Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ravel 5 Luik-Durbuy - Ervaringen - Forum Wereldfietser

Ravel 5 Luik-Durbuy - Ervaringen

Hallo,

Heeft iemand ervaring met het traject van voormelde fietsroute?
Is deze goed te doen in deze tijd van het jaar (Ik bedoel : speelt de waterstand van de Ourthe een rol in de befietsbaarheid? Kun je de route afleggen met een tour/wegfiets? Of is een Mtb een vereiste (verhard/niet-verhard)?

Bedankt voor de moeite ...

Ik ben zinnens deze te fietsen eind van de maand oktober.
Ik heb die route in mei nog tot Comblain-la-Tour gefietst en terug. Het is voor het grootste deel asfalt maar sommige stukken zijn brak en er zijn ook een paar stukjes onverhard pad geloof ik. Daar liggen wel opties in de vorm van de hoofdweg min of meer naast. Ik neem aan dat je in Wallonië toch al niet met de kwetstbaarste bandjes reed?
Hoog water? Ik heb het nooit gezien, maar ik kan me best voorstellen dat de route geblokkerd is als het in de Ardennen net die week gehoosd heeft. Maar anders valt het mee.
Van de regen in NL van gisteren en eergisteren zul je geen last hebben want die viel daar niet. Hier in Maastricht is alle bij elkaar maar 10 mm gevallen.
Leon
Begin september nog van Durbuy naar Luik gefietst, gaat prima met gewone tourfiets. Op sommige plekken is de route "in onderhoud" en moet je even zoeken naar de juiste route en sommige stukken zijn van mindere kwaliteit. Volgens mij fiets je steeds een flink stuk boven de Ourthe, dus hij moet al heel hoog staan wil het een probleem zijn.
De route is een vrijliggend fietspad van Luik tot voorbij Comblain-la-Tour. Dit deel is vlak en het wegdek is goed. Gemakkelijk fietsen dus. Tussen Comblain-au-Pont en Barvaux zitten 3 klimmen van enige betekenis. Je fietst het grootste delen over wegen. Op dit deel is het op divers plaatsen zoeken naar de route
Vanaf Barvaux is weer een fietspad langs de Ourthe naar Durbuy. De kwaliteit is op sommige stukken wat minder.
Bedankt allen voor de reacties ...
Nu ben ik niet echt bang voor een beetje "mindere kwaliteit" of een stukje kassei links en rechts, maar ik had geen zin om tot achter mijn oren in de modder te hangen ...
Hoef ik dus niet bang voor te zijn, had ik eigenlijk wel verwacht ...
Ik kijk er al naar uit ...
bert sitters schreef:De route is een vrijliggend fietspad van Luik tot voorbij Comblain-la-Tour.
Dat klinkt toch wel alsof er geen verassingen in zitten.
Om even reclame te maken voor Ravel: er zijn altijd verrassingen ! :D
Leon
Leon schreef:
bert sitters schreef:De route is een vrijliggend fietspad van Luik tot voorbij Comblain-la-Tour.
Dat klinkt toch wel alsof er geen verassingen in zitten.

Om even reclame te maken voor Ravel: er zijn altijd verrassingen ! :D
Leon
Verwacht inderdaad niet de perfectie van de fietsroutes in Belgisch Limburg.

Walen zijn nu eenmaal Walen, heeft ook zijn charme :wink:
Als ze aan iets beginnen, wil nog niet zeggen dat het afkomt :lol:
Over verrassingen: bij Tilff volg je niet het fietspad, maar je gaat de brug over en op het Marktplein linksaf langs de kerk terug naar de Ourthe. Volg nu de route langs deze oever van de Ourthe tot Mery. Daar moet je even 33% omhoog het talut van de brug op. Ga over de brug scherp naar links weer langs de Ourthe. In Hony houdt het fietspad op. Je gaat door het plaatsje naar het station, onder het spoorwegviaduct langs de leuke camping Les Murets (deze gaat eind oktober dicht voor de winterstop). Een paar honderd meter verder ga je via een smal bruggetje de Ourthe over naar Esneux.
Afgelopen zomer waren er werken tussen Esneux en de spoorbrug waarlangs ook een fietsbrug loopt. Je moet deze brug over.
bert sitters schreef:Over verrassingen: bij Tilff volg je niet het fietspad, maar je gaat de brug over en op het Marktplein linksaf langs de kerk terug naar de Ourthe. Volg nu de route langs ...
Kijk, dat was in het voorjaar nog niet.

Maar ach, de Ardennen zijn toch het survivalpretpark voor Vlamingen en Nederlanders, dus de Walen hebben het wat dat betreft perfect aangelegd :D

Ik lees ook dat het jachtseizoen vandaag is begonnen :wink:

Leon