwam ik deze brander tegen: http://www.bever.nl/vango-brander-foldi ... olour=5806
En deze pannenset: http://www.bever.nl/bo-camp-pannenset-e ... olour=5806 In de pannenset past een gaspartoon. Erg makkelijk lijkt mij. Wat vinden jullie hiervan?
Niks mis mee. Ik heb sinds afgelopen voorjaar ook zulke bo-camp-pannetjes, maar dan grotere ivm twee personen, en ze bevallen uitstekend. Als niet iemand anders komt met een ervaring dat van die specifieke brander iets stuk gaat kan er ook nauwelijks iets mis mee zijn.

De keuze of je gas, spiritus of benzine wilt maak je zelf aan de hand van voor- en nadelen van elk systeem en je eigen kookwensen. Trek je niks aan van lui die je op dit forum willen ompraten omdat HUN keuze altijd de beste is en daar alsmaar over blijven doorpraten.

Leon
Zeker niks mis mee, Pim. Zelf wil ik bij m'n volgende aanschaf ook heel sterk kijken naar de Caldera Cone (met dank aan Wim). Alweer spiritus, maar zonder al teveel gewicht. Momenteel heb ik een Markill gasbrandertje en een Primus kookpannetje. Het bakpannetje heb ik weggedaan, want dat gebruikte ik nooit. Bedenk dat bij je voorgestelde pannensetje ook geen bakpannetje bij zit.
Verder vind ik het zelf ook wel handig om wat kruiden en een vouwmok in het pannetje te doen. Daarnaast heb ik ook het kleine brandertje in de pan zitten. Het gasblikje daarentegen gaat bij mij buiten het pannetje. Dat is dus maar net waar je voor kiest. Merken als Primus hebben soms ook van die setjes waarbij je én brander, én 220 grams-gasblikje in de pan kunt doen. Ook erg compact. Tegen de tijd dat je daaruit bent 'gegroeid' weet je misschien beter wat je specifieke wensen zijn.
Ik kan je de primus Duo stove aanraden. Is erg compact te maken door hem uit elkaar te schroeven. Geeft gas als de brandweer, je water is dus zeer snel warm. En je kunt er nagenoeg alle merken (ook camping gaz) gas potjes onder schroeven. Ik doe één week met 1 grote gaspatroon, waar ik per dag 2 tot 3 keer 0,5 l water kook en een maaltijd bereid.
http://www.primus.eu/templates/pages/pr ... emId=34324
Ondertussen doe ik 25 jaar met dezelfde spritusbrander. Uiteraard wel eens een rubber vervangen.
Zeker in europa een uitstekend systeem.
Soms uitzoeken van tevoren hoe het in het buitenland heet en waar je het kan kopen.
De meeste landen in de supermarkt (ethanol). Erg goedkoop.
Soms zijn er uitzonderingen.
In Engeland en Amerika willen ze het de spritusdrinkende mens niet te gemakkelijk maken. Maar ook daar is het te koop in bouwwinkels.

Branders + pannen ruim onder de 100 Euro.

Nadeel:
Bij extreme kou brandt het minder goed. (Lekvrije fles in je slaapzak 's nachts)

Succes!

Betty
Bijna iedereen raad mij een spiritus brander aan. Alleen in mijn ogen is een gasbrander makkelijker (op de camping gebruiken die ook altijd). Waarom raden jullie mij dan toch een spirtusbrander aan?
Omdat in veel landen spiritus het makkelijkste te krijgen is (behalve ongezonde autobenzine). Maar dat geldt niet voor de derde wereld, en als je veel wilt koken of in de kou is een benzine of petroleumbrander inderdaad weer handiger. In andere omstandigheden vind ik dat weer te duur in de aanschaf en te ingewikkeld in het gebruik. Gas is makkelijk, maar duur en lastiger te krijgen. Alleen de prikblikjes zijn wel vrij makkelijk te krijgen. Van de veiliger ventielblikjes zijn er helaas twee soorten (schroef en bajonet). Dit is een wedstrijd Frankrijk tegen de rest van de wereld. De DUO branders kunnen inderdaad allebei aan, maar helaas passen daar weer geen adapters op voor de courantere prikblikjes. En gas doet het zonder speciale maatregelen niet goed in de kou. Kortom, er is geen eenduidig antwoord voor alle omstandigheden. Zelf gebruik ik een Trangia. Een model 27 met spiritus op solotochten, en een model 25 op spiritus maar vooral met de multifuel inzet op petroleum voor als we met het gezin gaan.
Wim
nvt
Wim schreef:En gas doet het zonder speciale maatregelen niet goed in de kou.
Ik herinner me dat ik op een frisse ochtend met mijn pannetje naar het toiletgebouw moest om wat warm water te halen om het campinggasblikje in voor te verwarmen.
Leon
nvt
Bij lage temperaturen doen veel gasbranders het niet omdat de blikjes met butaan zijn gevuld, dat een kookpunt heeft van min 0,5 graden Celsius. Propaan doet het dan duidelijk beter met haar kookpunt van min 42 graden Celsius. De vraag is echter of dat ook in kleine blikjes, c.q. patronen verkrijgbaar is.
In die gasblikken die ik erbij wil komen zit 30% propaan. Ze geven bij 20% propaan al aan dat je met -10 graden Celsius al kan komen. Dus met 30% moet dat dan zeker lukken. En ik vertrek eind april/begin mei. Dan is het al 5-10 graden daar.
PimvandenHeuvel schreef:En ik vertrek eind april/begin mei. Dan is het al 5-10 graden daar.
Waar?