door
JaapG » zo 22 sep, 2013 16:15
Een wiel wordt dynamisch belast en de hoeveelheid belasting die het wiel aankan tot dat het wiel het niet meer doet (te grote slag, kapotte spaken, body kapot, as gebroken, etc.) is dus afhankelijk van de dynamische belasting. Daarnaast heb je ook nog het doorslijten van de remflanken, ook al een dynamisch proces. Een statische belasting specificeren heeft dus geen enkele zin. Uitzondering hierop is natuurlijk een eenmalige te grootte belasting, bijvoorbeeld als een auto over je wiel heen rijdt. Maar dit is een uitzonderlijke manier van aan zijn einde komen van een wiel die ik hier buiten beschouwing laat.
Om de dynamische belasting goed op te vangen is de manier waarop het wiel gebouwd is (dat is dus meestal de wielbouwer zelf) volledig bepalend voor de levensduur, mits er fatsoenlijke componenten worden gebruikt (zoals bijv. lx naven, dt butted spaken, sp 19 velgen). Dus de enige manier om de levensduur van een wiel in te schatten is eigenlijk af te gaan op anekdotisch bewijs.