Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Één lens - Pagina 16 - Forum Wereldfietser

Één lens

409 berichten
AB schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar het is niet wat ik bedoel.
Dan bedoelen we inderdaad verschillende dingen.
Leon schreef:
AB schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar het is niet wat ik bedoel.
Dan bedoelen we inderdaad verschillende dingen.
60fps in burst mode bij single AF is toch best wel indrukwekkend? Heb je binnen tien seconden je kaartje vol :)
Shutter speed van 1/16.000s is ook niet verkeerd :)
Wat er uit een iPhone 5s komt is toch wel indrukwekkend, al zeg ik het zelf: http://www.dpreview.com/articles/203852 ... -panoramas
Rechtstreekse link naar een van de grote afbeeldingen: http://4.static.img-dpreview.com/files/ ... G_4356.JPG
Leon
Leon schreef:Wat er uit een iPhone 5s komt is toch wel indrukwekkend, al zeg ik het zelf: http://www.dpreview.com/articles/203852 ... -panoramas
Rechtstreekse link naar een van de grote afbeeldingen: http://4.static.img-dpreview.com/files/ ... G_4356.JPG
Leon
Die pano in het theater is nou niet bepaald indrukwekkend (zie ook de overgangen tussen de shots).... word nog steeds niet warm van dat heul kleine spul, ook al vordert de techniek. Kleine sensor, kleine lens, dat blijft zijn beperkingen altijd houden. Voor een dure reis wil ik wel verzekerd zijn van mooie plaatjes.... en dan heb je gewoon goed glas nodig en veel sensoroppervlak...... en liever grote pixels dan teveel pixels. (en liever een prutstelefoontje in bijvoorbeeld een sigma dp3m, dan een prutscameraatje in een iphone)
AB schreef:... word nog steeds niet warm van dat heul kleine spul, ook al vordert de techniek. Kleine sensor, kleine lens, dat blijft zijn beperkingen altijd houden. Voor een dure reis wil ik wel verzekerd zijn van mooie plaatjes.... en dan heb je gewoon goed glas nodig en veel sensoroppervlak...... en liever grote pixels dan teveel pixels.
Probeer dit maar eens met je iphone, in volle vaart in een donker bos met één handje: Afbeelding
En ja, op volle resolutie is-ie ook scherp. Lukt echt alleen met een grote sensor en een dikke lens.

Groetjes,

Walter
waltertje schreef:
AB schreef:... word nog steeds niet warm van dat heul kleine spul, ook al vordert de techniek. Kleine sensor, kleine lens, dat blijft zijn beperkingen altijd houden. Voor een dure reis wil ik wel verzekerd zijn van mooie plaatjes.... en dan heb je gewoon goed glas nodig en veel sensoroppervlak...... en liever grote pixels dan teveel pixels.
Probeer dit maar eens met je iphone, in volle vaart in een donker bos met één handje: Afbeelding
En ja, op volle resolutie is-ie ook scherp. Lukt echt alleen met een grote sensor en een dikke lens.

Groetjes,

Walter
Beetje bewegingsonscherpte kan ook geen kwaad natuurlijk ;). Walterje, mis je de lange brandpuntsafstanden niet? Diglloyd zou nog wel een 75mm lensje erbij willen (sigma dp style, dus een compact dedicated lens/sensor ontwerp).
Voor wie van klein houdt (klein lensje, kleine sensor): Canon Powershot S120 met wifi
Ongeveer twee jaar geleden begon ik met dit topic. Ik speelde toen met het idee een nieuw toestel aan te schaffen en ik vroeg me af welke lens ik dan zou moeten kiezen. De conclusie toen was dat ik nog niet aan een nieuw toestel toe was.

Misschien is het in dat licht leuk om te horen dat ik vandaag een nieuw toestel heb gekocht. Het is een Canon EOS 100D geworden.
Afbeelding
Waarom? Omdat ik een Canon man ben en omdat dit een van de meest compacte en lichtste spiegelreflexen is die ik ken.
Erbij zat een EFS 18-55 IS STM zoomlens. Redelijk licht en goed bruikbaar. De bedoeling is dat ik er nog en prime bij koop om op fietsreizen de compacte camera te krijgen die ik wil hebben. Waarschijnlijk wordt dit een 24 mm lens, maar die moet nog gezocht en gekocht worden. Mocht iemand hier suggesties voor hebben, dan hoor ik het graag.
HansvanderVeeke schreef:Misschien is het in dat licht leuk om te horen dat ik vandaag een nieuw toestel heb gekocht.
Mooi Hans, dan kan het topic nu dicht. :wink: Alhoewel, nee, dat ene objectief moet je dus nog kopen begrijp ik. In ieder geval alvast veel plezier gewenst met je 100D! Morgen de eerste foto's graag.

Groetjes,

Carl
HansvanderVeeke schreef: De bedoeling is dat ik er nog en prime bij koop om op fietsreizen de compacte camera te krijgen die ik wil hebben. Waarschijnlijk wordt dit een 24 mm lens, maar die moet nog gezocht en gekocht worden. Mocht iemand hier suggesties voor hebben, dan hoor ik het graag.
Sigma heeft leuke Art lensjes tegenwoordig
30/1.4 DC HSM "A"

+
een compacte telemacro
70/2.8 EX DG Macro ;)



Compacte fullframe Sony NEXA7(r) met mogelijkheid tot verwisselen van de lens. Zeg maar de pocketversies van de Nikon D610 en D800
HansvanderVeeke schreef: Misschien is het in dat licht leuk om te horen dat ik vandaag een nieuw toestel heb gekocht. Het is een Canon EOS 100D geworden.
De bedoeling is dat ik er nog en prime bij koop om op fietsreizen de compacte camera te krijgen die ik wil hebben. Waarschijnlijk wordt dit een 24 mm lens, maar die moet nog gezocht en gekocht worden. Mocht iemand hier suggesties voor hebben, dan hoor ik het graag.
Hans,

Zoiets? :D
Polling schreef:Hans,

Zoiets? :D
Lueke suggesties, net als die van AB. 8)
Maar ik heb misschien mijn doel niet goed genoeg duidelijk gemaakt.
De bedoeling is dat ik een compacte en lichte combinatie krijg. Deze lenzen zijn waarschijnlijk uitstekend maar ze zijn zwaarder dan mijn toestel en ten opzichte van de zoomlens niet veel compacter. Even los van het feit dat ze drie keer zo duur zijn als mijn body.
Ik denk dat ik eerst kijk of ik deze combinatie passen kan krijgen in mijn stuurtas en ondertussen kijk naar een betaalbare, compacte en lichte (pancake?) lens met vast brandpuntsafstand. Mogelijk bestaat niet wat ik zoek, maar daar kom ik dan wel achter.

Overigens wil dit niet zeggen dat ik de suggesties niet leuk vind. Net als met het kijken naar mooie fietsen, is dit ook een fijn tijdverdrijf :wink:
Polling schreef:
HansvanderVeeke schreef: Misschien is het in dat licht leuk om te horen dat ik vandaag een nieuw toestel heb gekocht. Het is een Canon EOS 100D geworden.
De bedoeling is dat ik er nog en prime bij koop om op fietsreizen de compacte camera te krijgen die ik wil hebben. Waarschijnlijk wordt dit een 24 mm lens, maar die moet nog gezocht en gekocht worden. Mocht iemand hier suggesties voor hebben, dan hoor ik het graag.
Hans,

Zoiets? :D

Hans heeft niets aan een fullframe lens (tenzij ie later wil overstappen naar fullframe en de lens op de groei koopt).

Voor een kleine lens is de 30/1.4 een mooie, scheelt je meteen gewicht/volume/salaris. Denk een prachtige compacte kwaliteitscombi met je 100D..... kan geen Micro four-third aan tippen.
HansvanderVeeke schreef:Ik denk dat ik eerst kijk of ik deze combinatie passen kan krijgen in mijn stuurtas [...]
Eitje! :) Mijn 550D met 15-85mm gaat in mijn Ortlieb-stuurtas (de meest gangbare maat, M is dat dacht ik?) met camera-insert. Mijn portemonnee, paspoort, polarisatiefilter, Leatherman, pen en minuscuul notitieblokje passen er dan nog wel bij, maar de voorraad energierepen en de dropjes en nog wat dingetjes niet meer. De dropjes gaan sinds de aanschaf van dit fototoestel in een plastic zakje in de achterzak van mijn fietsshirt :wink: en de repen enz. in zo'n klein afneembaar buitentasje aan mijn achtertas: http://ortlieb.de/_prod.php?lang=nl&produkt=outerpocket :idea: Drie van die buitenvakjes aan elke voor- en achtertas en je neemt met gemak een 400mm, 100mm macro, 16-35mm een TS-24 (voor de kerken en stadhuizen) en een studioflitser mee!

Carl
Zelf heb ik mijn spiegelreflex nog weer in een cameratas in de stuurtas.
Ik vind, ondanks dat ik nog nooit water in mijn stuurtas heb gehad, het toch een geruststellend idee dat ik bij heftige regen de tas nog kan dichtritsen. Dat zijn meestal toch niet de momenten dat je foto's maakt.

Peter
Carl schreef:... met camera-insert.
Wat is dit? Heb je hier een foto van?
Ik zat al te bedenken hoe ik zoiets kan maken.

En hoe wordt de extra ortlieb aanhaaktas aan de gewone fietstas bevestigd?
Het lijkt dat die er zo gemakkelijk af kan vallen.
Mijn poor-man's camera insert is een muts:
- goedkoper
- lichter
- werkt sneller
- dekt de camera beter af tegen stof dan een echte camera-insert want die heeft geen bovenkant
- heb je 's nachts ook nog wat aan
- makkelijk uitkloppen
- in vele maken en kleuren verkrijgbaar
Leon
HansvanderVeeke schreef:
Carl schreef:... met camera-insert.
Wat is dit? Heb je hier een foto van?
Ik zat al te bedenken hoe ik zoiets kan maken.
Dank je Arno voor de foto's. :) Doorgaans uit voorraad leverbaar bij het knaagdier. Zelf maken kan natuurlijk ook, een vriend van mij heeft gewoon een paar stukjes schuimrubber uitgesneden en rondom in zijn tas geklemd. De goedkope kleurige stofvrije muts van grammenjager Leon :wink: kan natuurlijk ook maar beschermt denk ik toch wat minder tegen stoten dan een insert. Ik kan me wel voorstellen dat voor Leon zijn fototoestel gewoon werkmateriaal is, en voor mij een kostbaar kleinood (hoewel het zijne dan vast weer duurder is), en dat dat verschil maakt voor de opbergmethode. Ik fiets liefst in klimaten waar ik geen muts nodig heb, in geval van nood trek ik 's nachts mijn camera-insert over mijn hoofd.
En hoe wordt de extra ortlieb aanhaaktas aan de gewone fietstas bevestigd?
Het lijkt dat die er zo gemakkelijk af kan vallen.
De tasjes zijn afneembaar, maar dat kost wel moeite, zeker als ze aan een volle tas zitten - als je de grote tas kunt samenvouwen gaat het wat beter. Erafvallen zullen ze zeker niet doen. Wel moet je er gaatjes voor in je dure waterdichte Ortliebs maken, wat een griezelige onderneming is, maar de gaatjes worden stevig afgedekt en je tassen blijven gegarandeerd waterdicht. Je bevestigt twee plastic steuntjes (een boven, een onder) met aan elk uiteinde een gat aan je grote tas, aan het kleine tasje zitten twee iets flexibele plastic strips waarvan de uiteinden in de gaten van de dingetjes aan je tas vallen. Hm. Ik weet niet of het er nu echt duidelijker op wordt. Als je foto's wilt ipv. duizend woorden, moet je het maar zeggen, dan maak ik er even een paar.

Overigens moet ik het niet doen voorkomen alsof ik sinds de aanschaf van mijn spiegelreflex ruimtegebrek heb gekregen in mijn achtertassen. Ik had toen ik mijn toestel kocht andere, niet waterdichte, achtertassen met veel zijvakjes die ik later heb vervangen door Back Rollers, waar ik vervolgens die zijtasjes voor gekocht heb.

Groetjes,

Carl
Ha Carl, met een paar foto's zou je verhaal idd meer helder worden. Ik ben benieuwd waar precies je de bevestiging maakt en hoe de binnenzijde van de tas de camera stabiel houdt. Gr Hans