Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crankstel & Bracket - Forum Wereldfietser

Crankstel & Bracket

Nog een (laatste) vraag met betrekking tot de aanschaf van een nieuwe Santos.
Op de Special1 zit standaard een LX crankstel en bracket.
Nu kun je voor een meerprijs overgaan tot XT Hollowtech.

Kan iemand mij vertellen wat de beste keus zou zijn?
LX of XT Hollowtech of misschien wel LX Hollowtech?

Mijn gevoel gaat uit naar XT, dan is de fiets compleet XT afgemonteerd en nahja, dat is toch de beste groep dacht ik zo...

Is dit de meerprijs waard (48 euro extra). Is eigenlijk peanuts als je de gehele prijs van de fiets gaat bekijken, maar misschien is er een hele goede reden om niet voor de XT te gaan?

Ik ben wederom benieuwd!

Ellen

Wij hebben nog niet zo lang geleden een nieuwe Travelmaster 26 voor mijn vrouw gekocht. Een van de overwegingen bij de keus was dat die fiets geleverd werd met een TA Vega crankstel. Waarom vonden wij dat zo aantrekkelijk?
TA maakt crankstellen van zeer hoge kwaliteit (misschien wel de beste op de markt). Zelfs hun instapmodel (de Vega) is heel goed.
TA crankstellen zijn meestal in een grote keus aan lengtes te krijgen. Mijn vrouw is klein, en had cranks van 160 mm nodig - kom daar maar eens aan. Voor veel vrouwen geldt dat de normale 170 mm cranks te lang zijn. Op dezelfde manier geldt dat zelfs 175 mm voor veel Nederlandse mannen belachelijk kort is.
De TA Vega is leverbaar met een keur van verschillende spiders (waaronder de voor veel tourgebruik ideale 110/74 mm steek), zodat iedere denkbare combinatie van kettingbladen te realiseren is. De eigen TA kettingbladen zijn van uitzonderlijk hoge kwaliteit.
TA crankstellen volgen nog de traditionele norm van de vierkante verbinding met de trapas. Daarvoor zijn altijd en overal reserveonderdelen te krijgen.
Ze hebben een lage Q factor, voor wie dat belangrijk vindt (je benen hoeven niet ze wijd uiteen als bij veel Shimano cranks).
Wim

Dankjewel Willem voor je antwoord!

Heeft iemand misschien nog wat zinnigs te zeggen over shimano?
Hollowtech wel of niet?

Alvast bedankt!

Ellen

fietsjunks schreef:Heeft iemand misschien nog wat zinnigs te zeggen over shimano Hollowtech wel of niet?
Nou goed dan,
Ik vind 48 euro wel veel voor een extra opbergvakje. Een paar jaar terug bestond het nog niet eens en werden de dure groepen zonder dat gat minstends zo hard aangeprezen om hun superioriteit.
Ikzelf heb tot volle tevredenheid gewoon een Alivio cranckstel ter waarde van 28 euro op de fiets. Als dat ergens gaat verslijten mik ik het in de container, maar tot nog toe heb ik geen ongemak en merk ik geen verschil met een eerdere LX-versie..
Groeten,
Leon

ik zou voor een Rohloff naaf gaan.
probleemloos, zeker voor de 2 jaar dat jullie weg willen.
wel even ca 1200 km infietsen.

groet Marco

Leon schreef:Ikzelf heb tot volle tevredenheid gewoon een Alivio cranckstel ter waarde van 28 euro op de fiets. Als dat ergens gaat verslijten mik ik het in de container, maar tot nog toe heb ik geen ongemak en merk ik geen verschil met een eerdere LX-versie..
Groeten,
Leon
Ik sluit me aan bij Leon, ook ik merk geen verschil tussen Alivio en LX, behalve mijn portomonee.
Een Alivio crankstel is net zo duur/goedkoop als één kettingblad.

Groeten, John.