Additionally, paste this code immediately after the opening tag: drinkwater Frankrijk en Spanje - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

drinkwater Frankrijk en Spanje

bert sitters schreef:
wimmo17 schreef:Als je twijfelt, drink dan inderdaad vooral niet uit een bron... en uit een rondpompende fontein sowieso niet. Maar geen paniekvoetbal bij elk bordje 'non potable' Bert en Leon...
Sory hoor, maar dit géén "paniekvoetbal" maar gewoon duidelijkheid. Gelieve geen verwarring te zaaien. "Aqua non potable" is géén drinkwater. Punt!
Maar het is niet omdat het geen drinkwater is, dat je het niet prima kan drinken. Of je het risico kan/wil nemen is persoonlijk. Hoe groot de kans is dat het wel probleemloos kan gedronken worden hangt van veel factoren af.

Een bordje "Aqua non potable" kan er op wijzen dat het water effectief ongeschikt is als drinkwater, maar kan er ook op wijzen dat het niet helemaal aan drinkwaternormen voldoet of dat men niet wil garanderen dat het veilig kan gedronken worden.

In hoeveel landen is het water dat uit de kraan komt en dat door de bewoners daar als drinkbaar wordt beschouwd ziekmakend voor vele westerlingen?
Zelf heb ik twee jaar geleden nog een weekend al mijn drinkwater rechtstreeks uit een riviertje in de Ardennen gedronken (zonder te koken). Maar ik wist wel zeker dat dat daar veilig kon (ook voldoende bio-indicatoren die daar op wezen). En hoeveel mensen in o.a. Noorwegen, Zweden doen niet iets vergelijkbaars. Ook dat is allemaal geen "Aqua potable".

Ik raad niemand aan om (zonder verdere zuivering) te drinken uit bronnen waar een bordje "Aqua non potable" hangt. Maar dat betekent nog niet dat al dat water ondrinkbaar is.

Renaat
Ik zie het dus net zo als Renaat en dat komt ook duidelijk naar voren in mijn bijdragen aan dit draadje...
Gezond verstand en enig inzicht in de situatie van een bron zijn natuurlijk onmisbaar.
Het zwart/wit denken van Bert en Leon is mijns inziens echter te veel van het slechte.
Op een hoop plaatsen in NL komt water uit de kraan dat van aanzienlijk slechtere kwaliteit is dan veel bronwater in Frankrijk en Spanje. Kraanwater in Frankrijk en Spanje is vaak ook maar middelmatig... van smaak én van kwaliteit.
Toen ik op de camping verbleef in Benidorm gingen mijn vader en ik eens per week naar de bergen om water te halen, Gratis en zonder chloor.

Mario
wimmo17 schreef:Ik zie het dus net zo als Renaat en dat komt ook duidelijk naar voren in mijn bijdragen aan dit draadje...
Gezond verstand en enig inzicht in de situatie van een bron zijn natuurlijk onmisbaar.
Het zwart/wit denken van Bert en Leon is mijns inziens echter te veel van het slechte.
Op een hoop plaatsen in NL komt water uit de kraan dat van aanzienlijk slechtere kwaliteit is dan veel bronwater in Frankrijk en Spanje. Kraanwater in Frankrijk en Spanje is vaak ook maar middelmatig... van smaak én van kwaliteit.
Wat is teveel en wat is het slechte?
Kun jij aan de hand van gedegen onderzoek precies aantonen bij welke bronnen in welke plaatsen de bordjes "aqua non potable" onterecht zijn aangebracht?
Zo niet, houd dan toch op met het zaaien van verwarring! Het gaat hier wel over gezondheid en daarbij moet je niet te gemakkelijk het voordeel van de twijfel trachten aan te praten.

De kleur van die bordjes is wel eens in zwart/wit, maar ook wel eens in rode letters.
Beste Bert,
Ik heb ruim 25 jaar in vele uithoeken van het Franse platteland gewoond en heb me daar om verschillende redenen intensief beziggehouden met de watervoorziening. Ik ben o.a. vele jaren eigenaar geweest van diverse bronnen. Als ervaringsdeskundige op dat gebied mag ik dus inderdaad wat roepen over de watervoorziening in Frankrijk.
Verder zaai ik geen verwarring, maar nuanceer ik op goede gronden de beoordeling van drinkbaarheid van water. En nogmaals, die is vrijwel altijd relatief. Ook in NL met al zijn voorschriften en normen, want als die worden overschreden, dan passen we de normen toch weer aan...
Dus houd op met het bieden van schijnzekerheid...
ikzelf zou het niet eens durven denk ik , wanneer er een bordje staat "niet drinkbaar" er dan toch uit te drinken....dan liever hier of daar de supermarkt binnen, water kost niks....
gewoon het idee alleen al, stel dat.......
Wimmo,
Wat ik vaak om me heen zie is dat mensen iets horen en dan genoeg hebben aan een uitgestoken vinger om de hele hand te pakken.

Voorbeeld
Bij berichten over de overdreven houdbaarheidsdata op etenswaren zijn er altijd meer mensen dan je denkt die dit intepreteren als "het is altijd nog langer houdbaar". Dat kan vaak zo zijn, maar als ik bij mensen kom en ik zie in warme keukenkastjes tientallen aangebroken verpakkingen van bv mayonaise staan die meer dan 3 jaar over de datum zijn of sambal die 10 jaar over de datum is dan verlang ik naar strenge adviezen.

Zo zal het met water uit bronnen niet anders zijn. Als jij zegt dat 'eau non potable' het meestal goed water is maar je wel gezonde verstand erbij moeten gebruiken dan zullen sommige vakantiegangers het laatste vergeten, alles uit een bron als drinkbaar beschouwen en laten zeggen 'het was goed hoor, we zijn er niet ziek van geworden'. Dat ze misschien een leuke dosis cadmium hebben binnengekregen daar kom je inderdaad nooit mee achter.
Leon (een tijd bij de toenmalige KvW gewerkt)
johnny-vs schreef:ikzelf zou het niet eens durven denk ik , wanneer er een bordje staat "niet drinkbaar" er dan toch uit te drinken....dan liever hier of daar de supermarkt binnen, water kost niks....
gewoon het idee alleen al, stel dat.......
Lijkt mij heel verstandig. Wimmo17 voert een indrukwekkend lijkende staat van dienst op, maar geeft niet concreet aan bij welke bronnen/fonteinen met bordjes "eau non potable" of "aqua non potable" ik de waarschuwing volgens hem zou kunnen negeren.
Ik heb helaas geen testsetje bij me om het water te keuren. Mijn gezond verstand als leek op het gebied van de samenstelling van water zegt bij zo'n bordje: "Niet drinken!"
Waar Wimmo17 misschien wel gelijk heeft, is dat er een schijnveiligheid ontstaat bij de bronnen waar bij staat dat het wel drinkbaar is, of niets bijstaat.. Over de veiligheidsnormen en de aanpassing van die normen bij overschrijding valt inderdaad wel een en ander te zeggen, en in hoeverre de bronnen regelmatig en grondig gecontroleerd zijn, is ook onduidelijk.
Kraanwater in Spanje en Frankrijk is altijd veilig, het is niet altijd even smakelijk maar wel goed. Dat gaat niet op voor dubieuse Spaanse bronnen en fonteinen. Wie daar willens en wetens uit drinkt, ik heb het een. keer gedaan zonder dat ik het wist en de gevolgen zal ik de lezer besparen, is gewoon niet zo slim bezig. Waarom zou je het trouwens doen? Kraanwater is vrijwel overal te vinden en een fles goedkoop mineraalwater kost in Spanje € 0.19. Daar bederf je toch geen deel van je vakantie voor?
hallo wereldfietsers,

bedankt voor jullie grote hoeveelheid reacties. Het lijkt er dus op dat ik veilig in Frankrijk en Spanje overal leidingwater kan cosumeren. Water uit bronnetjes zal ik alleen nemen indien er geen waarschuwing bij staat dat het niet voor consumptie geschikt is. Als dubbele controle kan ik altijd nog even bij een lokale bewoner informeren.

Rest nog 1 vraag: hebben jullie een idee of bijproducten (zoals bijvoorbeeld chloroform) die onstaan bij de reactie chloor + organische stoffen nog dubieus voor de gezondheid kunnen zijn?
Polling schreef:Waar Wimmo17 misschien wel gelijk heeft, is dat er een schijnveiligheid ontstaat bij de bronnen waar bij staat dat het wel drinkbaar is, of niets bijstaat..
Dat schrijft Wimmo volgens mij beslist niet, maar het zou kunnen kloppen. Ik bracht twee jaar geleden mijn eerste nacht in Santiago de Compostela in innige omarming met een toilet door. De enige oorzaak die ik kan bedenken, was het water uit een kraan op het plein in Palas de Rei. Met opschrift 'Agua potable'. Maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit - 't kan ook nog aan de bakker in hetzelfde plaatsje gelegen hebben...

Carl

(P.S. Niet dat het er iets toe doet, maar agua is met een g, geen q. Men schrijft in Spanje tegenwoordig Spaans, geen Latijn. :wink: )
jeroen_ schreef:Rest nog 1 vraag: hebben jullie een idee of bijproducten (zoals bijvoorbeeld chloroform) die onstaan bij de reactie chloor + organische stoffen nog dubieus voor de gezondheid kunnen zijn?
Ik heb even gegoogeld en dit is wel een aardig verhaal voor de leek: http://www.lenntech.nl/processen/desinf ... chloor.htm
Het belangrijkste is dat je hypochloriet niet mengt met zuur omdat je dan chloorgas krijgt. Dat betekent echter niet dat je vergiftigd wordt wanneer je tomatensoep maakt met gechloreerd water. In de meeste streken waar het drinkwater gechloreerd is is geen sprake van massasterfte door chloorvergifitging.
Je vraag is verder onzinnig. Er zijn in de chemie vele tienduizenden stoffen bekend die onder jouw term 'organische stoffen vallen'. Sommigen, zoals suiker, zijn erg lekker en belangrijk voor fietsers. Sommige andere organische stoffen zijn zo giftig dat de VN er op dit moment in Syrië met alle macht naar op zoek zijn.
wimmo17 schreef:Als het water uit een bron fris of zelfs koud is, kun je het vrijwel altijd probleemloos drinken.
wimmo17 schreef:Ik heb ruim 25 jaar in vele uithoeken van het Franse platteland gewoond en heb me daar om verschillende redenen intensief beziggehouden met de watervoorziening. Ik ben o.a. vele jaren eigenaar geweest van diverse bronnen. Als ervaringsdeskundige op dat gebied mag ik dus inderdaad wat roepen over de watervoorziening in Frankrijk.
Het verbaast me wel dat iemand die bij de (semi)overheid heeft gewerkt adviseert de door diezelfde (semi)overheid aangebrachte opschriften te negeren zonder daarbij de nuance te maken dat de opschriften in sommige gevallen zeker een doel zullen dienen. Niet dat het water vaak niet drinkbaar zal zijn, maar wel ontneem je die overheid de mogelijkheid om te waarschuwen als het water eens echt slecht is.
Ik weet overigens een boel heel frisse bronnetjes in de hellingbossen hier in de buurt en waarboven de koeien vrolijk hun vlaaien staan te produceren.
Leon
Leon schreef:
jeroen_ schreef:Rest nog 1 vraag: hebben jullie een idee of bijproducten (zoals bijvoorbeeld chloroform) die onstaan bij de reactie chloor + organische stoffen nog dubieus voor de gezondheid kunnen zijn?
Ik heb even gegoogeld en dit is wel een aardig verhaal voor de leek: http://www.lenntech.nl/processen/desinf ... chloor.htm
Het belangrijkste is dat je hypochloriet niet mengt met zuur omdat je dan chloorgas krijgt. Dat betekent echter niet dat je vergiftigd wordt wanneer je tomatensoep maakt met gechloreerd water. In de meeste streken waar het drinkwater gechloreerd is is geen sprake van massasterfte door chloorvergifitging.
Je vraag is verder onzinnig. Er zijn in de chemie vele tienduizenden stoffen bekend die onder jouw term 'organische stoffen vallen'. Sommigen, zoals suiker, zijn erg lekker en belangrijk voor fietsers. Sommige andere organische stoffen zijn zo giftig dat de VN er op dit moment in Syrië met alle macht naar op zoek zijn.
wimmo17 schreef:Als het water uit een bron fris of zelfs koud is, kun je het vrijwel altijd probleemloos drinken.
wimmo17 schreef:Ik heb ruim 25 jaar in vele uithoeken van het Franse platteland gewoond en heb me daar om verschillende redenen intensief beziggehouden met de watervoorziening. Ik ben o.a. vele jaren eigenaar geweest van diverse bronnen. Als ervaringsdeskundige op dat gebied mag ik dus inderdaad wat roepen over de watervoorziening in Frankrijk.
Het verbaast me wel dat iemand die bij de (semi)overheid heeft gewerkt adviseert de door diezelfde (semi)overheid aangebrachte opschriften te negeren zonder daarbij de nuance te maken dat de opschriften in sommige gevallen zeker een doel zullen dienen. Niet dat het water vaak niet drinkbaar zal zijn, maar wel ontneem je die overheid de mogelijkheid om te waarschuwen als het water eens echt slecht is.
Ik weet overigens een boel heel frisse bronnetjes in de hellingbossen hier in de buurt en waarboven de koeien vrolijk hun vlaaien staan te produceren.
Leon
Limburgse vlaaien? :lol: :lol: :lol:
Leon schreef:Je vraag is verder onzinnig.

Leon
Mijn vraag is niet onzinnig. Mijn vraag blijft dus: kunnen deze bijproducten wel of geen kwaad?