Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kan een MTB met roadtires ook als trekkingbike? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

kan een MTB met roadtires ook als trekkingbike?

Een excuus om tóch de fiets te kopen die je wil, ondanks dat er in de schuur eentje staat die bijna hetzelfde kan, is gauw gevonden. Been there, done that :wink: !
Het is ook wel gevoelsmatig, maar waarom zou een MTB niet geschikt zijn om op fietsvakantie te gaan?

Ik fiets zelf al jaren, en onderhoud mijn fietsen erg goed. Ik ben student, en heb niet het geld om flink te investeren, toch ben ik succesvol een week op fietsvakantie geweest met 23kg bagage op een MTB (Bulls Copperhead 3, 26''). Waarom zoveel? omdat ik in mei met de fiets naar compostela vertrek, heen en terug en dit was de test:)

Mijn ervaring was juist erg goed op de mtb. Ik had niets eens nokjes voor een drager. Tubus disco aangekocht via Rose. Perfecte, stevige drager. Nieuwe set wielen. 32 spaaks, XT naaf(ja die met die alu assen, zelf extra kilo vet in geknald) en banden voor 13 euro't stuk die lopen als een trein, en waar ik niet mee ben lekgevallen (Geax evolution).

Die MTB brengt me ook naar compostela. Ik heb op mijn 16de cursus fietsenmaker gevolgd en zou dus in staat moeten zijn om iedere panne te kunnen fixen. Ik heb ook alles bij, van derriepat tot spaken tot een reserveketting.

Punt is ''it's all between the ears''. Gewoon lekker gaan met die fiets. Snelheid maakt niet uit als je met vakantie bent :wink:
ravercolnago schreef:Het is ook wel gevoelsmatig, maar waarom zou een MTB niet geschikt zijn om op fietsvakantie te gaan?

Ik fiets zelf al jaren, en onderhoud mijn fietsen erg goed. Ik ben student, en heb niet het geld om flink te investeren, toch ben ik succesvol een week op fietsvakantie geweest met 23kg bagage op een MTB (Bulls Copperhead 3, 26''). Waarom zoveel? omdat ik in mei met de fiets naar compostela vertrek, heen en terug en dit was de test:)

Mijn ervaring was juist erg goed op de mtb. Ik had niets eens nokjes voor een drager. Tubus disco aangekocht via Rose. Perfecte, stevige drager. Nieuwe set wielen. 32 spaaks, XT naaf(ja die met die alu assen, zelf extra kilo vet in geknald) en banden voor 13 euro't stuk die lopen als een trein, en waar ik niet mee ben lekgevallen (Geax evolution).

Die MTB brengt me ook naar compostela. Ik heb op mijn 16de cursus fietsenmaker gevolgd en zou dus in staat moeten zijn om iedere panne te kunnen fixen. Ik heb ook alles bij, van derriepat tot spaken tot een reserveketting.

Punt is ''it's all between the ears''. Gewoon lekker gaan met die fiets. Snelheid maakt niet uit als je met vakantie bent :wink:
that's the spirit, amen!
kan weg
ravercolnago schreef:
Het is ook wel gevoelsmatig, maar waarom zou een MTB niet geschikt zijn om op fietsvakantie te gaan?

Ik fiets zelf al jaren, en onderhoud mijn fietsen erg goed. Ik ben student, en heb niet het geld om flink te investeren, toch ben ik succesvol een week op fietsvakantie geweest met 23kg bagage op een MTB (Bulls Copperhead 3, 26''). Waarom zoveel? omdat ik in mei met de fiets naar compostela vertrek, heen en terug en dit was de test:)

Mijn ervaring was juist erg goed op de mtb. Ik had niets eens nokjes voor een drager. Tubus disco aangekocht via Rose. Perfecte, stevige drager. Nieuwe set wielen. 32 spaaks, XT naaf(ja die met die alu assen, zelf extra kilo vet in geknald) en banden voor 13 euro't stuk die lopen als een trein, en waar ik niet mee ben lekgevallen (Geax evolution).

Die MTB brengt me ook naar compostela. Ik heb op mijn 16de cursus fietsenmaker gevolgd en zou dus in staat moeten zijn om iedere panne te kunnen fixen. Ik heb ook alles bij, van derriepat tot spaken tot een reserveketting.

Punt is ''it's all between the ears''. Gewoon lekker gaan met die fiets. Snelheid maakt niet uit als je met vakantie bent
Precies. Gewoon lekker fietsen!
Leon:Kennelijk heb je na die cursus vergeten dat de ene mtb de andere niet is? Die van jou is kennelijk goed genoeg, maar de meeste veel mtb's zijn niet ontworpen met in het achterhoofd dat iemand er tassen aan gaat hangen. De goedkopere wat lomp uitgevoerde exemplaren zijn daarbij in het voordeel van veel duurdere fancy lichtgewicht supermodellen.
Pfff (diepe zucht)
Leon schreef:
ravercolnago schreef:...waarom zou een MTB niet geschikt zijn om op fietsvakantie te gaan?
Ik heb op mijn 16de cursus fietsenmaker gevolgd
Kennelijk heb je na die cursus vergeten dat de ene mtb de andere niet is? Die van jou is kennelijk goed genoeg, maar de meeste veel mtb's zijn niet ontworpen met in het achterhoofd dat iemand er tassen aan gaat hangen. De goedkopere wat lomp uitgevoerde exemplaren zijn daarbij in het voordeel van veel duurdere fancy lichtgewicht supermodellen.
Leon
Noem eens een alu hardtail waar je niet een achterdrager op kunt monteren....., als je al uberhaupt met (ortlieb)zijtassen op pad wilt. Vergeet in de vergelijking niet een goed achterwiel met brede sloffen mee te nemen. En ook al zou je hardtail een carbonnen frame zijn, dan nog kun je er prima mee reizen, genoeg voorbeelden die dat jaarlijks bewijzen.

Voor de discussie wellicht leuk, zie onderstaand voorbeeld.
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... ab-reiter2
Afbeelding

Wel of niet geschikt? 9kg zwaar, carbon frame, schijfremmen, verende voorvork, 2.2" banden, 10-42 cassette
Ab, je speelt met je leven. Het C woord (carbon) is hier op dit forum in de ban gedaan, net als zwarte Piet.....Mijn antwoord: geschikt.
Ja precies, alles kan:)

Kijk maar eens op het forum van de bikepackers. Zij rijden vaak met paradepaardjes waarvan ieder open plekje is opgevuld met tassen.
Bikepackers zijn vaak amerikanen met teveel geld. Zie ook hier voor mijn opvattingen: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
Wim schreef:Bikepackers zijn vaak amerikanen met teveel geld.
Meen je dat nou?
Volgens mij kan je met iedere fiets op vakantie. Met de een iets makkelijker dan de andere, het woord makkelijker te vervangen door naar keuze: duurder, sneller, onderhoudsgevoeliger, zwaarder, harder, diefstalgevoeliger, flexibeler, risicovoller, etc.

De vraag is natuurlijk wat uit het bovenstaande rijtje lijdt (jaja, gelet op dit forum met een lange ij ;-) ) tot de 'beste' fiets voor zijn doel. Wat mij betreft kan je met elke fiets op vakantie en is het aan je persoonlijke voorkeur hoe je je eigen voorkeuren mbt budget, comfort, duurzaamheid, risico, gemak, etc. kiest.

Dus kies je voorkeur, dan volgt daar vanzelf een fiets uit. En dat kan dus in principe elke fiets zijn.
Met de Cannondale F500 op de Cuesta de Miranda in Argentinië:
Afbeelding