Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat type stuur gebruiken jullie? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat type stuur gebruiken jullie?

+1 voor de woodchipper op mijn fargo, deze zomer zonder tintelingen over de groene weg gevlogen.

Afbeelding
DSC_0275 by go-far, on Flickr

Andere optie is de bar jones loop bar (wel prijzig), en minder handposities

Afbeelding
DSC_0266 by go-far, on Flickr

gr
Patrick
Ik zelf fiets met een vlinderstuur.
Recht stuur met barends voldoet ook prima.
Echter moet ik ergens mijn fietscomputer / GPS / cateye lamp kwijt.
En daar heb ik meer ruimte voor op mijn vlinderstuur.
Leon schreef:
Alien schreef:
bergbeklimmer schreef:Een fiets is geen fiets als er geen krom stuur op zit.
Wat een lulkoek.
+1
Een aantal mensen op dit forum zijn niet erg rijk bedeeld met inlevingsvermogen.
+1 en inderdaad 1 van mijn sturen is krom, laat dat nu niet op een racefiets maar een ligfiets zitten en ook nog eens onder mijn kont.
Sturen is net als met fietsen het moet je passen en geschikt zijn voor het doel. Het onderstuur van de ligfiets kan ik best op mijn Santos of mijn stadsfiets monteren, het ziet er dan wel uit als een vlag op een modderschip. (of andersom :? )

Peter

Kijk verder dan je neus lang is en vooruit.
een racestuur is voor watjes en ijdeltuiten ;)

gewoon
een ligstuur met atb stuur combineren, heb je het beste van beide werelden (snel en hardcore) :D :P
Afbeelding

kom maar op met de rants
AB schreef:een racestuur is voor watjes en ijdeltuiten ;)
Wielrenners zijn ook ijdeltuiten. Wie scheert er nu zijn benen en fietst in een witte koerbroek met roze trui rond?
Wel leuk die laatste :D

Wat denken jullie van het nieuwe koga atalanta stuur?
bergbeklimmer schreef:
AB schreef:een racestuur is voor watjes en ijdeltuiten ;)
Wielrenners zijn ook ijdeltuiten. Wie scheert er nu zijn benen en fietst in een witte koerbroek met roze trui rond?
:lol: :lol: :lol:
Lidje schreef:Wel leuk die laatste :D

Wat denken jullie van het nieuwe koga atalanta stuur?
is dat het stuur niet dat hier al eens al "mecanodoos" bestempeld word, ben wel niet zeker maar dacht dat hier ergens gelezen te hebben
Lidje schreef:Wel leuk die laatste :D

Wat denken jullie van het nieuwe koga atalanta stuur?
Niet aan mij besteed dit soort sturen i.i.g.

Maar wat je ook kiest, zorg ervoor dat de lengte van je voorvork (het gedeelte door de balhoofdbuis bij een ahead-systeem) niet vooraf op "hoogte" wordt gezaagd. Probeer dat zelf in de hand te houden (voorzover dat kan).
Ik gebruik het racestuur dat bij mijn LHT kwam. Ben er nog niet uit of dit echt een grote stap voorwaarts is ten opzichte van mijn vroegere platte stuur, maar ik merk wel dat ik minder wind vang en de lange tochten zijn comfortabel.
Ik heb tijdens London-Edinburgh-London geen enkel recht stuur kunnen waarnemen, laat staan zo'n foei lelijk vlinder-stuur. :wink:

En die mannen en vrouwen zitten tocht wel ruim 1400 km in het zadel.

O :| k deze mooie ijdeltuit met of zonder geschoren benen!?

Afbeelding


Henk

kunst en fietswerk
De afstand die men aflegt zegt daarbij niets. Sommige Wereldfietsers zitten tienduizenden kilometers (!) in het zadel, zonder racestuur. Dus er is voor allerlei sturen iets te zeggen.
Belangrijk is gewoon dat het aansluit bij je behoeften en voorkeuren.
Wereldfietsers zitten geen 300-600 km non-stop op de fiets. :wink:

Tempo ligt veel lager en ze zitten doorgaans rechter op, meer toeristisch zeg maar.

Maar ik weet wel dat op den duur een race bocht veel fijner zit dan een recht stuur, zelf ervaren tijdens mijn wereldreis.


Henk

kunst en fietswerk
Mijn advies zou zijn om nooit een bezemsteel te nemen, zorg altijd dat er minstens iets van een kromming in zit. Ik heb ooit een vlinderstuur gehad waar ook geen kromming in zat, vond ik ook niks. Op een gegeven moment krijg je gewoon last van het een en het ander.
Wat denken jullie hiervan. Uiteraard met barends

Afbeelding
Het is geen race bocht.
Er is niets aan instelbaar; alles is fixed.
Het lijkt carbon, dus ultra stijf.

Mij lijkt het niets. Dan toch veel liever een krom stuur. En daar heb je heel veel smaken in. Weinig of veel reach, veel of weinig drop. van 40 to 44 cm breed. Af te wikkelen met dun of dik stuurlint. Voor ieder wat wils dus.
henkfietst52 schreef:Maar ik weet wel dat op den duur een race bocht veel fijner zit dan een recht stuur, zelf ervaren tijdens mijn wereldreis.
Bij mij niet. Ik heb het 17 jaar en 50.000 km geprobeerd.
DeFietsreiziger schreef:Mijn advies zou zijn om nooit een bezemsteel te nemen, zorg altijd dat er minstens iets van een kromming in zit.
Ook in wat op het eerste moment een bezemsteel lijkt zit een kromming. Ook in wat een recht stuur heet heb je krommingen en krommingen. Voorbeelden:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Leon
Wat mij betreft zijn er verschillende opties. Het enige stuur dat bij voorbaat afvalt is een vlinderstuur of iets wat daarop lijkt. He gebrek aan stijfheid daar waar de remmen zitten maakt het voor mij ongeschikt. Min of meer het zelfde probleem heb ik met mijn lang doorlopende bar-ends maar daar zitten in ieder geval mijn remmen niet.
henkfietst52 schreef:Wereldfietsers zitten geen 300-600 km non-stop op de fiets. :wink:
Precies, en aangezien we hier op het Wereldfietser-forum zitten, lijkt het me logisch dat voor veel mensen hier brevetten rijden met een race- of randonneursbocht niet erg relevant is, maar wel ergens tussen de 60 en 140 km per dag rijden, weken of maanden aaneen. En dat kan zo te zien met vlinder-, randonneur-, race-, mountainbike-, moustache-, H- en stadsfietssturen. Al of niet met barends of ligstuur. :wink:

Mensen, is het misschien een goed idee om allemaal over onszelf te schrijven, in plaats van wat alle anderen wel of niet fijn zouden moeten vinden? Kom, zo moeilijk is het niet. Ik zal het verschil eens voordoen:

- Iedereen moet een racebocht gebruiken, andere sturen zijn niks

of

- Ik gebruik alleen een racebocht. Andere sturen vind ik niks.

En de tweede regel kostte me echt niet meer moeite dan de eerste! Probeer het nu zelf eens. Ik heb trouwens een Modolo Yuma Mohican op mijn vakantiefiets. Op dit plaatje oogt hij wel wijder - dieper, hoe moet ik het zeggen, grotere afstand voor-achter - dan op mijn fiets. Zou dat komen omdat de mijne zwart is, of zouden er verschillende versies zijn? Fijn stuur vind ik, maar anderen hoeven dat van mij niet met me eens te zijn. :wink:

Carl
henkfietst52 schreef:
@ LHT JoostIk heb het niet maar als ik nu nog moest beslissen werd het een Salsa Woodchipper.
Ik heb nog zo'n SALSA stuur liggen voor je, heb wel iets van de uiteinden afgezaagd ivm Crosscommandeurs.

Henk

kunst en fietswerk
Dat is mooi. Inmiddels via pb contact gehad. Wordt leuk projectje voor de winter.
Bedankt.