Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke Rohloff greep? - Forum Wereldfietser

Welke Rohloff greep?

Hoi,

Mijn rubber schakelgreep is best wel versleten en ik wilde 'm dan ook vervangen. Nu begrijp ik dat er ook een nieuwere versie is.

gewone rubber greep (die ik nu heb)
Afbeelding

nieuwere greep incl kabeltrommel
Afbeelding

Wie heeft ervaring met beide types? Is die tweede alleen in combinatie met een kabeltrommel verkrijgbaar? (ik vind het beste wel een duur grapje zo) Is die tweede robuuster en door de vorm fijner of juist niet?

Ik hoor het graag.

mvg Willem
Ik gebruik bijna nooit handschoen en vind de nieuwe versie lastige schakelen met bezweet handen, ik vermoed dat door de kleiner diameter/andere vorm dat er minder grip is.

Ik weet het niet 100% maar volgens mij hebben ze allebei andere opbouw waardoor je de rubber van oud en nieuw niet uitwisselbaar zijn.

succes
Wat Shane schrijft, wordt in vele fora bevestigd. De 100% van Shane is ook 100%. Gewoon het rubber vervangen is het goedkoopst. Ze worden door Rohloff nog steeds geleverd.

Ik heb een nieuwe en ik overweeg om er een pookje op te zetten.
Nou dan weet ik het wel: ik koop gelijk wel een paar rubber grepen, daar kan ik jaaaaren mee vooruit.

Ik heb al een paar keer (op IJsland) gehad dat het schakelen op een gegeven moment stroef gaat. Dat ligt niet aan de afstelling, maar komt door troep in de rivieren die in de kabel gaat zitten. Schakelen gaat dan nog wel, maar het kost veel kracht, en met koude handen in de regen en een afgesleten greep is schakelen ontzettend irritant :twisted: .
Erg kort geleden zag ik ergens dat er een nieuwe greep was met een spiraal op de greep. Ik weet alleen niet meer waar. :cry:

Peter
die nieuwe heb ik op mijn fiets en als hij nat is door de regen krijg ik hem niet gedraaid ,deze glipt door je hand dan
maar er komt in 2014 een nieuwe greep heb ik ergens gelezen
wellicht even wachten met aankopen tot die tijd
Foto komt van de site van Michiel (http://www.sintchristophorus.nl)
Nieuwe greep zit op een Van Nicholas Pioneer 2014.

Afbeelding

Peter
jumbo schreef:Foto komt van de site van Michiel (http://www.sintchristophorus.nl)
Nieuwe greep zit op een Van Nicholas Pioneer 2014.

Afbeelding

Peter
Die bedoelde ik dus.

Peter (wel een andere :lol: )
ja ik ook
willem.m schreef:Hoi,

Mijn rubber schakelgreep is best wel versleten en ik wilde 'm dan ook vervangen. Nu begrijp ik dat er ook een nieuwere versie is.

gewone rubber greep (die ik nu heb)
Afbeelding

nieuwere greep incl kabeltrommel
Afbeelding

Wie heeft ervaring met beide types? Is die tweede alleen in combinatie met een kabeltrommel verkrijgbaar? (ik vind het beste wel een duur grapje zo) Is die tweede robuuster en door de vorm fijner of juist niet?

Ik hoor het graag.

mvg Willem
Bij de tweede greep is het wat makkelijker de kabel te vervangen. Dat zal dan ook wel bij de allerlaatste versie het geval zijn. Rob w
bodhi schreef:die nieuwe heb ik op mijn fiets en als hij nat is door de regen krijg ik hem niet gedraaid ,deze glipt door je hand dan
maar er komt in 2014 een nieuwe greep heb ik ergens gelezen
wellicht even wachten met aankopen tot die tijd
Bij het zwaar draaien van je Rohloffgreep ligt het euvel over het algemeen in de kabels. Ik vervang eens per jaar de kabels en dat werkt prima. Altijd lekker soepel schakelen. En kabels vervangen bij een rohloff is redelijk snel te doen en kwa prijs weegt het niet op tegen het ongemak van stroef schakelen. (waarom heeft Rohloff nog steeds geen hydraulische versnellingen :shock: )
Op mijn santos zit greep 1. met vochtige weer schakelt dit goed. nadeel is wel dat het vasthouden van de greep iets minder prettig is.

Bij greep 2 (zit op mijn idworx) schakelt het minder met vochtig weer, maar deze houd beter vast.
Momenteel heb ik de 2de greep. De schifter ligt goed in de hand, en schakelt goed bij droog weer.
Bij schakelen in regen heb ik soms het probleem dat mijn hand doorslipt en ik moeilijk kan schakelel. Ik overweeg over te stappen naar de 1e grip.

Als ik de 1e rubberen grip appart koop, kan ik deze aansluiten op de trommel van de 2de?
Of moet ik het volledige 1e systeem kopen???