Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verende zadelpen - Forum Wereldfietser

verende zadelpen

Beste mensen,

Over mijn zeer waarschijnlijk ooit nieuwe Santos heb ik een aantal vragen, allereerst de verende zadelpen:

wat zijn de voors/en tegens?

Er is keus uit de volgende modellen:

- Airwings met kogellagers
- Airwings met kogellagers en oliedemping
- Cane Creek long travel (13 cm inbouwhoogte)
- Cane Creek short travel (9 cm inbouwhoogte)

Nu gaat het even niet om het geld, want dit keer wil ik de (voor mij) perfecte vakantiefiets die we hoogstwaarschijnlijk in 2008 gaan gebruiken voor een 2 jaar lange fietsreis, dus dit keer moet de fiets top zijn!

Wat zijn de voor en nadelen van de verschillende types?
Hoe zit het met je framemaat, wordt deze kleiner omdat die zadelpen nogal wat ruimte inneemt?
Is een verende zadelpen echt wel het geld waard?

Jullie ervaringen en tips zijn zeer welkom!

Ellen

Hoi Ellen,

Ik heb sinds kort de Thudbuster ST en ik ben er zeer over te spreken. Geen enkele slapte, je merkt nauwelijks dat 'ie er is, behalve doordat je veel meer ontspannen rijdt. Ik voel werkelijk dat mijn zitbotjes en rug worden ontzien. Wel moet ik zeggen dat ik 'em in combinatie met een Brooks Conquerer gebruik (die had ik al) en dat gaat dus prima.
Ik heb besloten tot de ST omdat:


-De Thudbuster als zeer betrouwbaar te boek staat. Van telescopische pennen lees je vaak dat ze speling gaan vertonen.
-De LT in combi met de Conquerer me wat teveel van het goede leek.
-Deze zadelpen in verhouding behoorlijk licht is (430 gr?).
-De afstand tot de pedalen nauwelijks verandert bij inveren.
-Bij een bobbel onder het achterwiel maakt je fiets een beweging die min of meer haaks staat op je zadelpen. Een telescopische pen werkt daardoor eigenlijk alleen bij de neerwaartse beweging, als je weer neerkomt dus. Een paralellogram-pen werkt juist ook bij de opwaartse beweging van je fiets en vangt daardoor de klap veel beter op.
- Eigenlijk het enige bezwaar van de LT schijnt te zijn dat je zo nu en dan "gelanceerd"wordt bij het omhoog veren. Bij de St heb ik daar in elk geval geen last van.

En ik heb dus geen spijt van mijn aankoop; juister: niets dan lof!

Groet,
Matthijs

Oh ja, je twee andere vragen:

-Als je framemaat klopt heb je toch meestal wel zo'n 10-15 cm ruimte onder je zadelbrug?
-Of het het geld waard is? Dat moet jezelf bepalen, maar ik vind welzeker! Ik heb de mijne trouwens van het internet voor € 94,-. Uiteindelijk kan je ook wel zonder, waarschijnlijk. Ik heb zelf 27 jaar zonder één gereden, maar ik zou nu niet meer zonder willen.

Hoi Matthijs,

bedankt voor je antwoord!
Heb je ook die andere merken overwogen?

Groetjes,
Ellen

Hoi,

Ja, daar heb ik wel naar gekeken, maar ze waren duurder en zwaarder. En zie het hele verhaal over waarom een parallelogramconstructie beter werkt bij inveren.

Ehh, en die Thudbuster ìs dus van Cane Creek, voor de duidelijkheid.

Hoi Ellen,

Hier een link naar de site van Suntour, die ook en verende zadelpen hebben. Op de pagina staat een plaatje waarop je kunt klikken en dan zie je in een animatie precies wat ik bedoelde met dat hele verhaal over de de veerweg van een paralellogram.
Overigens schijnt die Suntour-pen ook best oké te zijn, hij is twee ons zwaarder, maar wel een stuk goedkoper! (bij Marco €38)

http://www.srsuntour-cycling.com/standard.xml?vpID=212

Groet, Matthijs

Hoi Matthijs,

Dankjewel voor de link!

Het gaat nu voor mij om de Cane Creek Thudbuster LT of ST.
Ik wil de zadelpen gebruiken in combinatie met een Brooks Countess.

Heeft iemand tips? Welke zou een betere keus zijn?

Ik lees op de site van Cane Creek dat de ST 1,3 inches veerweg heeft en de LT 3 inches.. iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

Alvast bedankt!

Ellen

Hoi Ellen,

waarom je gebruik je een Countess, die heeft toch al vering? Samen met een verende zadelpen heb je dan dubbele vering. Ik zou gewoon een B17s nemen.
De ST is bij mijn weten op de markt gekomen omdat die gewoonweg minder inbouwruimte vergt. Bij de LT (14 cm) is dat wel eens probleem. Wel vind ik de manier van inklemmen van de polymeer bij de LT veel sjieker. En de LT is precieser af te stellen op jouw gewicht op op jouw voorkeur. Bij de standaard LT heb je negen mogelijkheden, bij de ST heb je er drie.

Dus als je een fietsframe omdat je een voorkeur hebt voor een -zeer- lange bovenbuislengte (dus een diepe zit) dan kom je al snel op de ST uit omdat de framehoogte dan groter is. Belangrijk is dus de keuze van het frame met daarbij de framegeometrie en de wielmaat.

En neem er een hoesje bij, dat scheelt -bij een lange tocht- in slijtage op de busjes.
En de Suntour zadelpen (een stuk goedkoper) krijgt na 7000 km. al speling. Maar hij is dan ook een stuk goedkoper!

Hoi ellen,

Zoals ik al schreef heb ik de ST gecombineerd met de brooks Conquerer en dat gaat prima. Nu heeft die Conquerer geloof ik iets stijvere veren dan de Countess, maar dat weet ik niet zeker. Ik had voorheen een Brooks B17, maar ik vind die Conquerer helemaal niet zoveel soepeler dan die B17! Dat kan een individueel verschil zijn. In elk geval heb ik er geen enkele last van dat de combi verend zadel-verende pen teveel zou zijn (iets waar ik wel bang voor was met de LT).
Eric stipt wel een paar punten aan waar je over na kunt denken. Zo heb je met de LT inderdaad meer variatie in demping, en is de bevestiging daarvan chiq-er. Nu zit de demping van de ST muurvast hoor, die kan ik er niet uitdrukken als ik het zou willen (heb ik geprobeerd). Verder weet ik niet of de LT veel makkelijker inveert dan de ST, daar moet iemand anders het antwoord op geven.

Eric Schuijt schreef:En de Suntour zadelpen (een stuk goedkoper) krijgt na 7000 km. al speling. Maar hij is dan ook een stuk goedkoper!
Zo'n zadelpen is makkelijk van een hoes te voorzien.
Neem een stuk binnenband (natuurlijk wel een flinke diameter) en alle bewegende delen hebben minder last van water, stof en zand.
Ook ziet je zadelpen er minder 'fancy' uit, dus minder nieuwsgierige vingers.
Waarschijnlijk zal de zadelpen wat meer kilometers meegaan.

Ook hang het één en ander van je gewicht af. Iemand van 100kg krijgt eerder problemen dan één van 60kg.

Groeten, John.

Spironski schreef:Hier een link naar de site van Suntour, die ook en verende zadelpen hebben. Op de pagina staat een plaatje waarop je kunt klikken en dan zie je in een animatie precies wat ik bedoelde met dat hele verhaal over de de veerweg van een paralellogram.
Ik heb de animatie eens goed bekeken. En jawel het is een goed marketingverhaal. Let op het begin van de film. Doordat de achterwiel over een hobbel gaat draait de fiets en dus ook de zadelpen. Daarnaast gaat het middelpunt van de fiets omhoog. Hierdoor treedt er een verschuiving schuin omhoog en naar voren op.

Bij de demonstratie van de gewone zadelpin en de standaard geveerde zadelpen krijg je de draaiing en de verschuiving goed te zien. Bij de demonstratie van de parallellogram zie je alleen de verschuiving en niet de draaiing!

Deze draaiing blijf je dus voelen. De acherkant van je zadel gaat omhoog (of de punt gaat omlaag zo je wilt). Het gebruik van een geveerde zadel kan deze draaiing dempen! Een combinatie van een countess en een parallellogram heeft theoretisch dus wel zin.

Sjirk

Hoi Sjirk,

Hoewel het om vrij kleine bewegingen gaat (want hoe groot zijn die bobbels nu helemaal, in de animatie zijn ze nogal overdreven), klopt je verhaal in theorie geloof ik wel. Misschien dat ik daarom wel zo lekker rijdt op mijn Conquerer+Thudbuster! :D

Kijk, heb ik weer wat geleerd! Sjirk en Spironski, fijn dat er zoveel expertise en scherpe mensen zijn op het forum! Als jullie nog een baantje zoeken...

johntelleman schreef:Zo'n zadelpen is makkelijk van een hoes te voorzien. Neem een stuk binnenband (natuurlijk wel een flinke diameter) en alle bewegende delen hebben minder last van water, stof en zand.
Ook ziet je zadelpen er minder 'fancy' uit, dus minder nieuwsgierige vingers.
Waarschijnlijk zal de zadelpen wat meer kilometers meegaan.
Grooooooot ander voordeel van zo'n hoes is het tegengaan van zand tussen de scharnierpunten van de parallelogram. Zonder een hoes treedt er te snel slijtage op. Met een hoes heb je daar bijna geen last van.

Groet,
Marco

Ha ha Eric, dank je voor je compliment. Misschien houd ik je er nog wel eens aan! Is nu alleen wat lastig, vanuit het Hoge Noorden.
Ik zit nog niet zo lang op deze site, maar ik ben het met je eens: fijn zo'n samenballing van ervaring...

Beste fetsjunk ea,

Heb je al gekozen?

Voor het geval je dit nog niet gedaan zou hebben,
Ik zou de airwings kopen. Ga ik nu ook doen.

Van de thudbuster hoor je vaak dat deze bushings al na 4000 kilometre zijn versleten, of te wel speling enz. En de pe-kussentjes halen die kilometers ook niet.

De airwings is getest door airwings en heeft na 30.000 kilometer nog geen sporen van slijtage.

Het parallelogram idee lijkt mij wel werken maar de scharnieren die hiermee gemoeid zijn vertrouw ik niet. Verder zal en gewone bobbel wel goed opgevangen kunnen wordenn maar als deze te groot wordt werkt het principe denk ik te weinig, ik denk dat je snel door de veerweg heen bent en daarom weleens gekatipuleerd kunt worden, of dat hij gewoon afbreekt?

Verder lijkt dat naar achter veren me onhandig voor evuentuele bagage die er achterhangt, maar dit geld naartuurlijk ook voor telescopische vering in mindere mate.

Groetj

xtj schreef: De airwings is getest door airwings en heeft na 30.000 kilometer nog geen sporen van slijtage.
Ik ben toch wel benieuwd waar die 30.000 km vandaan komt. Ik heb alle testrapporten op de site van airwings gelezen en daar vind ik die 30.000 km niet terug.

Gerd

xtj schreef:Van de thudbuster hoor je vaak dat deze bushings al na 4000 kilometre zijn versleten, of te wel speling enz. En de pe-kussentjes halen die kilometers ook niet.

Klopt totaal niet, onzin. Ik ken de systemen vrij goed.
Kijk meer naar de wijze waarop men veert. Dat is bij beide systemen totaal anders en zorgt ervoor dat de ene fietser meer aan de thudbuster heeft en de ander aan de airwings

Die 30.000 KM heb ik op deze site gelezen:
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ucts_id=98

Het verghaal van bushings komt van deze site:

http://www.4bikers.be/index.php?option= ... ic=5095.20

11 Januari 2006 - 22:41 -> antwoord #27
""Een paar bedenkingen:
Denk nog eens na over die geveerde zadelpen!!!!! met comfortabele banden en een comfortabel zadel win je al veel comfort! Mijn canecreek heeft na gemiddeld 4000 km MTB'en nieuwe bushings nodig en de elastomeren gaan zolang niet mee (LT versie)!""

Groetj