Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bewegen in de plaats van sporten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

bewegen in de plaats van sporten

Matthie9001 schreef:dat ik me verder maar ga onthouden van discussies :D.
Erg verstandig in dit geval, om 2 redenen:
  • Verkleinen is iets anders dan voorkómen
  • Als je het verhaal van Marjan kent, dan zou je mogelijk een stuk meer respect hebben voor haar mening. Je kunt de website waar zij naar verwijst onbetrouwbaar vinden, maar een dergelijke oplossing kan wel degelijk ook z'n voordelen hebben. Alleen zou dat, net als bij hartslagzones (inderdaad), weleens erg persoonlijk kunnen zijn.
Shane schreef:
eindgebruiker schreef:FYI (bij gebrek aan Marten :wink: ):
"Adrenal fatigue or hypoadrenia are terms used in alternative medicine to describe the unproven theory that the adrenal glands are exhausted and unable to produce adequate quantities of hormones [...] There is no scientific evidence supporting the concept of adrenal fatigue and it is not recognized as an actual diagnosis by the medical community."
http://en.wikipedia.org/wiki/Adrenal_exhaustion
Yeh, I heard the world is round too, instead of flat. Hilarious.......like anyone would believe the world is round......
http://en.wikipedia.org/wiki/Spherical_ ... ical_earth :wink:
Het is een illusie om te denken dat er een duidelijk onderscheid valt te maken tussen 'bewegen' en sporten. En om er ook maar enige zinvolle discussie over te kunnen voeren, moet men echt toch eerst duidelijk maken wat men wil zeggen met die termen.

Wat de een bewegen noemt, zal de ander al als sporten bestempelen. En wat de ene als sporten beschouwd is voor de ander maar wat bewegen.

Renaat
het verschil tussen "bewegen" en "sporten" is toch niet zo moeilijk denk ik, ...
iemand die sport probeert steeds beter te doen, meer, sneller , verder.....en traint daar dan ook voor...
iemand die beweegt doet hetzelfde zonder de intentie om het steeds beter sneller en verder te doen....

bij iemand die veel "beweegt" verbeterd de conditie natuurlijk ook en zal dan ook verder en sneller kunnen echter zonder buitensporige lichaamsinspanningen geleverd te moeten hebben...(wat echt niet goed is voor het lichaam!!)

een sporter daarentegen.....kmoet er vast geen tekeningeske bijmaken denk ik ....

en ik denk dat iedereen echt wel goed snapt wat bedoelt word met het verschil tussen iemand die beweegt en iemand die doelgericht sport......

sport is niet gezond, bewegen zeker wel!!
Matthie9001 schreef:
Alles wat op internet staat is waar en als er een heleboel verkooplinks op een pagina staan moet je vooral niet te kritisch worden :lol: :lol: :roll:
Ach, het is een beetje lastig om het boek van Dr. Wilson hier neer te leggen.
Ik quote toch al dat conventionele artsen er aan voorbij gaan... :roll:
Revanho schreef:Het is een illusie om te denken dat er een duidelijk onderscheid valt te maken tussen 'bewegen' en sporten. En om er ook maar enige zinvolle discussie over te kunnen voeren, moet men echt toch eerst duidelijk maken wat men wil zeggen met die termen.

Wat de een bewegen noemt, zal de ander al als sporten bestempelen. En wat de ene als sporten beschouwd is voor de ander maar wat bewegen.

Renaat
Ik ga met je mee dat de scheidslijn tussen sporten en bewegen moeilijk te trekken is. Maar velen met mij zijn van mening dat topsport ongezond is, sporten ongemakken geeft en bewegen gezond is.

Voor mij ligt het onderscheid tussen moeten, willen en goesting. Moeten is voor topsporter, willen voor sporters en ik hou het op goesting. Sporten voor het volk is van de laatste 100 jaar. Sport is niet noodzakelijk om gezond te blijven en oud te worden. Bewegen wel.

Piet.
johnny-vs schreef:het verschil tussen "bewegen" en "sporten" is toch niet zo moeilijk denk ik, ...
Jouw definitie is echt niet zo heilig en universeel als je blijkbaar zelf denkt. Ik ben er wel zeker van dat als ik andere mensen vraag om het verschil tussen bewegen en sporten, dat ik nog talloze andere definities krijg.

Zelf ken ik ook genoeg mensen die vinden dat ze sporten als ze regelmatig een toertje door het park gaan lopen maar voelen die mensen echt niet de behoefte om steeds sneller te gaan lopen.

Definities zijn in veel gevallen niet 'fout' of 'goed', maar deze discussie is totaal zinloos zonder dat het duidelijk is wat er met die termen bedoeld wordt. En jouw veronderstelling dat de betekenis die jij in je hoofd hebt wel voor iedereen duidelijk en hetzelfde is vind ik niet bijster pienter. (Een beetje meer terughoudendheid en bescheidenheid zou je in deze dan ook niet misstaan.)

Renaat
PietV schreef:Op verzoek
Dank je voor het delen van je ervaring.
+1 voor Matthie
johnny-vs schreef:het verschil tussen "bewegen" en "sporten" is toch niet zo moeilijk denk ik, ...
Van Marten geleerd: "Taal is het setje afspraken dat we onderling maken om de geluiden die uit onze mond komen een betekenis te geven zodat de een de klanken die de ander uitstoot begrijpt".
Let vooral op het woordje onderling.
"Sport" is dus niet meer dan een setje 5 letters van een klank die begint met een sissend geluid en eindigd met een tik. Wat je daaronder verstaat is niet iets dat bij voorbaat vaststaat maar uitsluitend datgene wat we onderling afspreken.
Leon
Om nog maar eens wat kolen op het vuur te gooien. Ik vind het pas sport als je ook aan wedsrijden deelneemt. Georganiseerde competitie tegen anderen dus. Veel mensen doen in mijn ogen dus ook niet aan sport. Ze zijn hooguit sportief aan het bewegen. Deze mening wordt (weet ik uit ervaring) door niet zo heel veel mensen gedeeld.
PietV schreef:Bij diverse onderzoeken ben ik er op gewezen dat ik een lage hartslag in rust heb. Dat noemen een sporthart bij bejaarden. Heb wel een sport verleden, maar sport al jaren niet meer. Zolang ik in rust niet onder de 50 slagen/min kom, schijnt dat prima te zijn.

Op mijn leeftijd zou ik volgens de algemene norm een maximale hartslag van 154 lagen/min mogen hebben. Voor onderhoud van hart en longen is 60% van het maximum of 93 slagen/min voldoende. Daar kom ik tijdens het wandelen nooit aan.

Tijdens het fietsen tegen wind of helling op, bij erg stevig doorfietsen, haal ik nabij de 70% van die algemene maximum of tegen de 108 slagen/min. Mijn z.g. omslagpunt zou volgens de algemene norm rond de 131 slagen/min liggen. Daar kom ik nooit aan.

Langzaam het trapvermogen opgevoerd heb ik een maximaal 118 slagen gehaald. Gemeten met mijn Polar hartslagmeter. Volgens een cardioloog heel gewoon voor een bejaarde met een groot slagvolume. Dus op algemene regels zijn uitzonderingen. Feitelijke vaststellen waar mijn omslagpunt ligt is volgens mijn cardioloog niet zinvol, omdat ik nooit meer ga sporten.

Bij keuringen in het verleden, bij een APK duurtest, was mijn omslagpunt niet te meten, omdat apparaat niet meer dan 350 Watt aan kon en mijn hartslag te laag bleef. Toen was ik al lang gestopt met sporten. Volgens die keuringsarts had ik een "sporthart".

Kort geschreven: Dat omslagpunt is voor mij totaal onbelangrijk. Tussen de 85 en 90 slagen/min is het erg fijn fietsen, wandelen en zwemmen. :D

Piet.
Erg interessant toch. Gezien de theorieën over sport (Karvonen, Conconi, etc.) liggen dus je aerobe drempel en anaerobe drempel dicht bij elkaar, wat weer beïnvloed wordt door de jaartjes die zijn verstreken.

Mijn vermoeden, gestoeld op boerenwijsheid en dus heeft het geen enkele waarde, is dat de jongere generaties intensiever kunnen bewegen (al dan niet "sporten" geheten) door een grotere elasticiteit van de hartspier en de longen. Dat betekent weer ruimere 'zones' en daardoor ook een groter verschil in snelheden tussen die diverse 'zones'.
Uiteindelijk zou het weleens kunnen zijn dat we allemaal ons lichaam even intensief belasten als we een dag gaan fietsen, relatief gezien. Bij kortere trajecten zouden jongere generaties nog een stukje intensiever kunnen gaan en daardoor meer transpireren.

Voor de cijferfanaten heb ik nog even gekeken naar de gegevens van Piet. Volgens de methode van bergbeklimmer zou het onderstaande correct moeten zijn.
Rusthartslag 55, omslagpunt 131. Verschil van 76. De aerobe drempel zou daarmee (76÷2)+55 op 93 liggen. Geen wonder dat Piet het heerlijk vindt bewegen rond die hartslag.
Aerobe drempel 93/hpm (50%)
Anaerobe drempel 131/hpm (100%)
Hersteltraining: 105 (65%)
Duurtraining ext: 105 - 112 (65-75%)
Duurtraining int: 112 - 120 (75-85%)
Omslagpunt training: 119 - 123 (85-90%)
Weerstandtraining: 123 - 131 (90-100%)

Tenzij "de trainingsleer" (welke eigenlijk?) iets anders bedoelt met "max hartslag".
johnny-vs schreef:sport is niet gezond, bewegen zeker wel!!
En hoe wil je zonder sport het overgewicht bij de mens aanpakken?
Want wat Piet voor elkaar heeft gekregen (respect Piet!) is volgens mij zeer uitzonderlijk.
bergbeklimmer schreef:Om nog maar eens wat kolen op het vuur te gooien. Ik vind het pas sport als je ook aan wedsrijden deelneemt. Georganiseerde competitie tegen anderen dus. Veel mensen doen in mijn ogen dus ook niet aan sport. Ze zijn hooguit sportief aan het bewegen. Deze mening wordt (weet ik uit ervaring) door niet zo heel veel mensen gedeeld.
jij bent veel te stoer, jij mag niet meer meedoen :wink:

Ik beweeg vnl in huis (bv als de berg afwas om gaat vallen dan wordt het tijd voor actie) en als ik op het gaspedaal druk, verder draaf/ren/vlieg/fiets ik met veel plezier in de rondte.
SjirkM schreef:
PietV schreef:Op verzoek
Dank je voor het delen van je ervaring.
Wat Sjirk zegt, mooi dat je hierover zo uitgebreid vertelt, Piet! Mij valt op dat je verhaal eigenlijk uit twee delen bestaat: bewegen en eten. Bewegen doe je op intuïtie, waar je 'goesting' in hebt, etc. Dat je bepaalde hartslagniveaus niet bereikt zal je worst zijn. Met voedsel lijk je heel anders om te gaan: je hebt haarfijn geprobeerd je eigen spijsverteringsstelsel te doorgronden, en te spelen met verschillende voedingsmiddelen.

Dat vind ik interessant, omdat ik de neiging heb ook met voeding om te gaan zoals jij beweegt: ik eet graag dingen waar ik me lekker bij voel, en ik heb het idee dat m'n lichaam redelijk goed aangeeft waar het behoefte aan heeft. Dat ik dan door al die gluten misschien uitwerpselen produceer die wat rijker zijn aan voedingsstoffen dan absoluut nodig, dat zal mij een zorg zijn. Zolang ik geen rantsoen voor twee weken mee hoef te nemen op fiets is het toch niet zo'n probleem als ik een beetje extra brood eet?

Nou is het gemopper over gluten niet nieuw voor me, maar ik weet er niet zoveel vanaf. Wat ik ook mooi vind aan Piet's verhaal, is de nadruk op dat zelfonderzoek: blijkbaar zijn we allemaal verschillend, en kunnen we dus niet klakkeloos uit boekjes halen wat gezond eten voor ons betekent. Kan het ook gewoon zo zijn dat sommigen van ons prima uit de voeten kunnen met gluten in onze darmen? Of heeft m'n lichaam al die tijd z'n behoeften niet aan me duidelijk kunnen maken?
bergbeklimmer schreef:Om nog maar eens wat kolen op het vuur te gooien. Ik vind het pas sport als je ook aan wedsrijden deelneemt. Georganiseerde competitie tegen anderen dus. Veel mensen doen in mijn ogen dus ook niet aan sport. Ze zijn hooguit sportief aan het bewegen. Deze mening wordt (weet ik uit ervaring) door niet zo heel veel mensen gedeeld.
Helemaal eens. Ik doe mee.
Sport wordt pas sport als je hartslag boven de 140 komt.
Zit ik op verjaardag maak ik vrienden. Je kent het, ze gaan op wintersport. Wintersport je bedoeld sneeuwvakantie. :lol: :lol: :lol:
Maar ja wat doen we met dammen schaken en nog wat van die sporten.
multiwgb schreef:
bergbeklimmer schreef:Ik vind het pas sport als je ook aan wedsrijden deelneemt.
Helemaal eens. Ik doe mee. Sport wordt pas sport als je hartslag boven de 140 komt.
Jullie zijn het dus duidelijk oneens :lol:
Robertjan schreef:........Tenzij "de trainingsleer" (welke eigenlijk?) iets anders bedoelt met "max hartslag".
De max hartslag waar ik op doelde is de hartslag van je lichaam in maximale inspanning. Dat betekent dus de longen uit je lijf lopen. Zo hard als je kan en dan nog net iets meer proberen te geven. Die inspanning moet 30 sec duren en vooraf gegaan zijn door 10-15 min stevig inspannen.

Maar ik vermoed dat Piet niet de neiging heeft omdat eens uit te proberen :wink:
multiwgb schreef:Maar ja wat doen we met dammen schaken en nog wat van die sporten.
Allemaal sport, denksport in dit geval, niet verstand op nul en blik op oneindig, maar precies andersom, maximale concentratie en minimale inspanning (het liefst met 'n fles Whiskey onder handbereik) 8)
bergbeklimmer schreef:
Maar ik vermoed dat Piet niet de neiging heeft omdat eens uit te proberen :wink:
Lijkt me normaal. Je weet dat bepaalde doelen niet of nooit meer gehaald zullen worden, waarom zou je. :wink: