Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cuba, van Havana naar Santiago de Cuba - Forum Wereldfietser

Cuba, van Havana naar Santiago de Cuba

Beste reizigers,

Wij willen in januari in Cuba gaan fietsen. Heeft er iemand ervaring om vanuit Havana in Santiago de Cuba te komen.

Veel vliegmaatschappijen vliegen tot aan Havana, de internationale luchthaven.

Alle tips zijn welkom!

Groeten Paul en Yvette
PaulBoumans schreef:Beste reizigers,

Wij willen in januari in Cuba gaan fietsen. Heeft er iemand ervaring om vanuit Havana in Santiago de Cuba te komen.

Veel vliegmaatschappijen vliegen tot aan Havana, de internationale luchthaven.

Alle tips zijn welkom!

Groeten Paul en Yvette
Ik ben mij aan het voorbereiden op mijn fietsreis naar Cuba. Tussen midden-Cuba en oost-Cuba ligt volgens ervaringdeskundigen een saai stuk om te fietsen. Verder zijn daar op diverse delen weinig voorzieningen.
Er zijn twee soorten bussen voor "gewone" Cubanen en voor mensen met een buitenlands paspoort. Voor mensen met een buitenlands paspoort zijn er de betere Víazul-bussen. http://www.viazul.com fietsen kunnen verpakt mee. Je betaalt 12% op de de prijs voor de passagiers. Wel wordt aangeraden tijdig te boeken.
Er is net een nieuwe Lonely Planet uit. Ik ben benieuwd wat deze voormalige bijbel der backpackers aan recente informatie te bieden heeft.
15 jaar geleden met de trein+fiets van Havana naar Santiago gegaan (vliegtuig+fiets op Havana) en met wat (hele grote) slingertjes teruggefietst. Het middenstuk is voornamelijk kilometers maken gedurende 500km en iets minder leuk dan de rest.
Ten westen van Havana en ten oosten van Santiago zijn wat mij betreft de wat leukere stukken.
Vliegen is ook een optie. We zijn 7 jaar geleden van Baracoa naar Havana gevlogen met onze (ingepakte) tandem in een niet al te groot vliegtuig. Havana - Santiago is ca. 900 km, met de bus duurt die rit ongeveer 15 uur wanneer de buschauffeur niet al te vaak stopt voor prive zaken. Afgelopen september hebben we fietsers gezien in de Viazul bus (Havana - Trinidad) die hun fietsen (niet ingepakt) zo in de bagageruimte konden meenemen.

In 2006 hebben we gefietst vanaf Havana naar Baracoa, globaal via de noordkust. We vonden het fietsen na Moron weinig interessant (lange rechte wegen met veel suikerrietplantages) en vanaf Puerto Padre begon het weer afwisselender te worden. Een deel van het middenstuk hebben we per trein afgelegd, leuke ervaring tussen de Cubanen in. De trein hobbelde gestaag door het landschap, haast moet je dan niet hebben. Oost-Cuba (grofweg ten oosten van de lijn Holguin - Bayamo) vinden we erg mooi evenals het westen van Cuba (westelijk van Havana). Dan vinden we ook nog de driehoek Sancti Spiritus, Cienfuegos en Santa Clara erg interessant.

Veel fietsplezier in Cuba,

groet Marcel