Het is ook wel gevoelsmatig, maar waarom zou een MTB niet geschikt zijn om op fietsvakantie te gaan?
Ik fiets zelf al jaren, en onderhoud mijn fietsen erg goed. Ik ben student, en heb niet het geld om flink te investeren, toch ben ik succesvol een week op fietsvakantie geweest met 23kg bagage op een MTB (Bulls Copperhead 3, 26''). Waarom zoveel? omdat ik in mei met de fiets naar compostela vertrek, heen en terug en dit was de test:)
Mijn ervaring was juist erg goed op de mtb. Ik had niets eens nokjes voor een drager. Tubus disco aangekocht via Rose. Perfecte, stevige drager. Nieuwe set wielen. 32 spaaks, XT naaf(ja die met die alu assen, zelf extra kilo vet in geknald) en banden voor 13 euro't stuk die lopen als een trein, en waar ik niet mee ben lekgevallen (Geax evolution).
Die MTB brengt me ook naar compostela. Ik heb op mijn 16de cursus fietsenmaker gevolgd en zou dus in staat moeten zijn om iedere panne te kunnen fixen. Ik heb ook alles bij, van derriepat tot spaken tot een reserveketting.
Punt is ''it's all between the ears''. Gewoon lekker gaan met die fiets. Snelheid maakt niet uit als je met vakantie bent