Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trillend stuur. - Forum Wereldfietser

Trillend stuur.

Ik fietst vanmorgen naar mijn werk. Liet even het stuur los om mijn handschoenen aan te trekken. En ineens begint mijn stuur en wiel te trillen. Alsof mijn voorwiel niet goed in evenwicht was. Fietste met een normale snelheid (20 km/uur) en alles is goed aangedraaid.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Alvast bedankt!
Was trillen of slingeren?

Heb je een naafdynamo en stond je licht aan?
Heb je andere banden?
Ik neem aan dat het verschijnsel er eerst niet was en dat je deze keer niet toevallig een zwardere tas dan anders op de bagagedrager had?
De fiets van boven tot onder nakijken of er iets los is, vooral rond het balhoofd. Hoperlijk is het niet ernstiger. Paardemiddel om ernstige zaken te vinden: ga naast de fiets staan, pak hem met de handen bij stuur en zadel en duw met één voet met enige kracht schuin op de pedalen zodat de fiets een buigingskracht ondervindt. Mocht er iets gebroken zijn dan is de kans groot dat het zich nu meldt...
Leon
Trillen en slingeren. Mijn hele frame trilde en het voorwiel slingerde. Nog niet zo danig dat ik er vanaf vloog maar voelde toch niet echt veilig. Heb verder geen dynamo ofzo dus dat kan het zeker niet zijn.

Zal misschien wel eerder geweest zijn maar nooit iets van gemerkt. Heb wel pas mijn remmen vervangen maar daar kan het niet aan liggen lijkt mij.

Heb nu de banden wat harder als normaal en ga hem morgen maar weer is testen kijken of dat geholpen heeft.

Alvast bedankt!
Als je rem licht aanloopt zou dat het slingeren kunnen veroorzaken.
Dat merk je niet als je je stuur vast hebt. Maar als je zonder handen rijdt zou je dat wel kunnen merken.
Shimmyen kan spontaan en eenmalig optreden is mijn ervaring. Een keer gehad met een fiets, was wel bij een hogere snelheid, maar gelukkig is het met die fiets nooit meer voorgekomen en toch regelmatig een afzink gedaan.
Je kan eens kijken of je voorwiel erg onbelans is. Til je voorwiel van de grond en als het goed draait loopt het zwaarste punt langzaam naar beneden.
Verwijderen mag.
vandaag een rondje gereden met alleen een rechter achtertas. dan gaat mijn stuur als ik zonder handen aan het stuur fiets ook trillen. in het begin heel eng maar daarna prima te controleren.

had je een tas aan een kant hangen?
Had alleen een paar werkschoenen en een sloof achter op mijn pakkendrager. Dus dat kan het niet zijn lijkt me. Heb nog geen tijd gehad om hem te testen met wat hardere banden. Ga morgen maar is kijken. Of straks als het weer droog is. :|
Die zoeken we op:
http://www.encyclo.nl/begrip/sloof :
Sloof: Horizontale funderingsplaat van gewapend beton aangebracht op de koppen van de ingeheide palen. Op deze plaat wordt de dragende zuil(steunpunt)voor de fly-overs gebouwd 8)
Maar het kan ook een afgetobde vrouw of een schort zijn.

Pim je moet toch iets meer vertellen. Wij weten namelijk uitsluitend wat jij hier zegt en van al het andere hebben we geen flauw idee. Je fiets zou nog best een vouwfiets van de Gamma kunnen zijn. Misschien heb je er wel vaker op gefietst maar was dit vijf keer.
Heb je die werkschoenen met die sloof er nog nooit op gehad? Wat voor schoenen zijn het. Maatje 47 veiligheidsschoenen voor in de petrocemische industrie kunnen dit soort effecten wel opleveren op een niet al te stijven fiets.
Wat voor fiets is het? Heb je hem al lang? Wat voor bagage heb je er anders op?

Leon
Sloof is niet wat daar staat. Het is een soort schort. Ben een bakker en daarom hebben wij die om. Werkenschoen zijn maat 41 (ook niet groot).

Fiets is een Koga Terraliner Alloy.
Afbeelding

Deze fiets komt uit 2001-2003. Daar ergens. Weet het niet precies. Heb er pas nieuwe remblokjes opgezet. Heb nog een keer voor de zekerheid gekeken maar deze lopen niet aan. Als ik mijn wiel omhoog hou en geef hem een slinger loopt hij vrij rond. Dat het dat is kunnen we alvast uitsluiten.

Normaal gesproken kan ik zelf met 4 Ortlieb tassen erop nog met lossen handen fietsen. Dus kan ook niet echt aan de bagage liggen.
PimvandenHeuvel schreef:sloof
Leon schreef:sloof
PimvandenHeuvel schreef:Sloof is niet wat daar staat.
Sorry, ik heb kennelijk een nieuwe bril nodig.

Je fiets kan ik van hieruit niet controleren, maar als het rijgedrag plotseling in negatieve zin verandert is er iets los of gebroken. Zorg dat je erachter komt voordat je plat gaat.

Wat het zou kunnen zijn: vrijwel alles. Inclusief de uitvalnaaf van het voorwiel.

Leon
Het ontstaat gewoon spontaan. Kijk hier.
Dit heeft niks met mijn probleem te maken. Dit is gewoon wetenschappelijk vast gelegd hoe dit gebeurd en hoe je het kan voorkomen of de kans kleiner kan maken.

Mijn probleem WAS dat mijn stuur ging trillen op LAGE snelheid (hadden hun niet) en lossen handen. Had nu mijn banden harder en balhoofd strakker gedraaid en nu is het volgens mij opgelost.
PimvandenHeuvel schreef:Had nu mijn banden harder en balhoofd strakker gedraaid en nu is het volgens mij opgelost.
Zat er inderdaad speling in het balhoofdstel?
Leon
Ik krijg het idee dat je het balhoofd lager zo strak hebt afgesteld dat het slingerdemper is gaan werken.
Een ding, je balhoofd of alle lagers moet je nooit te strak zetten. Lagers gaan langer mee met speling dan lagers die iets te strak zijn afgesteld. :wink: