Additionally, paste this code immediately after the opening tag: aspen brandstof voor benzinebrander - Forum Wereldfietser

aspen brandstof voor benzinebrander

Afgelopen weekend was ik op een werkweekend van de NTKC kampeerclub wat aan het stoeien met een bosmaaier, zo,n ding met een lange buis 3 messen en een motortje wat zo achter je nek hangt. brandstof Aspen 2 (2 takt), Ondanks dat hier iets olie door de benzine gemengd is haast geen last van stank.
Ook kwam ik nog aan de praat met een soort "branderdokter" een instrumentmaker die ongelofelijk veel van branders af weet en oa voor Bever reparaties aan branders uitvoert.

Hij vertelde mij dat hij testjes gedaan had waaruit blijkt dat in vergelijking met Colemanfuel op de langere termijn Aspen 1 brandstof veel "milder" is voor je O ringen. Maw ze gaan langer mee.

Het spul is alleen in een can van 5 liter te koop bij Welkoop, Boerenbond etc, maar dat stook ik er in een jaar wel doorheen. Volgende week maar eens kopen en een tijd gaan proberen , ben benieuwd.
Aspen heeft behalve tweetakt ook viertakt benzine en dat is wat ik in mijn grasmaaier stook. Dat lijkt mij ook prima voor in een brander. Zelf gebruik ik liever petroleum in mijn multifuel brander.
Wim
ben huve schreef:... brandstof Aspen 2 (2 takt), Ondanks dat hier iets olie door de benzine gemengd is haast geen last van stank.
Ook kwam ik nog aan de praat met een soort "branderdokter" een instrumentmaker die ongelofelijk veel van branders af weet en oa voor Bever reparaties aan branders uitvoert.

Hij vertelde mij dat hij testjes gedaan had waaruit blijkt dat in vergelijking met Colemanfuel op de langere termijn Aspen 1 brandstof veel "milder" is voor je O ringen...
Dat is interessant! Aspen is niet goedkoop, ik meen 4 euro/liter maar verbrande gassen zijn niet-, of minder schadelijk dan van benzine.
Ik vraag me af waarom Aspen 2 en niet 4 zonder smering.

Frank
In een benzinebrander gebruik je Aspen 4 (blauw) en géén Aspen 2 (rood). Die is er voor tweetakt motoren die extra smering nodig hebben omdat ze geen motorolie hebben. In een benzinebrander, die geen bewegende delen heeft zoals een cilinder, veroorzaakt de toegevoegde olie vooral onnodige vervuiling en ongewenste aanslag.
frank bueters schreef:verbrande gassen zijn niet-, of minder schadelijk dan van benzine.
Dat van niet schadelijk moet je onmiddellijk vergeten.
Als de vlam bij het opstarten van de brander niet mooi blauw is of er is te weinig zuurstof dan komt er ook koolmonoxide vrij, welke brandstof dan ook.
Als de vlam blauw is komt er ook wat NOX vrij, welke brandstof dan ook.

Dat het spul op zichzelf veel minder schadelijk is dan autobenzine klopt zeer zeker, maar dat geldt voor wasbenzine ook. Als daar aromaten (o.a. benzeen en tolueen) in zaken zou je het zeker niet in huis mogen gebruiken. Ik zou wel eens een betere vergelijking in de samenstelling van Aspen en Wasbenzine willen zien. Ik heb even gegoogeld maar vond niets.
Leon
Leon schreef:
frank bueters schreef:verbrande gassen zijn niet-, of minder schadelijk dan van benzine.
Dat van niet schadelijk moet je onmiddellijk vergeten.
Als de vlam bij het opstarten van de brander niet mooi blauw is of er is te weinig zuurstof dan komt er ook koolmonoxide vrij, welke brandstof dan ook.
Als de vlam blauw is komt er ook wat NOX vrij, welke brandstof dan ook.

Dat het spul op zichzelf veel minder schadelijk is dan autobenzine klopt zeer zeker, maar dat geldt voor wasbenzine ook. Als daar aromaten (o.a. benzeen en tolueen) in zaken zou je het zeker niet in huis mogen gebruiken. Ik zou wel eens een betere vergelijking in de samenstelling van Aspen en Wasbenzine willen zien. Ik heb even gegoogeld maar vond niets.
Leon
Koolmonoxide is onder omstandigheden wellicht dodelijk maar niet schadelijk :lol:
frank bueters schreef:Koolmonoxide is onder omstandigheden wellicht dodelijk
Daar gaat het me ook om. Ik wil met de rechtzetting voorkomen dat er ook maar ooit iemand één keer op het idee komt dat deze brandstof zo onschadelijk is dat je hiermee wél je toevallig brakke brandertje kun gebruiken in de tent, in de berghut of hotelkamertje met de ramen dicht.
Leon