Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Haperende Shimano Deore shifter - Forum Wereldfietser

Haperende Shimano Deore shifter

Mijn zusje heeft een goedkoop tweedehands MTB’tje op de kop getikt, om te proberen of MTB-en wat voor haar is. We hebben er samen wat aan lopen sleutelen, en wat voor de hand liggende dingen gefikst. Slagje uit t voorwiel, nieuwe remblokjes, afstelling derailleurs, wat olie hier en daar, dat soort dingen.

Enige waar we tegen aanlopen is de Shimano shifter van de voorderailleur. Deze bedient de ene keer heel zwaar, de volgende keer ‘pakt’ hij überhaupt niet, en druk je in het luchtledige. Ik heb de kapjes van beide shifters er al eens afgehaald, maar zie geen verschil tussen de linker en de rechter (die t wel goed doet), geen direct waarneembaar ‘defect’.

Iemand tips hoe ik hem weer aan de praat kan krijgen?

Mocht me dat niet lukken m te fiksen, waarmee zou ik de shifters kunnen vervangen. Het is ouder Deore spul, derailleurs zijn nog goed, en het fietsje rechtvaardigt het niet er veel in te investeren. Zijn de derailleurs compatibel met bijvoorbeeld Alivio shifters? Kan ik voor een B-merk gaan? Hoe voorkom ik dat (achterhaal ik of) de indexering niet matcht?

Hier staan wat foto’s van de shifters en de derailleurs:

https://www.dropbox.com/sh/0f3ljrk5j4wz203/9DPOca01AC

Roef
Loopt de binnenkabel onder de het frame door? Vaak zit daar vuil en is de kabel iets geroest.
Rongyos schreef:Enige waar we tegen aanlopen is de Shimano shifter van de voorderailleur. Deze bedient de ene keer heel zwaar, de volgende keer ‘pakt’ hij überhaupt niet, en druk je in het luchtledige. Ik heb de kapjes van beide shifters er al eens afgehaald, maar zie geen verschil tussen de linker en de rechter (die t wel goed doet), geen direct waarneembaar ‘defect’.
Op de foto zie ik een Acera-shifter; niks mis mee, heb ik ook.
Als een shfiter niet pakt en je zonder enige kracht de knop kunt bedienen is ofwel een veertje in het inwendige gebroken (en dat is einde shifter) ofwel het vet waarmee dat veertje is gesmeerd is in de loop van jaren hard geworden waardoor het palletje maar heel traag in de meeneemtandjes valt. Als de shifter het wel doet als je de knop heel traag indrukt en niet als je het vlug doet is dat het geval. Het probleem begint typisch in de herfst als het kouder wordt.
Remedie is het vet verwijderen en nieuwe dunne olie aanbrengen. Het vet kun je verwijderen door de shifter van de fiets en uit elkaar te halen totdat je het mechanisme ziet en het ding dan in een heet afwassopje met een borstel schoon te maken. Na volledig drogen - wacht een nacht - smeren en klaar is kees.
Bij het openmaken van de shifter door de zeskantbouten los te draaien moet je waarschijnlijk wat kracht zetten omdat die boutjes met een borgmiddel geborgd zijn. Als het echt niet lukt kun je nog iets met een hete hogedrukspuit proberen maar dat is de laatste optie.
Daana monteer je een nieuwe kabel, smeer die netjes met heel dunne niet-biologische olie, monteer op zijn minst een nieuw stuk buitenkabel achter bij de derailleur en je hebt al kans dat je van het heel zware schakelen af bent. Anders ook nog de rest van de buitenkabel vervangen. Of dat nodig is merk je ook al wanneer je de nieuwe binnenkabel door de buitenkabel schuift.
Leon
De kabel komt van boven, het probleem lijkt hem echt in de shifter zelf te zitten.....
Alhoewel die kabeltjes wel aan vervanging toe zijn.
Rongyos schreef:De kabel komt van boven, het probleem lijkt hem echt in de shifter zelf te zitten.....
Oeps, het gaat om de voorderailleur. Het verhaal met het veertje is hetzelfde.
Leon
Aha, die A onder dat Shimano logo staat voor Acera dus :) Ik zal dat met dat vet eens proberen, als ik dan alsnog een gebroken veertje tegenkom weet ik dat t vervanging wordt. Nieuwe kabels zijn dan wellicht ook een goed idee ja, als we toch bezig zijn :)

Roef
Je kunt ook eerst even door een gaatje een of andere spray spuiten. Dat helpt vaak wel, maar is van heel korte duur.
Leon
Het kapje aan de onderkant gaat er gemakkelijk af, dus ik zal eerst eens proberen een hoop WD 40 op en tussen het mechaniek te spuiten zonder het helemaal uit elkaar te halen, kijken of dat soelaas biedt.

Roef
Nog even voor de goede orde: een paar keer flink vol spuiten met WD40, flink op en neer flipperen, en daarna dunne olie was de remedie. Shifter schakelt weer goed!

Dank voor de tips,
Roef
Rongyos schreef:Nog even voor de goede orde: een paar keer flink vol spuiten met WD40, flink op en neer flipperen, en daarna dunne olie was de remedie. Shifter schakelt weer goed!
Dat is mooi! Met af en toe wat WD40 kun je het een hele tijd volhouden. Je weet tenminste waar het aan ligt.
Leon