Additionally, paste this code immediately after the opening tag: sram ketting - Forum Wereldfietser

sram ketting

Hallo,

Er zijn mensen die het openen van een sram ketting middels de sluitschakel te gemakkelijk vinden en gebruiken gewoon de kettingpons.
Ik ben er zo een. :? Draai de pen er bij het monteren ook nog eens scheef in. Plaatje krom, ach waarom ook niet. :?

Ketting en tandwielen (Shimano LX 9-speed) hebben er nog geen 900 km opzitten en zien er nog prima uit. Op het oog zie ik zo geen slijtage, maar zal de ketting nog nameten.

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk om bij een sram ketting de kapotte schakel te vervangen of wordt het een nieuwe ketting?? (+ cassette ?)

Hoi Kunno,

Voor zover ik weet is het gewoon mogelijk om schakeltjes van een S-RAM-ketting te vervangen, ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad.
Als je de ketting koopt, is die over het algemeen wat te lang en zo heb je dus in ieder geval al wat schakels over. Je moet dan natuurlijk wel alsnog een kettingpons meenemen.

Als je besluit geen S-RAM-ketting te kopen, is de aanschaf van een stuk of twee Powerlinks (die handige klikschakels) misschien handig als reserve voor je huidige ketting. Het kost bijna niets en ze bestaan in 'echte' S-RAM-PowerLink) versie en in 'namaakt' versie. Wij hebben met zo'n PowerLink afgelopen zomer nog twee Noren zonder reservemateriaal maar mét kapotte ketting mee geholpen (zij hadden overigens geen S-RAM-ketting).

Ik ben uitermate tevreden met de S-RAM-ketting, loopt prima, nooit problemen mee.

Succes!
Gudrun

Kijk eerst eens of dat de ketting met een schakeltje minder ook niet lang genoeg is.

Foolproof methode: Grootste blad voor, grootste krans achter en de ketting zo strak mogelijk trekken.
Heb je nog ruimte voor 1 schakel over, dan kun je hiermee doorrijden.

Groeten,

Marco

Als je een goede kettingpons hebt (volgens mij niet :D ) zou je er een schakeltje tussen kunnen zetten. Maar bovenstaande methode is verstandiger.