Additionally, paste this code immediately after the opening tag: sterkte wielen - Forum Wereldfietser

sterkte wielen

Mijn vraag is: hoe bereken je de belastbaarheid van een wiel.

Stel ik koop of maak een 26 inch achterwiel met een LX naaf met DB spaken in een sp 19 velg. Hoe kan ik dan uitrekenen hoe veel gewicht het wiel aan kan. Ik weeg 95 kilo en fiets achter met ongeveer 20 kilo.

Mario
Dat hangt helemaal af van wat je met een wiel wil doen. De statische belasting lijkt me nooit het probleem. De krachten die een wiel te verduren krijgt bij het opvangen van schokken, bochten, ... lijken me veel belangrijker. En dan is er een wereld van verschil tussen op mooi asfalt rijden of downhill rijden over rotsblokken.

Renaat
gewoon toerfietsen.

soms een stukje onverhard maar normaal over asfalt

Mario
supermario schreef:gewoon toerfietsen.

soms een stukje onverhard maar normaal over asfalt
Dan zullen er mensen met kennis van zaken je waarschijnlijk wel kunnen vertellen welke wielen daarvoor geschikt zijn en welke niet en welke factoren daarbij een rol spelen. Maar een aantal kg op een wiel plakken lijkt me onmogelijk.

Renaat
Ik heb, dacht ik, ooit eens horen vertellen, dat een goed vakantiewiel belastbaar is tot 130 kg. Ik weet geen bron meer waar ik dat vandaan heb.
Dat is precies waar het om draait een goed vakantie wiel.
De meeste vrouwen wegen tussen de 60/70 kilo en hebben vrijwel nooit problemen.

Ik weeg 95 kilo en bij mij slijt alles veel harder en sneller.

Marten heeft eens een expeditie fiets gebouwd voor iemand van ruim 2 meter. Ook hij heeft tijdens zijn fiets vakantie veel stuk getrapt.


Mario
Een wiel wordt dynamisch belast en de hoeveelheid belasting die het wiel aankan tot dat het wiel het niet meer doet (te grote slag, kapotte spaken, body kapot, as gebroken, etc.) is dus afhankelijk van de dynamische belasting. Daarnaast heb je ook nog het doorslijten van de remflanken, ook al een dynamisch proces. Een statische belasting specificeren heeft dus geen enkele zin. Uitzondering hierop is natuurlijk een eenmalige te grootte belasting, bijvoorbeeld als een auto over je wiel heen rijdt. Maar dit is een uitzonderlijke manier van aan zijn einde komen van een wiel die ik hier buiten beschouwing laat.
Om de dynamische belasting goed op te vangen is de manier waarop het wiel gebouwd is (dat is dus meestal de wielbouwer zelf) volledig bepalend voor de levensduur, mits er fatsoenlijke componenten worden gebruikt (zoals bijv. lx naven, dt butted spaken, sp 19 velgen). Dus de enige manier om de levensduur van een wiel in te schatten is eigenlijk af te gaan op anekdotisch bewijs.
JaapG schreef:Een wiel wordt dynamisch belast en de hoeveelheid belasting die het wiel aankan tot dat het wiel het niet meer doet (te grote slag, kapotte spaken, body kapot, as gebroken, etc.) is dus afhankelijk van de dynamische belasting. Daarnaast heb je ook nog het doorslijten van de remflanken, ook al een dynamisch proces. Een statische belasting specificeren heeft dus geen enkele zin.
Denk je niet dat een grote zware kerel (m/v) een grotere dynamische belasting voor de fiets betekent dan een klein juffertje (m/v)?
Leon
Ik denk het wel, maar dat is op zichzelf irrelevant in mijn verhaal waar ik het heb over de levensduur van een wiel als gevolg van dynamische belasting. Het gewicht van de berijder is maar 1 vd vele onderdelen van de dynamische belasting, soort gebruik bijv. een andere.
Het relevante is hoe het wiel is gemaakt om om te gaan met de dynamische belasting. Dit valt niet statisch te meten en is voornamelijk afhankelijk van de bouwwijze.
supermario schreef:Dat is precies waar het om draait een goed vakantie wiel.
De meeste vrouwen wegen tussen de 60/70 kilo en hebben vrijwel nooit problemen.

Ik weeg 95 kilo en bij mij slijt alles veel harder en sneller.

Marten heeft eens een expeditie fiets gebouwd voor iemand van ruim 2 meter. Ook hij heeft tijdens zijn fiets vakantie veel stuk getrapt.


Mario
Volgens mij heeft Marten een e-mailadres en een telefoonnummer waarop hij te bereiken is.
Marten heeft voor mij (110kg+) een setje racewielen gebouwd die geen krimp geven.

Bij te hoge belasting kan alles kapot. Maar wie zegt dat de specificatie van een wiel een statische belasting veronderstelt? Lijkt me beter dat een goede wielbouwer een maximumgewicht opgeeft waarbij nog gefietst kan worden.

.tsooJ
Gelukkig begint in oktober weer de bike motion beurs even vragen maar.

Mario
supermario schreef:Mijn vraag is: hoe bereken je de belastbaarheid van een wiel.

Stel ik koop of maak een 26 inch achterwiel met een LX naaf met DB spaken in een sp 19 velg. Hoe kan ik dan uitrekenen hoe veel gewicht het wiel aan kan. Ik weeg 95 kilo en fiets achter met ongeveer 20 kilo.

Mario
Vergeet ook niet het gewicht van de fiets mee te tellen en water en drinken.
Aanvullend komt dan grofweg tweederde van het totaalgewicht op het achterwiel terecht. Brede bandjes zijn goede schokbrekers. Misschien zijn 60mm bandjes iets voor je, voor zover die in je frame passen. Afvallen en Ultra Light gaan is ook een optie, net als anticiperend fietsgedrag, dus je lichaamsgewicht niet vol op het achterwiel laten rusten tijdens een ruige hobbelig afdaling en preventief remmen om de snelheid binnen de perken te houden..... CSS velgen zijn goed slijtvast als je veel remt (afdalingen, regen, ruige weg).
supermario schreef:Ik weeg 95 kilo en fiets achter met ongeveer 20 kilo.
Een goed gebouwd vakantiefietsenwiel kan dit goed aan. Dat heb ik proefondervindelijk vastgesteld. Mijn totaalgewicht was zelfs 5 kilo meer.
Leon
Ik heb thuis een boekje over wielen bouwen, en heb de schrijver even een mail gestuurd. Ook schreef ik dat Shimano in de XT naven alu assen maak.

Zijn antwoord:

Spaken en assen breken door metaalmoeheid, aluminium is daar zeker gevoelig voor.
Hoe meer spaken, hoe lager de gemiddelde last per spaak, hoe kleiner de kans op spaak breuk.
Persoonlijk zou ik kiezen voor 36 spaaken, ivm de verwisselbaarheid van de onderdelen.
een echte berekening heeft geen zin, omdat metaalmoeheid zich slecht laat voor spellen.

Mario
De issue met xt naven is niet de alu as en metaalmoeheid, maar de grotere diameter van die as met als gevolg kleine kogels in de lagers. En de alu bevestiging van de body. Beide gaan vanzelf snel kapot bij hoge belasting op langere termijn.
Op een atb geen probleem ivm lager kilometeraantal, op een vakantiefiets wel.

Zoeken op dit forum had hetzelfde antwoord opgeleverd.
En ik ben net terug uit Santiago 3100 km zonder problemen met LX naven en Sputnik velgen i.c.m Alpine spaken. Geen slagje of na hoeven te trekken onderweg.Gespaakt door Bike4Travel. Fiets is een Santos Trekking met 66 cm framehoogte.
Denk dat het er ook aan ligt hoe je op de fiets zit. Actief of als een zoutzak. Ben overigens ruim 2 meter en woog 112 kg. Nu nog 105 kg.
Had 16 kg bagage bij. Weliswaar verdeeld over voor en achter.
Laat je achterwiel in ieder geval spaken door een goede wielenbouwer en beknibbel niet op materiaal en dus kosten.
Ik spaak mijn wielen altijd zelf, maar kon er alleen niet achter komen of er een wiskundige berekening bestaat hoe sterk wielen nu eigenlijk zijn?

Maar gelukkig staat op de bike motion de enige echte naaf en wiel specialist: Ernie Frieke van bikeboosting. ( dit is mijn persoonlijke mening )

Mario
supermario schreef:Ik spaak mijn wielen altijd zelf, maar kon er alleen niet achter komen of er een wiskundige berekening bestaat hoe sterk wielen nu eigenlijk zijn?
Wielen gaan niet kapot door overbelasting maar door slecht spaakwerk. De formule is deze:

p(inferieur wiel, RND(LFB)) <= 0,5

Leon
Leon schreef:
supermario schreef:Ik spaak mijn wielen altijd zelf, maar kon er alleen niet achter komen of er een wiskundige berekening bestaat hoe sterk wielen nu eigenlijk zijn?
Wielen gaan niet kapot door overbelasting maar door slecht spaakwerk. De formule is deze:

p(inferieur wiel, RND(LFB)) <= 0,5

Leon
Yup.