Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelbuis laten frezen? - Forum Wereldfietser

Zadelbuis laten frezen?

Mijn Vittorio heeft een vriendinnetje gekregen, namelijk een dames-Vittorio :lol:.

Beide fietsen hebben een dusdanig krappe zadelbuis dat het verstellen van de zadelhoogte onverbiddelijk flinke krassen oplevert in de zadelpen. De fietsen zijn steeds bij Vittorio in onderhoud geweest. vreemd toch?

Wat is nu de oplossing? Bij een fietsenmaker de zadelbuis laten frezen?
bikelike schreef:Mijn Vittorio heeft een vriendinnetje gekregen, namelijk een dames-Vittorio :lol:.
Van harte gelukgewenst! :)
Beide fietsen hebben een dusdanig krappe zadelbuis dat het verstellen van de zadelhoogte onverbiddelijk flinke krassen oplevert in de zadelpen. De fietsen zijn steeds bij Vittorio in onderhoud geweest. vreemd toch?

:shock: Nieuwe zadelpennen van de juiste diameter nemen?

Carl

(En ja, je zou denken dat Vittorio wel weet wat voor zadelpen ze moeten monteren. Hoe het probleem gekomen is, snap ik ook niet, maar de oplossing lijkt mij niet om in de zadelbuis te gaan zitten rommelen. :idea: Over rommel gesproken, geen zandkorreltjes oid. tussen pen en buis?)
bikelike schreef:Mijn Vittorio heeft een vriendinnetje gekregen, namelijk een dames-Vittorio :lol:.
Zandkorrel zoeken is optie nul.
Ik ken dit effect wel :oops: . Soms of vaak komen krassen doordat de bovenrand van de lug waarin de zadelpen steekt na het frezen niet netjes is afgewerkt. Ook binnenin kunnen er ruwheden zijn. Je kunt die rand gerust met schuurpapier (van grof naar fijn) verbeteren. Mechanisch is het juist beter als het randje rond is dan wanneer het scherp is. Ook de binnenkant kun je met schuurpapier schoonmaken. Je haalt er heus zomaar een tiende mm vanaf. Wel goed het schuurmateriaal verwijderen voordat je de zadelpen erin stopt natuurlijk.
Bij Vittorio navraag doen kan natuurlijk ook, eigenlijk optie 1. Mijn idee is dan optie 2.
Succes,
Leon
Ik heb alles helemaal schoongemaakt, daar kan het niet aan liggen.

Ik heb bij het vrouwtje eens met een ronde vijl de spleet (bij de sluitmoer) bewerkt, die lijkt nu beter te zijn. Ik ga dat bij meneer ook eens doen. Het is namelijk één braam die voor zo'n prachtig zigzag patroon zorgt aan de achterkant van de pen.
Als er een kras is, moet er iets zijn dat uitsteekt.
Frezen is onzinnig en de gewone fietsenboer kan dit niet eens.
Gewoon het mannetje en vrouwtje met polijstlinnen poetsen dan moet het helemaal goedkomen
Dirk
Ik heb laatst van een fietsenmaker gehoord dat ze in de industrie afspraken aan het ken zijn over een zadelbuis maat.

Mario
Waar is Marten,???hij kan hier vat iets zinnigs over zeggen.
Mij lijkt het niet zo hard gaan met het in de industrie hierover afspraken maken.