Additionally, paste this code immediately after the opening tag: drinkwater Frankrijk en Spanje - Forum Wereldfietser

drinkwater Frankrijk en Spanje

Hoi,

ik overweeg in de toekomst eens naar Frankrijk en Spanje te fietsen. Ik ben reeds een keer in Frankrijk geweest en herinner mij dat ik op sommige plaatsen het leidingwater naar chloor vond smaken en dat vond ik onaangenaam. Ik lees dat het leidingwater in Spanje ook naar chloor kan smaken.

Nou heb ik eigenlijk geen zin om dagelijks water in de supermarkt te kopen. Hoe doen jullie dat met water in deze landen?
jeroen_ schreef:Ik ben reeds een keer in Frankrijk geweest en herinner mij dat ik op sommige plaatsen het leidingwater naar chloor vond smaken en dat vond ik onaangenaam. Ik lees dat het leidingwater in Spanje ook naar chloor kan smaken.
Ook in België wordt er nog (meer dan in Nederland) chloor gebruikt in drinkwater. Het even laten rusten van het water of het toevoegen van enkele druppeltjes citroensap zouden volstaan om de chloorgeur en smaak te verdrijven.

Renaat
jeroen_ schreef:Nou heb ik eigenlijk geen zin om dagelijks water in de supermarkt te kopen. Hoe doen jullie dat met water in deze landen?
Dat hoeft ook niet als je tenminste niet in de bekende badplaatsen vertoeft.
Water uit een natuurlijk bron kan ook lekker fris en koel zijn !! :wink:

Afbeelding
jeroen_ schreef:Nou heb ik eigenlijk geen zin om dagelijks water in de supermarkt te kopen. Hoe doen jullie dat met water in deze landen?
Ik drink het gewoon op. Vaak heb je geluk, dan is het water nog lekkerder dan hier.
SjirkM schreef:
jeroen_ schreef:Nou heb ik eigenlijk geen zin om dagelijks water in de supermarkt te kopen. Hoe doen jullie dat met water in deze landen?
Ik drink het gewoon op. Vaak heb je geluk, dan is het water nog lekkerder dan hier.
Idem. Het valt gemiddeld genomen wel mee. De situatie in die landen is stukken beter dan 20 jaar geleden. Slechts één keer in de afgelopen drie jaar hebben we water in de winkel gekocht, maar we weten nog steeds niet wat het water op die plaats goor maakte; het was zeker geen chloor.
Wel let ik altijd op als ik sinds enige tijd de eerste op het einde van de gang in een hotel of op een camping ben; dan laat ik het later altijd even lopen. Soms duurt het even voordat het een prettige kleur krijgt :D
Op het ei
Leon
Ik drink gewoon water uit de kraan. Er is inderdaad een chloor smaak. In mijn herinnering was dat vroeger nog meer dan nu. Maar na een paar dagen proef ik het al niet meer.

Ik maak er altijd maar war grappen over. Iets in de trant van, het smaakt dan wel naar chloor maar dan weet tenminste wel dat het schoon is. :wink:

En anders drink je toch gewoon vino tinto :D
In de Spaanse bergen heb je vaak bronnetjes met heerlijk fris water. Er staan bordjes met een pictogrammetje tijdens de klim die zo'n bron aankondigen.
Ook in veel dorpjes in de bergen is een bron: fuente. Informeer even of het drinkwater is: aqua potable. Als het géén drinkwater is, staat er vaak een waarschuwing: aqua non potable.
Op de camping kun je het bij aankomst vragen hoe het water is.
Drink géén vino tinto tijdens het fietsen, want wijn stijgt naar je hoofd en zakt naar je benen. Na afloop van het fietsen gaat bij de tapas una copa de tinto er best in.
We drinken in Frankrijk en Spanje altijd gewoon leidingwater. Onderweg in Frankrijk vullen we onze bidons vaak op het kerkhof. Doen we al jaren en nog nooit ergens last van gehad. In Spanje heb je langs de Camino veel water punten met prima water.
Wij zijn afgelopen zomer vanuit Nederland naar Zuid Frankrijk gefietst met de Benjaminse route. Overal gewoon water uit de kraan gedronken. Geen last gehad van vieze bijsmaak.
Mijn ervaring is dat in vele Franse apotheken een drankautomaat staat waar je gratis gekoeld water aan kan tappen.
Niet dat op elke hoek van elke straat een 'pharmacie' gelegen is uiteraard maar het is zo nu en dan wel mooi meegenomen als afwisseling voor al dat zwembadwater.

Greetz,
Bram
als je wilt weten hoeveel chloor er in het drinkwater zit in Frankrijk, dan is de volgende site nuttig. Hier kan je van elke gemeente het resultaat van de analyse
vinden.


http://www.sante.gouv.fr/resultats-du-c ... table.html

Piet
Het water in Almere vind ik vele malen viezer dan dat in de Sierra Nevada en rond Malaga.
Tegenwoordig smaakt kraanwater in Frankrijk vrijwel nergens meer naar chloor en is het overal goed te drinken. Zelfs bij dorpsbronnetjes met 'eau non potable' is het water vaak van prima kwaliteit, het bordje hangt er alleen omdat het water niet wordt gezuiverd volgens de voorschriften en de gemeente dan geen verantwoordelijkheid wil te nemen voor de kwaliteit.
Ik vul mijn waterflessen onderweg vaak gewoon bij mensen thuis, kwestie van even vragen en mag bijna altijd.
als er "eau non potable" bij staat, kun je het beter niet drinken. Zo zijn er fonteinen die hetzelfde voorraadje water aan een stuk door rondpompen.

Dat zou ik niet willen drinken.
Een rondpompende fontein is natuurlijk een heel ander verhaal dan een bron...
Als het water uit een bron fris of zelfs koud is, kun je het vrijwel altijd probleemloos drinken. Is het niet fris, doe het dan maar niet...
wimmo17 schreef:Een rondpompende fontein is natuurlijk een heel ander verhaal dan een bron...
Als het water uit een bron fris of zelfs koud is, kun je het vrijwel altijd probleemloos drinken. Is het niet fris, doe het dan maar niet...
Vaak zie je het verschil niet tussen een bron en een fontein. Het Spaanse woord "fuente" staat zowel voor bron als fontein.
Ik kan alleen maar een dringend advies geven: staat er een bordje "aqua non potable", dan moet je dat water niet drinken :!: :!: :!: :!:
bert sitters schreef:Ik kan alleen maar een dringend advies geven: staat er een bordje "aqua non potable", dan moet je dat water niet drinken :!: :!: :!: :!:
+1! Zeker in de zomer zijn veel bronnen niet meer wat ze geweest zijn. Ik heb regelmatig echte bronnen gezien waar water uitkomt dat een flinke algebloei en troebel water opleverde in de bak waar het in terecht kwam. Dat is niet goed.
Leon
Als je twijfelt, drink dan inderdaad vooral niet uit een bron... en uit een rondpompende fontein sowieso niet. Maar geen paniekvoetbal bij elk bordje 'non potable' Bert en Leon...
wimmo17 schreef:Als je twijfelt, drink dan inderdaad vooral niet uit een bron... en uit een rondpompende fontein sowieso niet. Maar geen paniekvoetbal bij elk bordje 'non potable' Bert en Leon...
Ik vind dat onverstandige adviezen direct weersproken moeten worden. Als iemand zegt dat 'eau non potable' vaak van goede kwaliteit is dan wil ik toch wel graag zeggen dat dat niet betekent dat je dat je 'eau non potable' dan maar moet drinken. Ook al wordt je niet diezelfde vakantie ziek dan kun je nog een vrij grote dosis stoffen binnenkrijgen die je liever niet binnenkrijgt zoals bestrijdingsmiddelen en zware metalen. In Frankrijk en Spanje gebeurt het per fiets niet bepaald snel dat je in een dusdanig noodgeval terechtkomt dat je twijfelachtig water moet drinken; je kunt altijd nog bij mensen aankloppen om om water te vragen.
Leon
wimmo17 schreef:Als je twijfelt, drink dan inderdaad vooral niet uit een bron... en uit een rondpompende fontein sowieso niet. Maar geen paniekvoetbal bij elk bordje 'non potable' Bert en Leon...
Sory hoor, maar dit géén "paniekvoetbal" maar gewoon duidelijkheid. Paniekvoetbal is als je bang bent dat je watervoorraad beneden peil raakt en wildweg denkt water te scoren, ondanks waarschuwingen. Gelieve geen verwarring te zaaien. "Aqua non potable" is géén drinkwater. Punt!
Gezondheid is meer waard dan een beetje water. Desnoods ga je een keer naar de supermercado voor een fles water. Daarmee wordt je vakantie toch niet ineens onbetaalbaar? Maar zoals Leon al stelt: er is praktisch altijd wel een andere oplossing.