Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bottom bracket maakt tikkend geluid - Forum Wereldfietser

Bottom bracket maakt tikkend geluid

Ik ben op weg van Alaska naar Vuurland op een splinternieuwe Vittorio met Rohloff, beltdrive.
Na zo'n 6.000 km klinkt er bij omwenteling van de trappers regelmatig een tikkend geluid in het bottom bracket, alsof er iets aanloopt.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn en hoe verhelp ik dit?

Voor geinteresseerden die het leuk vinden mij te volgen: ik ben op Facebook te vinden onder AuSjoerd Hui.
Eerst even lezen:
http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm

Maar wat bij mij eens is voorgekomen: tussen de snelspanners van mijn achterwiel zat wat vuil, en als die spanners niet goed vastzitten, lijkt het net of er een geluidje uit de trapas komt.
Altijd lastig om vast te stellen waar het precies vandaan komt, maar aangezien de fiets nieuw is zou ik beginnen met het controleren of alle boutjes waarmee het ketting/riemblad vast zit nog verder aangedraaid kunnen worden. Bij kettingbladen wil een iets los zittend boutje nog wel eens zo'n tik geven.
Ook gehad op onze tandem, waarschijnlijk begonnen nadat hij een keer na het parkeren van een boom was gegleden. Gek werd ik ervan, en het bleek uiteindelijk een van de pedalen te zijn, en toen die waren vervangen was het opgelost. Zo zal iedereen dit wel eens meegemaakt hebben, en het hoeft dus niet per se je bracket te zijn. Anders toch even contact opnemen met Vittorio lijkt me.
Abacus schreef:zou ik beginnen met het controleren of alle boutjes waarmee het ketting/riemblad vast zit nog verder aangedraaid kunnen worden.
Alle boutjes kunnen verder aangedraaid worden, maar ik zou toch echt aanraden niet te forceren.

Overigens kun je het best beginnen gewoon alle boutjes aan de hele fiets (én je tassen en spd-schoenen) na te lopen, tikken kunnen van de meest gekke plaatsen vandaan komen waar je het niet verwacht.
Leon
Het bijgeluiden stukje van m-gineering kan erg nuttig zijn. Waar is Marten eigenlijk gebleven, zie hem nooit meer op het forum?
Zoals hier al genoemd is kan het ook prima het pedaal zijn. Op mijn ATB klonk er ook bij het draaien een erg harde klik. Na lang zoeken en afstellen kwam ik bij het pedaal uit. Hiervan was het lager kapot. Het kleine klikje werd versterkt door het frame en klonk zo dus erg hard.
Leon schreef:
Abacus schreef:zou ik beginnen met het controleren of alle boutjes waarmee het ketting/riemblad vast zit nog verder aangedraaid kunnen worden.
Alle boutjes kunnen verder aangedraaid worden, maar ik zou toch echt aanraden niet te forceren.

Overigens kun je het best beginnen gewoon alle boutjes aan de hele fiets (én je tassen en spd-schoenen) na te lopen, tikken kunnen van de meest gekke plaatsen vandaan komen waar je het niet verwacht.
Leon
Tuurlijk, nooit forceren. Ik neem echter wel aan dat de topicstarter enige basiskennis heeft wat betreft sleutelen aan een fiets gezien de lange tocht die hij maakt. Ik weet ook niet precies hoe zo'n belt drive-tandwiel bevestigd zit. Bij triple kettingbladen zijn het vaak de inbusboutjes waarmee de bladen onderling verbonden zijn die niet goed vast zitten omdat bij het vastdraaien de contramoeren soms mee draaien is mijn ervaring, dat gaat hier natuurlijk niet op. Tikken kunnen inderdaad overal vandaan komen. Pedalen zou ik na slechts 6000 km nog niet direct aan denken, maar het kan natuurlijk wel.
Abacus schreef:Pedalen zou ik na slechts 6000 km nog niet direct aan denken, maar het kan natuurlijk wel.
Het lijkt mij juist onzinnig om heel moeilijke gevallen te bedenken zolang er gevallen zijn die je binnen 20 seconden kunt uitsluiten.
Mijn pedalen zijn wel vaker binnen 6000 km los gaan zitten; sterker, de eerste paar duizend kilometer gebeurt qua los gaan zitten er het meest.
Leon
Afgelopen zomer met een nieuwe Santos beltdrive op vakantie geweest. Na 1600 km ontstond er een regelmatige tik als de rechterpedaal ongeveer 45 graden voorbij het hoogste punt was. Na de voor de hand liggende zaken te hebben nagelopen (zadel, cracks en pedalen) was mijn conclusie dat het aan de riemspanning moest liggen. Dit bleek even te helpen, maar dan begon het weer.
Na thuiskomst in een rechtstreeks telefoongesprek met Santos wasde conclusie van Santos dat er te weinig montagepasta was gebruikt in het excenter. (Het spannen ging nl. ook erg lastig.) Door de dealer is dit verholpen, maar na een 50 km begon het tikken weer.
In het achtergedeelte van de fiets zijn toen bouten nagetrokken.
- De achterstandaard :? , zat ruimte in;
- De bagagedrager, zat geen ruimte;
- De bouten van de frame-opening voor de riem. Zat veel ruimte in.

Hierna was het tikken over. Aangezien ik stellig de indruk had dat het geluid aan de rechterkant van de fiets zat, ben ik er redelijk van overtuigd dat in dit laatste de oorzaak zat.
Voor zover ik kan zien op de site van Vittorio, gebruiken zij 1 bout bij de achteras. Kijk ook hier eens naar dus.

edit: Zou in het geval van Vittorio ook eventueel de bevestiging van de snubber kunnen zijn.

Peter
Ik had ook erg lang last gehad van dit soort ongein. Ik had er vooral last van als ik met een lichte versnelling bergop fietste. Soms verdween het, en dan kwam het even later, twee weken later ... weer terug.

Ik heb dat toen geprobeerd op te lossen met andere trappers, zadelpen vervangen/opnieuw invetten, crank harder aandraaien, stuur invetten...

Uiteindelijk heb ik het eerder toevallig opgelost op reis. Het getik werd op een dag zo erg dat ik uit colère de fiets 's avonds heb plat gelegd in het gras en erg veel gewone smeerolie (voor de ketting) heb gegoten op de bracket zodat het wat kon insijpelen (dat was het idee toch)

De volgende dag was het getik weg, en nu 3000km heb ik de crank niet meer gehoord.
Dat kan helpen. Ik heb ook iedere drie á vier duizend kilometer last van getik bij iedere omwenteling van mijn crank, als ik ongeveer 20 km/u rij met mijn Santos. Dit is voor mij het teken om de (eccentric) bracket te demonteren en te voorzien van een flinke lading vet. Daarna is mijn fiets weer een jaartje tik vrij.