Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in Fyra en Thalys zouden onveilig zijn - Forum Wereldfietser

fietsen in Fyra en Thalys zouden onveilig zijn

Fietsen in de Fyra en de Thalys zouden onveilig zijn. Dit is het antwoord van staatsecretaris Mansveld op kamervragen van Paulus Jansen (SP) en Duco Hoogland (PvdA).
zie: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... eid-145722.

Het antwoord van staatssecretaris op de Kamervragen over het fietsverbod in de Fyra en de Talys klopt niet!

In de meeste TGV’s in Frankrijk kunnen fietsen wél mee! Na reservering. Uitzonderingen zijn de dubbeldeks-TGV’s (de TGV-Duplex), die vooral worden inzet op de lijn Parijs-Lyon en verder naar het zuiden.
Ook in de nieuwste serie ICE-treinen van de DB die nu gebouwd worden komen plaatsen voor de fiets.

Vooral haar standpunt over het fietsverbod in de Fyra is op zijn zachts uitgedrukt merkwaardig.
In de Fyra tussen Amsterdam en Breda rijdt is een speciale ruimte voor de fiets. Tussen Den Haag en Brussel rijden dezelfde rijtuigen en daarin kunnen fietsen wél mee. Feitelijk is deze Fyra een "gewone trein", die slechts 20 km sneller rijdt op het HSL-spoor.
Maar volgens staatsecretaris geldt: "Voor het rijden over de hogesnelheidslijn gelden andere regels. Hier geldt het veiligheidsmanagementsysteem. Dit systeem houdt in dat NS de met het hogesnelheidsvervoer samenhangende gevaren en risico's vaststelt en vervolgens bepaalt welke mitigerende maatregelen nodig zijn om deze te beheersen….."? Wat wil de staatssecretaris hier nu precies mee zeggen?

Wat is het verschil in veiligheidsrisico in de speciale ruimte die ingericht is voor het vervoer van fietsen in het materieel dat dienst doet als Fyra tussen Amsterdam en Breda met een maximale snelheid van 160 km ten opzichte van andere treinen die 140 km per uur rijden? Overigens rijden de Franse TGV’s met fietsplaatsen dik over de 250 kilometer per uur.

Kamerlid Duco Hoogland heeft al aangekondigd door te zullen vragen.
Wat betreft de thalys is het idd niet veilig of mogelijk om een ongedemonteerde fiets mee te nemen want daar is geen plek voor. Ik heb in september mijn fiets meegenomen naar Parijs, voorwiel eruit en hoes eromheen en in het bagagerek geperst. Kon net. Ik had gelukkig voor de zekerheid 1e klas ticket genomen en om 6:20 dus het was niet zo druk. Als het druk is wordt het een probleem. Max 1.20 x 90 is trouwens niet haalbaar met alleen voorwiel eruit. En met een derailleur het achterwiel er ook uit halen is ook rampzalig. Je moet nl voor het instappen je fiets uit elkaar hebben en de hoes eromheen hebben. Maar ze meten niet dus dat is niet het probleem uiteindelijk. Wel de onduidelijkheid wat te doen als alle bagagerekken al vol gezet zijn met koffers. Per balkon is er maar een rek geschikt voor de fiets. Mag je dan de volgende trein nemen? Haal je de aansluiting naar Beziers wel?

Vanuit Parijs ben ik verder gegaan naar Beziers met een dubbeldeks tgv trein zonder reservering. Mijn fiets mocht ik boven in het midden van de wagon leggen waar een soort lege ruimte tussen twee stoelen is waar die precies tussen past maar het stuur zo'n 10cm het gangpad inneemt. Maar zoals je begrijpt wat een gedoe om dat ding naar boven te krijgen.

Erg relaxed was het allemaal niet. Voor de volgende reis neem ik een trein met reservering voor fietsen. Veel te veel spanning.
azucar schreef:Wat betreft de thalys is het idd niet veilig of mogelijk om een ongedemonteerde fiets mee te nemen want daar is geen plek voor. Ik heb in september mijn fiets meegenomen naar Parijs, voorwiel eruit en hoes eromheen en in het bagagerek geperst. Kon net. Ik had gelukkig voor de zekerheid 1e klas ticket genomen en om 6:20 dus het was niet zo druk. Als het druk is wordt het een probleem. Max 1.20 x 90 is trouwens niet haalbaar met alleen voorwiel eruit. En met een derailleur het achterwiel er ook uit halen is ook rampzalig. Je moet nl voor het instappen je fiets uit elkaar hebben en de hoes eromheen hebben. Maar ze meten niet dus dat is niet het probleem uiteindelijk. Wel de onduidelijkheid wat te doen als alle bagagerekken al vol gezet zijn met koffers. Per balkon is er maar een rek geschikt voor de fiets. Mag je dan de volgende trein nemen? Haal je de aansluiting naar Beziers wel?

Vanuit Parijs ben ik verder gegaan naar Beziers met een dubbeldeks tgv trein zonder reservering. Mijn fiets mocht ik boven in het midden van de wagon leggen waar een soort lege ruimte tussen twee stoelen is waar die precies tussen past maar het stuur zo'n 10cm het gangpad inneemt. Maar zoals je begrijpt wat een gedoe om dat ding naar boven te krijgen.

Erg relaxed was het allemaal niet. Voor de volgende reis neem ik een trein met reservering voor fietsen. Veel te veel spanning.



In de Thalys is wel degelijk een plek die voor fietsen gebruikt zou kunnen worden, want op een van de koppen een bagageruimte die niet wordt gebruikt, maar waarin met gemak zes fietsen kunnen.

De dubbeldeks TGV(Duplo) is een ramp voor fietsen, maar in de meeste gewone TGV's kan de fiets, zonder te demonteren of verpakken mee. Je moet wel reserveren voor de fiets. Kost 10 Euro. Informeer bij: www.treinreiswinkel.nl