Fietsen in de Fyra en de Thalys zouden onveilig zijn. Dit is het antwoord van staatsecretaris Mansveld op kamervragen van Paulus Jansen (SP) en Duco Hoogland (PvdA).
zie: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... eid-145722.
Het antwoord van staatssecretaris op de Kamervragen over het fietsverbod in de Fyra en de Talys klopt niet!
In de meeste TGV’s in Frankrijk kunnen fietsen wél mee! Na reservering. Uitzonderingen zijn de dubbeldeks-TGV’s (de TGV-Duplex), die vooral worden inzet op de lijn Parijs-Lyon en verder naar het zuiden.
Ook in de nieuwste serie ICE-treinen van de DB die nu gebouwd worden komen plaatsen voor de fiets.
Vooral haar standpunt over het fietsverbod in de Fyra is op zijn zachts uitgedrukt merkwaardig.
In de Fyra tussen Amsterdam en Breda rijdt is een speciale ruimte voor de fiets. Tussen Den Haag en Brussel rijden dezelfde rijtuigen en daarin kunnen fietsen wél mee. Feitelijk is deze Fyra een "gewone trein", die slechts 20 km sneller rijdt op het HSL-spoor.
Maar volgens staatsecretaris geldt: "Voor het rijden over de hogesnelheidslijn gelden andere regels. Hier geldt het veiligheidsmanagementsysteem. Dit systeem houdt in dat NS de met het hogesnelheidsvervoer samenhangende gevaren en risico's vaststelt en vervolgens bepaalt welke mitigerende maatregelen nodig zijn om deze te beheersen….."? Wat wil de staatssecretaris hier nu precies mee zeggen?
Wat is het verschil in veiligheidsrisico in de speciale ruimte die ingericht is voor het vervoer van fietsen in het materieel dat dienst doet als Fyra tussen Amsterdam en Breda met een maximale snelheid van 160 km ten opzichte van andere treinen die 140 km per uur rijden? Overigens rijden de Franse TGV’s met fietsplaatsen dik over de 250 kilometer per uur.
Kamerlid Duco Hoogland heeft al aangekondigd door te zullen vragen.
zie: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... eid-145722.
Het antwoord van staatssecretaris op de Kamervragen over het fietsverbod in de Fyra en de Talys klopt niet!
In de meeste TGV’s in Frankrijk kunnen fietsen wél mee! Na reservering. Uitzonderingen zijn de dubbeldeks-TGV’s (de TGV-Duplex), die vooral worden inzet op de lijn Parijs-Lyon en verder naar het zuiden.
Ook in de nieuwste serie ICE-treinen van de DB die nu gebouwd worden komen plaatsen voor de fiets.
Vooral haar standpunt over het fietsverbod in de Fyra is op zijn zachts uitgedrukt merkwaardig.
In de Fyra tussen Amsterdam en Breda rijdt is een speciale ruimte voor de fiets. Tussen Den Haag en Brussel rijden dezelfde rijtuigen en daarin kunnen fietsen wél mee. Feitelijk is deze Fyra een "gewone trein", die slechts 20 km sneller rijdt op het HSL-spoor.
Maar volgens staatsecretaris geldt: "Voor het rijden over de hogesnelheidslijn gelden andere regels. Hier geldt het veiligheidsmanagementsysteem. Dit systeem houdt in dat NS de met het hogesnelheidsvervoer samenhangende gevaren en risico's vaststelt en vervolgens bepaalt welke mitigerende maatregelen nodig zijn om deze te beheersen….."? Wat wil de staatssecretaris hier nu precies mee zeggen?
Wat is het verschil in veiligheidsrisico in de speciale ruimte die ingericht is voor het vervoer van fietsen in het materieel dat dienst doet als Fyra tussen Amsterdam en Breda met een maximale snelheid van 160 km ten opzichte van andere treinen die 140 km per uur rijden? Overigens rijden de Franse TGV’s met fietsplaatsen dik over de 250 kilometer per uur.
Kamerlid Duco Hoogland heeft al aangekondigd door te zullen vragen.