Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaaknippelvloeistof wel of niet? - Forum Wereldfietser

Spaaknippelvloeistof wel of niet?

Hallo,

Ik zou graag meningen willen horen van mensen die wielen bouwen en daarbij borgvloeistoffen of middeltjes gebruiken zoals:

- sapim nipplefreeze, of iets dergelijks van andere merken
- loctite
- lijnzaadolie
- gewone olie
- vet
- antiseize vet

Groeten,

Marco

Marco,

Ik gebruik gewoon "landbouwvet" zodat ik de spaken makkelijk kan aandraaien en aan blijven draaien tijdens het richten/ naspannen (na een tijd gebruiken). Mijn reden voor dit vet: roestvorming en slijtage voorkomen met een middeltje wat bij ons in de schuur te vinden is :lol:

De eigenschappen van het vet wat ik gebruik kun je vinden op
http://www.bp.com/genericarticle.do?cat ... Id=6500586

Gijs

Hoi Marco,

Drie jaar terug heb ik twee wielen gebouwd, en de de nippels had ik in een laagje (zonnebloem) olie gelegd.
De nippels draaien soepel op de draad en de bus.
Marten Gerritsen adviseerd lijnzaad olie, ik had geen zin om een liter lijnzaad olie voor dit doel te kopen.

De olie heb na een tijdje weggewassen met afwasmiddel.
Tot op heden blijven de nippels vastzitten.
Eens per jaar richt ik de wielen opnieuw, bijn geen slag waar te nemen.

Groeten, John.

Zelf doe ik er niks op. (Totdat ik hier een mooie theorie tegen kom)

Maar het gebruik van olie of vet, is juist het tegenovergestelde van een borgvloeistof. Vandaar dat ik in het duister tast.

Fahrradmanufaktur gebruikt normaal vet.
Santos gebruikt ProLock nippels met een borg-coating.

Ik kan me wel voorstellen dat een gebuste velg minder grip heeft op de nippel, en dat het gevaar van loslopen groter is dan bij een niet-gebuste velg.
Een niet-smerende substantie zoals lijnzaadolie (uithardend) of anti-seize heeft misschien wel de voordelen en niet de nadelen van de overige middelen.

Misschien maakt het eigenlijk niet zoveel uit.

Marco

johntelleman schreef:Marten Gerritsen adviseerd lijnzaad olie, ik had geen zin om een liter lijnzaad olie voor dit doel te kopen.
Dat heb ik dus wel gedaan want als Marten dat zegt dan geloof ik dat daar een reden achter zit. Nu heb ik dus al jarenlang twee puike wielen en nog voor ongeveer 998 wielen lijnzaadolie :D
Leon

Het lijnzaad smeert tijdens de bouw van het wiel, en borgt zodra het is uitgehard.
Mijn keuze voor zonnebloem olie is dezelfde. Na wegwassen van deze olie zal het recidu ook uitharden, doel bereikt.

Groeten, John.

Lijnzaadolie is een fijn middel om in huis te hebben. Het is bijvoorbeeld ook erg geschikt om houten aanrechtbladen mee te impregneren.
Wim

Willem Jongman schreef:Lijnzaadolie is ... houten aanrechtbladen mee te impregneren.
Ha die Willem,
Een prima idee, maar het is denk ik niet nuttigh voor RVS aanrechtbladen, wel? :roll:
Dus misschien kan ik het spul beter in potjes van 1 ml doen en als speciaal Wereldfietserproduct verkopen op de komende beurzen? (uitsluitend voor leden natuurlijk) :D
Leon

Na al die jaren... eindelijk een onderwerp in dit forum naar ons hart!

SPAAKNIPPELOLIE!!!!!!!!

Els en ik gebruiken uitsluitend biologische KOUDGEPERSTE lijnzaadolie uit de Morvan (en dan nog uitsluitend uit de streek van het oosten van Montsauche).

Dit type olie heeft als voordeel dat het niet alleen werkelijk HARD uithard maar dat het ook snel vloeibaar wordt bij wrijvingswarmte.
Bijvoorbeeld, wanneer je twee slagen gedraaid hebt (met een Rivendell spaaknippelsleutel) dat de olie al vloeibaar is.
Els en ik worden daar blij van!

Kan de webmaster hier niet een speciaal forum voor instaleren?

Alsjeblieft?

beetje off-topic onderhand, maar vooruit::D

de overige lijnzaadolie kun je ook gebruiken om de binnenkant van een didgeridoo mee te 'smeren'. Dit tegen uitdroging en daarop mogelijk volgend scheuren.

Mits je natuurlijk in Australia gefietst hebt en 'zunne blaospiep' aangeschaft hebt. ;)

Tjonge voel ik me nog geroepen ook, nog om hierop te reageren. Puntsgewijs:

-Zorgt die geringe corrosie tussen spaaknippel en spaak niet al voor enige borging?
-Komt het wel door het losdraaien van de nippel dat je zo nu en dan moet naspannen, of komt het meer door b.v. zetting en uitrekken?
-Olie combineert niet goed met rubber, ik zou het zoveel mogelijk bij mijn banden/velglint weghouden.
-Lijnzaadolie is veel sterker dan zonnebloemolie, maar het duurt toch ook wel enige weken voordat het is uitgehard (in schilderijen gaat het zelfs nog jaaaaaren door). En heeft het dan wel goed op het metaal gehecht?
- Volgens mij weten we aan het eind van deze draad nog niet wat te doen.

Spironski schreef:Tjonge voel ik me nog geroepen ook, nog om hierop te reageren. Puntsgewijs:

-Zorgt die geringe corrosie tussen spaaknippel en spaak niet al voor enige borging?
-Komt het wel door het losdraaien van de nippel dat je zo nu en dan moet naspannen, of komt het meer door b.v. zetting en uitrekken?
-Olie combineert niet goed met rubber, ik zou het zoveel mogelijk bij mijn banden/velglint weghouden.
-Lijnzaadolie is veel sterker dan zonnebloemolie, maar het duurt toch ook wel enige weken voordat het is uitgehard (in schilderijen gaat het zelfs nog jaaaaaren door). En heeft het dan wel goed op het metaal gehecht?
- Volgens mij weten we aan het eind van deze draad nog niet wat te doen.
1. Volgens mij wel. Vandaar dat ik tot op heden niets gebruikt heb. Maar ik kom wel eens wielen tegen van meer dan 5 jaar oud, waarbij de nippel zodanig vastgecorrodeerd zit dat het naspannen niet lekker meer verloopt.
2. Beide.
3. ?? Is er geen verschil hiernin tussen biologische of minerale olie?
4. Aangezien het spul vrij kleverig is, zal het beter borgen dan olie of vet.
5. De keuze mogelijkheden worden wel steeds beperkter. En zo te zien hebben we alleen maar lijnzaadolie liebhebbers. :D

Marco

Bij 1: wat je dus nodig hebt is een middel dat borgt, maar tegelijkertijd corrosie tegen gaat en zelfs een heel klein beetje smeert..., hmm.

Bij 3: daar heb je een punt. Altijd geleerd olie bij mijn banden weg te houden. Ik weet dat ik ooit rijwielolie in mijn velg heb gelekt, dat niet weg heb geveegd en een tijd later weggevreten/opgeloste hieldraden in mijn velg had. Zou het zo zijn dat het rubber niet tegen minerale, maar wel tegen biologische olie kan? Is er een chemicus in de zaal?
Bij 4: lijnzaadolie is natuurlijk ook een olie, zij het wat dikker. Of wordt er Standolie bedoelt, dat is ongeveer zo dik als....ehh, dikke honing?

Spironski schreef:Zou het zo zijn dat het rubber niet tegen minerale, maar wel tegen biologische olie kan? Is er een chemicus in de zaal?
Rubber is niet in staat te bepalen wat de oorsprong is van olie, maar veel niet-biologische oliën bevatten toevoegingen die oxidatie tegengaan. Biologische olie is daarentegen normaliter wel biologisch afbreekbaar, wat dan ook bij slaolie terstond gebeurt waardoor een dikke prut ontstaat die waarschijnlijk minder schadelijk is voor het rubber dan voor het oog dat een schone fiets wil...
Het uitharden van lijnolie is denk ik weer een ander proces, vast wel googelbaar.
Leon (die dus denkt om volgend jaar naar de Morvan ta gaan fietsen :wink: )

Spironski schreef:Zou het zo zijn dat het rubber niet tegen minerale, maar wel tegen biologische olie kan?
Ik ben geen chemicus maar mijn ervaring is dat sommige minerale vetten juist goed samengaan met rubber en plantaardige veel minder. Dierlijke vetten spannen de kroon als het gaat om aantasting van rubber, maar dat zal waarschijnlijk niemand gebruiken.

Ik kan wel zeggen dat ik aardig wat wielen heb gemaakt.
In het verleden deed ik bij elk wedstrijdwiel, als het gespaakt was, een druppel lijm op de bovenkant van de nippel. Hier gebruikte ik tubekit voor.
Tegenwoordig doe ik het alleen nog maar als er om gevraagd wordt.
En, het wielen maken wordt minder want de verkoop van complete wielen neemt immers steeds meer toe.
Ergens heb ik eens `n tip gelezen om, als het wiel gespaakt is, de nippel enigszins in te knijpen.
Dat laatste heb ik ook `n paar keer toegepast.
Groot41