Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gratis...maar niet altijd voor niets - Forum Wereldfietser

Gratis...maar niet altijd voor niets

Bespeur ik een nieuwe trend of heb ik eerder niet opgelet?
Ik zie verschillende draadjes met spullen die gratis aangeboden worden met daarbij bv de opmerking dat een vergoeding mag als je het meer waard vindt dan €0,-.
Gratis is volgens mij gratis en dan is het aan de krijger wat hij er verder mee doet. Door te benoemen dat een vergoeding mag is het bij voorbaat al niet gratis. Niet erg zuiver volgens mij. Doet mij in ieder geval denken aan reclames waar allerlei zaken gratis zijn maar niet heus.
My 2 cnts.
Geld is een vergoeding, maar een vergoeding hoeft geen geld te zijn.
Gratis wordt altijd gerefereerd aan geld.

Om eerlijk te zijn houd ik amper over aan de spullen. Het item dat economisch gezien de meeste waarde heeft, blijkt in geld uitgedrukt het minste waard te zijn. Althans, de geldelijke vergoeding daarvoor was het laagst.
Dat veel mensen een beter gevoel krijgen als zij wat extra vergoeden (75cl bier, geld) is duidelijk en ligt voor de hand. Het kost mij immers ook moeite om de spullen op te sturen. Als iemand de aangeboden spullen hier komt ophalen voelt het voor mij niet eerlijk als ik daarvoor een geldelijke vergoeding zou krijgen. Het kost mij dan immers geen moeite.

Het is feitelijk het basisprincipe van ruilhandel: voor wat, hoort wat. Alleen geld is tegenwoordig zwaar overschat. Dat blijkt ook uit de hoogte van de geldelijke vergoedingen. Spullen die op Marktplaats een veel hoger bedrag zouden opleveren, leveren nu een minimaal bedrag op. Maar van de andere kant ruimt het bij mij lekker op. Daarom ben ikzelf ook blij dat ik van de spullen af ben. Het ruimt ook in het hoofd lekker op. Daarom vind ik het mooi dat er nu eens de daadwerkelijke waarde voor gerekend wordt. Wil iemand voor een dubbeltje op de eerste rang? Prima, daar heb ik niet veel moeite mee. Wil iemand er veel voor teruggeven? Ook prima, maar liever niet teveel, want dat voelt voor mij niet eerlijk. Immers ben ik er ook mee geholpen als ik het 'teveel' in huis kwijt ben.

Waar ik dan niet zo van houd is als iemand aangeeft dat iemand iets wil omdat het gratis is (tegen verzendkosten). Dat geeft namelijk precies aan dat een dergelijk persoon is geobsedeerd door geld en daar erg veel waarde aan hecht. Misschien wel meer waarde dan aan andere waarden. Dat lijkt me gevaarlijker dan te zeuren of iets nu wel of niet "gratis" mag heten.
LHTJoost schreef:Bespeur ik een nieuwe trend of heb ik eerder niet opgelet?
Ik zie verschillende draadjes met spullen die gratis aangeboden worden met daarbij bv de opmerking dat een vergoeding mag als je het meer waard vindt dan €0,-.
Die draadjes heb ik ook gezien, maar alleen van Robertjan. Ik zie niet in waarom je dan van een nieuwe trend zou moeten spreken. Meer een idee van één persoon, of heb ik het van andere aanbieders gemist? Afgezien daarvan vind ik dat als je bv. een tent gratis aanbiedt, waarbij een vergoeding mag, en een vergoeding van 100 euro je redelijk lijkt, je gewoon een tent te koop aanbiedt met een vraagprijs van 100 euro. Wat een aanstaande koper met die vraagprijs doet, mag hij lekker zelf weten, en de aanbieder mag ook lekker zelf uitzoeken op welke geboden vergoeding hij ingaat. Aan de mening van een buitenstaander (mij) of dat nou verkopen is of niet, hoeven beide geen boodschap te hebben toch? Als de een blij is met zijn tweedehands spullen en de ander blij dat hij ervanaf is, is het toch prima geregeld?

Carl
Jij mag vinden dat ik zeur. Toch bedankt voor je uitgebreide reactie waar best wat in zit maar geen verklaring is voor het gebruik van het woord "gratis".
Beste Joost,
Blijkbaar zijn de eerste 2 zinnen uit m'n vorige post onzichtbaar voor je. Daarom hier nogmaals die 2 zinnen die antwoord geven op je vraag naar een verklaring:
Robertjan schreef:Geld is een vergoeding, maar een vergoeding hoeft geen geld te zijn.
Gratis wordt altijd gerefereerd aan geld.
Groeten,
Robertjan
Carl schreef:
LHTJoost schreef:Bespeur ik een nieuwe trend of heb ik eerder niet opgelet?
Die draadjes heb ik ook gezien, maar alleen van Robertjan.
Je hebt gelijk. Ik dacht dat het om verschillende personen ging. Niet goed gekeken. Had ik beter mijn vraag rechtstreeks aan RJ kunnen stellen.
LHTJoost schreef:Jij mag vinden dat ik zeur.
Dat doe je ook. Geeft iemand talloze spullen zomaar weg zonder er enige financiële vergoeding voor te verwachten, krijgt ie gezeik :roll:
Hoe kan ik zoveel goedheid over het hoofd gezien hebben. :?:
Geen idee welke kant je op wilt met dit onderwerp... :roll:
Ik hou er over op.
LHTJoost schreef:Ik hou er over op.
Was er dan niet over begonnen! Je had natuurlijk ook een pb-tje naar Robertjan kunnen sturen.
Dat zei hij zelf ook al, had alleen niet goed gezien dat de twee draadjes van dezelfde afzender waren.
Mod, slotje?