Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opbouw Surly Ogre - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Opbouw Surly Ogre

Er lijkt, bij volledige bepakking, aardig wat gewicht aan het stuur te komen. Stuurt dat niet wat zwaar? Bovendien lijkt die ruimte ook niet echt nodig (tenzij je er je D700 in wilt doen) voor een tocht zonder koken en kamperen. Dan heb je alleen wat kledij, een tandenborsteltje en wat overige dingetjes nodig.
Robertjan schreef:Er lijkt, bij volledige bepakking, aardig wat gewicht aan het stuur te komen. Stuurt dat niet wat zwaar? Bovendien lijkt die ruimte ook niet echt nodig (tenzij je er je D700 in wilt doen) voor een tocht zonder koken en kamperen. Dan heb je alleen wat kledij, een tandenborsteltje en wat overige dingetjes nodig.
Afbeelding

Daar ben ik nog niet over uit, komende tijd maar even uitvinden hoe de packlijst er definitief uit komt te zien. Doel van de gehele stuurinrichting was voor dit moment om veel te combineren (ligstuur/ortlieb-stuurtas/atb-stuur). Op zich is dat gelukt, alleen ben er nog niet heel tevreden over en het is idd nog afwachten hoe het bij volledige bepakking bevalt.

Sturen is geen probleem (ook niet fully loaded verwacht ik), omdat ik niet al te technische trails met deze fiets ga nemen. Voor technisch mountainbiken met bepakking kun je beter met geveerde voorvork gaan en kiezen voor een licht frame met zo weinig mogelijk bagage. Dit stalen monster is best wel zwaar, 16kg zonder bagage (inclusief tassen weliswaar)..... en dat merk je gelijk als het omhoog gaat. In NL heb ik er al een lange 80km atb-tocht meegedaan afgelopen zomer en dat ging prima (heerlijk met ligstuur over lange schelpenpaadjes, je knalt iedereen voorbij).

Het ligstuur zit nu lekker hoog (en met de korte stuurpen lekker dichtbij), daar kan ik uren achterelkaar in liggen. Een atb-stuur wil ik echter iets dieper en meer naar voren hebben. Die twee stuurtypes zijn dus lastig te combineren met één stuurpen, hoewel ik er wel sterk over denk om het toch maar te proberen en dan de ortlieb stuurtas te dissen. Met een Revelate Handle Bar Harness is wellicht een middenweg te bereiken.

Het Ortlieb stuurtasje heeft nu net voldoende ruimte, met wat wikken en wringen gaat het net onder het ligstuur door, dus veel ruimte is er niet. Ik zit ook te denken aan de Revelate Sweetroll als alternatief. De bivakzak zal denk ik toch niet in de ortlieb stuurtas passen.

De camera is ook nog een issue, gaat ie met de USB-werk in de frametas, of zou die samen met de slaapzak in de ortlieb stuurtas kunnen (en dan de bivakzak er nog achter frommelen).

Ach ja, een fiets, een packlijst, het is nooit af en kan altijd anders en beter.
AB,

Heb je ergens ruimte gelaten voor eventueel bidons of petflessen?
Lidje schreef:AB,

Heb je ergens ruimte gelaten voor eventueel bidons of petflessen?
Voorvork (zie bidonhouders) en camelbak op de rug. Voordeel van de camelbak is wel dat je weinig water verspilt en voortdurend tijdens het fietsen kleine slokjes kunt nemen, vooral in de woestijn erg handig ;).

petflessen, waterzakken of extra camelbak waterreservoir passen eventueel ook nog in de frametas.
Aha, dank voor je antwoord. Als het terrein technischer zou worden zou het waarschijnlijk minder prettig kunnen sturen, heb ik in het verleden wel gemerkt.
Ter compensatie zou je een groter rugzakje kunnen kiezen, maar mijn ervaring met (veel) gewicht in een rugzakje (Harskamperdennen dit jaar, met een mountainbike zonder dragers, zadel- of frametassen) was ook geen succes. Is misschien toch ook niet zo'n goed alternatief.
Afbeelding
Vanmiddag maar even een wedstrijdje verplassen met de Ogre gedaan, mijn vaste trainingsrondje in 33,0km/h gemiddeld afgeraffeld, ondanks enkele stop-and-go's bij de onvermijdelijke stoplichten. Denk niet dat ik veel sneller kan met deze 16kg zware brede banden tractor. Wanneer ik een vergelijking trek met een 8kg racefiets met 25mm bandjes dan merk ik significant verschil bij het klimmen (viaductjes) en optrekken vanuit stilstand (lastig te accepteren ondanks de appels met peren vergelijking). Ook zit je bij een trekkingfiets eerder aan een soort snelheidsplafond vast, waarschijnlijk een banden/gewichts/aero-kwestie.

Vandaar de gedacht om toch te trachten iets aan het totaalgewicht te doen.... dus een ander frame of een andere vork. Nu is een ander frame een beetje zonde van de moeite, maar een lichtere voorvork zou misschien een optie kunnen zijn.

Heeft iemand enig idee welk type carbonnen voorvork zou kunnen passen in een Ogre frame (80mm suspension-corrected, 1,4kg) en hoeveel gewicht je daarmee zou kunnen besparen?
Deze Carbotech weegt zo'n 818gram, dat scheelt meteen zo'n 600gram..... helaas dan zonder bidonhouders.

Een 1x10 of 1x11speed zou ook nog een overweging kunnen zijn (scheelt twee tandbladen, een derailleur, een schakelaar, een kabeltje en chainsuck).
Zou het veel uitmaken? Je wint hooguit een paar procent totaalgewicht. Zolang je er geen wedstrijden mee hoeft te winnen lijkt het me toch niet dat de ervaring zoveel anders is? Ik bedoel, je kunt nu ook al een rondje IJsselmeer halen. Wat wil je dan? Een rondje IJsselmeer en een ijsje in Den Helder? Je hebt nu een mooi, degelijk monster, en gewichtsbesparingen zullen hem al snel fragieler of minder veelzijdig maken, toch?

Maar als je toch wil, dan lijkt mij dat er flink wat aero- en gewichtsvoordeel te halen is met een ander wielsetje en smallere banden ;)
Een snelheidsplafond is in het vlakke Nederland volledig toe te schrijven aan aerodynamica. Optrekken en klimmen aan gewicht. Als je dus je rondje significant sneller wilt doen helpt een lichtere vork bijna niets maar zou ik me eerder richten op een meer aerodynamische zitpositie of wielen.

Je zoekt een vork met een inbouwhoogte van ongeveer 47 cm. Lastig want het is eigenlijk de vervanger voor een verende voorvork. Deze is al iets lichter maar van alu http://www.bike-components.de/products/ ... abel-.html, er is ook nog de Drossiger alu vork, andere ken ik niet echter.
Eenvoudigste om mee te experimenteren qua snelheid is denk ik het vervangen van je de 50mm Big Bens door wat anders (topics genoeg over banden in dit forum :P) Je racefiets is sneller zeg je, en de Off Rohler? (of heb ik daar overheen gelezen?)

Overigens is 33km/u inclusief stoplichten een gemiddelde waar ik alleen maar van kan dromen :-)
urje schreef:Zou het veel uitmaken? Je wint hooguit een paar procent totaalgewicht. Zolang je er geen wedstrijden mee hoeft te winnen lijkt het me toch niet dat de ervaring zoveel anders is? Ik bedoel, je kunt nu ook al een rondje IJsselmeer halen. Wat wil je dan? Een rondje IJsselmeer en een ijsje in Den Helder? Je hebt nu een mooi, degelijk monster, en gewichtsbesparingen zullen hem al snel fragieler of minder veelzijdig maken, toch?

Maar als je toch wil, dan lijkt mij dat er flink wat aero- en gewichtsvoordeel te halen is met een ander wielsetje en smallere banden ;)
Je hebt gelijk, laat me wat opjutten door de statistieken van Garmin.
De houding op de fiets is erg lekker, dus die maar zo houden.
Wielen en frame blijven ook, net als de tassen.

Wil graag aan het gewicht schaven zodat het offroad en bergop wat gemakkelijker gaat. Zit toch te denken om de stuurtas te verwijderen, net als de tweede stuurpen. Stuur- en vorkbuis zou dan wat ingekort kunnen worden. Dan bespaar ik de 2e stuurpen en nog wat stukjes staal en aluminium buis..... (300/400gram?)
Carbon voorvork 600gram, twee bidonhouders (200gram), tandbladen (300gram), lichter zadel (200gram). Zou je denk ik al 1700gram mee kunnen besparen..... zei de 95.000gram zware twijfelaar.

Je hebt gelijk, eerst maar eens de packlijst afmaken, dan afvallen en dan nog eens nadenken en prakizeren. Bedoeling is echter wel om er een adventure race mee te doen, dus hoe lichter, hoe sneller, hoe beter.
AB schreef:Ook zit je bij een trekkingfiets eerder aan een soort snelheidsplafond vast
Ha, dat gevoel ken ik ook. Die term houden we er in! Het enige wat echt baat is minder haast. Als je tijdens het fietsen met (bijvoorbeeld) 30 km/u stuk gaat dan sta je te kijken hoe veel het baat als je terug gaat naar 27. Het scheelt maar 10% in snelheid, maar veel meer in stukrijden.
Leon
33 gemiddeld is toch wel erg snel als je het traject alleen fietste. Sterk!
Welk gemiddelde haal je dan met een racer met gelijkaardige inspanning?
Vandaag laatste korte broeken dag, tijd voor een rondje ijsselmeer in randonneurmodus. Eens kijken of met windkracht 4 a 5 de 30gemiddeld kan worden gehaald.
KLeine wijzigingen, nieuwe stuurpen, nieuw stuur (op 57cm gesneden), dubbele penopbouw verwijderd en afscheid genomen van ortlieb stuurtas. Ketting gesmeerd en nieuwe banden gemonteerd (Continental Grand Prix 4S 28mm). Ietsjepietsje diepere houding door normale stuurpen. Stuur zou misschien nog iets lager kunnen, scheelt weer een schakeltje in de risertower. Gisteravond klein proefritje en het accelereert veel sneller met smallere banden. Nu de grote vraag of het geheel ook een beetje op snelheid blijft. Vertrek 10.00, aankomst 18:00???

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
go AB!
Ik gok op een aankomsttijd van 18:15:). Wie volgt?
Dan zeg ik behoorlijk sterk. Petje af. Je hebt in ieder geval voldoende talent aan boord en dan klik ik graag even op profiel.

Hij heeft licht op zijn fiets dus het kan gemakkelijk wat later worden. :lol:
Soms bestaat het leven uit teleustellingen......
Vandaag driedubbele snakebite-DAY: 28mm bandje op 19c sputnik velg met 7 bar en 95kg vet = niet geschikt. Volgende keer maar weer gewoon 8bar proberen.
En natuurlijk geen reservebinnenband mee, want ja, met twee nieuwe binnen- en buitenbanden kan je niets gebeuren toch? Niet dus.
Zes km wandelen met fietsje aan de hand. Volgens sommigen schijnt dat heel goed te zijn voor gezond- en fitheid :). Echter niet zo goed voor de moraal :).
De dag is nog niet om! Zat tijd om vanmiddag je trainingsrondje met 36 gemiddeld te rijden ;)
AB schreef:Zes km wandelen met fietsje aan de hand.
Mooie test, welke schoen voor lopen en fietsen. :lol:
Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Helaas geen achterlicht dus geen rondje ijsselmeer :)

Laatste kans voor de GP4S: nieuwe binnenbandjes gehaald, ca. 8bar erin.
Afbeelding

7.44bar to be exact.
Afbeelding

Vier snakebite gaatjes (drie links één rechts), hoe kan dat nu? Tijdens het oppompen hoorde ik een paar keer een PLENG uit de velg schieten. Kennelijk moest de band zich wat zetten. Maar hoe er 4x een gaatje in geboord kon worden, geen flauw idee.
Afbeelding

Ja Urje, nog volop tijd om even mijn vaste trainingsrondje te testen, 36kmh is een mooi streven, maar het waait hard en er zal ook wel eens gestopt moeten worden. Zal um niet worden denk ik :). Afstand 65km, place your bet$.
Afbeelding