Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beweging in stuurpen - Forum Wereldfietser

Beweging in stuurpen

Hallo
Aan het begin van dit jaar ben ik eens kritisch naar mijn fiets, santos str 01, gaan kijken. Behalve het gewicht viel de flexibiliteit van de stuurpen op. Ik heb besloten om de stuurpen te laten zakken. Dit resulteert in een meer voorovergebogen, maar sportievere zit. Winst is dat de fiets meer stijver aanvoelt en prettiger stuurt. Afgelopen week was ik bij een dealer van santos en merkte op dat bij de traveller een behoorlijk lange stuurpen was gemonteerd, lijkt me dus helemaal niet lekker sturen en leiden tot instabiliteit bij hoge snelheden met bepakking. Op de site van santos zie je echter weer wel plaatjes van travgllers met een korte stuurpen. Zijn er meer fietsers op dit forum die hebben gespeeld met de lengte van de stuurpen en wat was de ervaring?

Fietsgroet
Pjerdulac
Ik heb me een ongeluk gespeeld met de lengte van de stuurpen (niet met de hoogte!). En me een ongeluk gegoogled om extra info te krijgen. Mijn conclusies:
- een lange stuurpen leidt tot een stuurgedrag dat meer energie/kracht kost om het stuur te verdraaien. Dus rustiger rijden bij asfalt, moeilijker sturen bij off-road.
- een korte stuurpen leidt tot het tegenovergestelde: een stuurgedrag waarbij het stuur makkelijker draait. Dus nerveuzer op een gladde weg, wendbaarder op een niet-gladde weg.
pjerdulac schreef:...Ik heb besloten om de stuurpen te laten zakken. ... een behoorlijk lange stuurpen... een korte stuurpen. ... de lengte van de stuurpen...
Ik voorzie een spraakverwarring. Wat wil je weten: de invloed van de hoogte van het stuur of van de afstand tot het zadel?

(Ter verduidelijking: voor het Ahead-systeem populair werd, bedoelde men met de lengte van de stuurpen in het algemeen hoe hoog je het stuur kan zetten. Wilde je het stuur ver naar voren of achteren, dan nam je een pen met lange of korte voorbouw. Nu bij Ahead de 'stuurpen' eigenlijk alleen nog maar voorbouw is, bedoelt men met een lange of korte pen vaak of het stuur ver of minder ver naar voren staat. Ik vermoed dat jij het over de hoogte van het stuur wilt hebben, aangezien je zelf zegt dat je hem hebt laten zakken. Veel mensen zullen lengte echter opvatten in de zin van horizontale positie, zoals het antwoord van JaapG al aangeeft.)

Carl
Ja, ik bedoel de hoogte van het stuur. De verschillen in stuurgedrag komen nu bekend voor. Mijn voorkeur is nu stuur laag.
Thanks
Met een lager stuur heb je minder luchtweerstand, meer druk op je voorwiel voor meer controle bij het sturen en kun je - binnen grenzen - beter kracht zetten. Maar er zijn wel grenzen want het moet ook comfortabel blijven. Ik heb een racebocht, en mijn stuur staat iets hoger dan mijn zadel. Vroeger, toen ik nog wat soepeler was, stond mijn stuur nog wat lager. Als je traditionele stuurpen teveel buigt kun je ook nog een Sugino High Column Nut monteren (voor 1 inch balhoofden, maar voor 1 1/8 laat zich zoiets natuurlijk ook makkelijk maken/draaien).
Een van de oorzaken van het gevaarlijke rijgedrag van ebikers etc is dat die hun stuur vaak idioot hoog en naar zich toe hebben staan. Dat lijkt veilig en comfortabel, maar is het niet. Al je gewicht steunt op je rug, en sturen wil al helemaal niet meer. Dus ja, volgens mij ben je op de goede weg, al moet je het natuurlijk niet overdrijven.
Wim