Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor de 3e maal naar IJsland: een fietsreis in 12 foto's - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voor de 3e maal naar IJsland: een fietsreis in 12 foto's

voor de derde maal........de derde maal!....naar Ijsland.
Waarom ga je in Hemelsnaam drie keer terug naar iets?
(foto's zijn zeker mooi)
Er zijn hele volksstammen die jaar achter jaar naar Frankrijk gaan :wink:
Theo B schreef:voor de derde maal........de derde maal!....naar Ijsland.
Waarom ga je in Hemelsnaam drie keer terug naar iets?
(foto's zijn zeker mooi)
Die gekken zijn er inderdaad. Ik hou het bij twee maal.
Tomatito schreef:Prachtige foto's. Met wat voor camera heb je die gemaakt? Vriendelijke fietsgroeten, Jurriaan
Rudi heeft een Canon EOS 5D Mark II ik meen met 24-105 lens.
Ik heb een Canon 550D met 17-40 lens.
Maar laten we er alsjeblieft geen fotoapparatuurtopic van maken! :roll:
Theo B schreef:voor de derde maal........de derde maal!....naar Ijsland.
Waarom ga je in Hemelsnaam drie keer terug naar iets?
(foto's zijn zeker mooi)
In Ijsland zie je altijd meer dan je denkt, maar minder dan je plant. Ben er zelf twee keer geweest, er komt minimaal nog een derde keer als het aan mij ligt. het weer viel mee, ook dit jaar. Kwestie van geluk hebben, op de plattegrondjes van ijsland met weerbericht staan er gewoonlijk op een gegeven moment schijnbaar lukraak verspreid meerdere zonnetjes en meerdere regenwolken. Weinig wetmatigheden: in het noorden wat minder regen, zuidkust en zuidelijk berggebied meer regen, harde wind uit een bepaalde richting houdt vaak een dag of vier aan.

Willem.m laat hier doorschemeren dat drie keer voor hem genoeg is, maar, zijn verslagen gelezen hebbende, lijkt me de westfjorden (waar ik dit jaar was) nou echt iets voor hem.

Er zijn er die er 9keer hebben gefietst: http://www.jkoelstra.nl , of 15 keer:
http://members.ziggo.nl/erens/iceland.htm
lang geleden 4 weken gefietst (1991)
echt een pracht land
paar jaar geleden toch maar een keer getrouwd en als huwelijksreis een fly and drive naar IJsland
weer verkocht dus er komt zeker nog een derde keer
maar je moet wel goed plannen met voedsel onderweg als je fietst
er is niet op elke hoek een supermarkt
het weer kan alle kanten op
op IJsland zeggen ze
als het weer je niet bevalt dan wacht je toch 5 minuten :P
en zo is het ook ,zon .regen .wind .alles op een dag
mooi foto's
en een feest van herkenning
Prachtige foto's!

Ik overweeg zelf sterk om volgend jaar naar Ijsland te gaan en als ik dit soort foto's zie krijg ik er alleen maar meer zin in. Hoewel het wel een stuk meer afzien gaat worden dan de fietsvakanties die ik tot dusver heb gedaan.
Heerlijke foto serie. Ik ga dit jaar voor mijn eerste fietstrip naar Noorwegen. Voor de volgende vakantie staat ijsland erg hoog op de lijst.
Als ik dit zo zie wil ik ook wel naar IJsland. Het wordt nog druk daar komende zomer...

Hebben jullie trouwens geen last van modder als je zo over onverharde wegen fietst met van die klassieke spatborden? Die dingen lopen bij mij dan wel eens zo vol dat ik ze met de fiets op de kop en het wiel eruit moet leegscheppen.
ReinierLamers schreef:Hebben jullie trouwens geen last van modder als je zo over onverharde wegen fietst met van die klassieke spatborden? Die dingen lopen bij mij dan wel eens zo vol dat ik ze met de fiets op de kop en het wiel eruit moet leegscheppen.
Goede vraag. Wij hebben negen weken op IJsland gefietst en hebben onderweg en bij thuiskomst geen modder hoeven schrapen. Zal wel iets met de samenstelling van de grond te maken hebben. Heel wat anders dan als we met dezelfde fietsen in de regen in de Nederlandse bossen gaan mountainbiken: dan krijg je al snel een grote zooi.

We laten de spatborden er op IJsland bewust wel op zodat je niet al te vies wordt. Je komt niet elke avond bij een camping aan waar je jezelf en de kleren goed kunt wassen.
Prachtig land. In ´98 hebben wij er nog 4 weken rondgefietst. Toch zijn er ook minder positieve verhalen te vinden zoals deze Duitse fietser die blij was dat hij weer voet aan wal zette in Denemarken.

http://www.crazyguyonabike.com/doc/?o=1 ... 1979&v=2Tn

Voornaamste bezwaren: druk autoverkeer (op de ringweg), te toeristisch, echte rust was niet meer te vinden, IJsland heeft haar natuur ´verdisneyd´ (is dat een woord?)

Ik zou er graag nog eens terug gaan, toch bepalen dit soort geluiden wel mijn keuze. Het liefst kom ik zo min mogelijk mensen (lees: auto´s) tegen, in Noorwegen kan dit nog prima. IJsland is wat betreft blijkbaar al een stuk moeilijker.
Wat is jullie (recente IJsland-gangers) ervaring?
pedalman schreef:Wat is jullie (recente IJsland-gangers) ervaring?
De Ring moet je absoluut mijden, daar ervaar je het echte IJsland niet. Wij hebben in het binnenland volop kunnen genieten van de rust en ruimte. Als je zoveel mogelijk de stippellijntjes op de kaart volgt, kom je bijna geen mensen tegen.
Christophorus schreef:
pedalman schreef:Wat is jullie (recente IJsland-gangers) ervaring?
De Ring moet je absoluut mijden, daar ervaar je het echte IJsland niet. Wij hebben in het binnenland volop kunnen genieten van de rust en ruimte. Als je zoveel mogelijk de stippellijntjes op de kaart volgt, kom je bijna geen mensen tegen.
Precies, gewoon offroad gaan voor het echte reisgevoel..... vandaar de voorkeur voor brede bandjes :).
Onderaan mijn reisverslag maak ik de balans na 3x IJsland op:

"Ik vind het gebied tussen de Hekla, Eyjafjallajökull, Mýrdalsjökull, Lándmannahellir en Laki het allermooist. Zoveel afwisseling tussen groen bemoste heuvels, lavavelden, ijskappen, canyons en meanderende rivieren zie je nergens anders op IJsland, en misschien wel niet wereldwijd. Askja, Lónsörafi, Kerlingarfjöll en de oostkust kunnen er goed mee door, evenals het ijsmeer Jökullsárlón – zolang je de drukte weet te omzeilen. Daarentegen zijn de doorgaande onverharde routes Kjolur, Sprengissandur en F26 ten oosten van Askja eentonig, en de wegen in het zuidwesten zijn breed en druk. De bus biedt dan uitkomst."

Disclaimer: betreft mijn eigen mening.
pedalman schreef:Prachtig land. In ´98 hebben wij er nog 4 weken rondgefietst. Toch zijn er ook minder positieve verhalen te vinden zoals deze Duitse fietser die blij was dat hij weer voet aan wal zette in Denemarken.

http://www.crazyguyonabike.com/doc/?o=1 ... 1979&v=2Tn

Voornaamste bezwaren: druk autoverkeer (op de ringweg), te toeristisch, echte rust was niet meer te vinden, IJsland heeft haar natuur ´verdisneyd´ (is dat een woord?)

Ik zou er graag nog eens terug gaan, toch bepalen dit soort geluiden wel mijn keuze. Het liefst kom ik zo min mogelijk mensen (lees: auto´s) tegen, in Noorwegen kan dit nog prima. IJsland is wat betreft blijkbaar al een stuk moeilijker.
Wat is jullie (recente IJsland-gangers) ervaring?
Als het je in Noorwegen lukt om rust te vinden gaat dat je op Ijsland helemaal lukken. Op Ijsland vond ik dat makkelijker.

In Noorwegen houden de mensen er dusdanig veel van om afgelegen te wonen dat er haast geen grote steden zijn, maar ook bijna geen plek te vinden is waar geen huis in de buurt is, uitgezonderd het gebied ten noorden van Tromso. Ook blijf je vaak dagenlang op dezelfde weg waar alle auto's in de streek dan ook rijden. In west Ijsland is de ringweg ongeveer zo druk als gemiddelde doorgaande wegen in Noorwegen, maar makkelijker te vermijden. Met een beetje avontuurlijke inslag en goede fiets en kaart vind je in Ijsland rustige en extreem rustige route's zo.

Ik ben het oneens met de stelling dat Ijsland zijn natuur verdisneyd heeft. Omdat er steeds meer toerisme komt richten ze drukke natuurbezienswaardigheden in met parkeerterreinen voor auto's en vlonders en afzettingen voor het korte rondje wandelen dat de meeste mensen er maken. Dit doen ze alleen bij topattracties waar het echt nodig is. Het gaat ten koste van het wildernisgevoel, maar heeft als doel om de vaak kwetsbare natuur op die plekken te ontzien, zonder toeristen het recht te ontnemen om de plekken gratis te bekijken. Het wordt echt wel discreet aangepakt. Ijslanders zijn commerciëel ingesteld, maar je wordt ook met rust gelaten als je daar geen boodschap aan hebt. Daarnaast blijft er op Ijsland heel erg veel over aan schitterende natuur waar je je zelfs in het hoogseizoen nog op een andere planeet kan wanen ook wat rust betreft.

In de ardennen was ik ook eens op fietstocht en wilde graag naar de watervallen vlakbij Trois Ponts. Kom ik er aan is er een pretpark met harde muziek en stemmen uit slechte luidsprekers, overal afval op de grond enz. enz.
Daar doen ze op Ijsland dus niet aan mee.
er is wel wat verandert met de eerste keer IJsland in 91
toen was de rondweg van ongeveer 1600 km 800km gravel en dat is nu niet meer zo
dat was al een avontuur op zich
en ook waren er geen afzettingen bij de geisers en watervallen
het is iets georganiseerden dan toen bij de grote natuur attracties
maar het is nog niet te vergelijken met wat er in de rest van de wereld gebeurt
in Amerika of Europa is het soms vele malen erger
en als je even een zij weg in slaat en van de geijkte paden gaat is het niet meer
dus nog ongerept en puur is mijn ervaring