Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pharmacie - Forum Wereldfietser

Pharmacie

Al jaren kom ik in Frankrijk. Ik kwam er al toen de Deux Chevaux en Renault 4 er nog volop in het straatbeeld waren, toen de mannen nog met een baret op liepen en de vrouwen met een baguette onder de arm de Boulangerie uit kwamen. Toen Louis de Funès de mensen nog aan het lachen maakte, toen mijn remkabels nog boven over het stuur liepen en mijn toeclips met lederen riempjes mijn voeten op de pedalen hielden.

Ook dit jaar maak ik weer een mooie fietstocht door Frankrijk. De vakantieperiode is voorbij en ik geniet van de rust en aangename temperatuur. Ik drink voor een lokaal café een biertje in de namiddag zon met uitzicht op de Loire. De mannen drinken er een Pelforth en ik zie een paar vrouwen voor de PMU haastig met een muntje over hun kraslot krassen om hun geluk te beproeven.

Deze dag had ik er 145 km op zitten en ik laat mijn gedachten over de dag gaan… Wat mij steeds meer opvalt in Frankrijk is dat de straten in de dorpjes leegraken. Leuke kleine winkeltjes zijn gesloten en de slager en bakker verdwijnen uit het straatbeeld. Mannen lopen met caps met Amerikaans logo en jonge mannen rijden op gelikte carbon fietsen van Amerikaans merk.
De winkels zijn verdwenen. Wat rest is de Pharmacie… in elk dorp één.

De vrouwen, die vaak zelf te dik zijn, rijden in té grote auto’s naar een dorpje 11 km verder op om daar hun boodschappen in te slaan. Met karrevrachten vol etenswaar komen de té dikke dames uit de Supermagés, Carrefours. Etenswaar ,zoals cornflakes en chips, waar ze vroeger nooit van gehoord hadden en ook niet nodig hadden, verpakt in plastic, wordt achter in de auto geladen om thuis voor TV te verorberen.

Het loopje naar de Boulangerie en Alimentation is niet meer. Het loopje wat rest is de gang naar de Pharmacie waar ze hun pillen en poeders halen voor de ‘welvaartsverschijnselen’ . Ook hier slaat de individuele revolutie toe.

Al dragen meer mannen in Nederland een Baret dan in Frankrijk en zie ik hier soms meer 2CV en R4 rijden, al fietsen de Fransen op Amerikaanse carbon fietsen, toch is Frankrijk een heel prettig land om met mijn fietsje door heen te trekken.

In de avond komen mannen nog steeds 'jeu de boules' spelen of moet ik 'Petanque' zeggen? En is het er gezellig.

Ik geniet telkens weer in Frankrijk.

Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
Henk,
Je bent kennelijk in het verkeerde deel van Frankrijk geweest. Ik ben dit jaar ook in Frankrijk geweest, vorig jaar en het jaar ervoor. Ik had geen moeite om echte boulangeries, kleine dorpssupers en zelfs ambachtelijke slagers te vinden. Wel mijdt ik grote steden zorgvuldig.
Leon
Ook in de buitenwijken van Lille afgelopen donderdag nog volop broodjeszaken gezien. En lekkere ook! Ook de lokale markten zijn aanraders voor goed eten, al voelde niet iedereen zich even fijn op de markt in Wazemmes.
Robertjan schreef:Wazemmes.
Even gestreetviewd. Yo! :shock:
Het heeft wat weg van de wijk in Luik waar ik ooit foto's wilde gaan maken maar bij nader inzien de camera niet uit de tas heb gehad.
Wat was er zo interessant aan Wazemmes?
Leon
Ik zat hoofdzakelijk in het noorden en noord westen, soms lange trajecten lege dorpjes. :?
Het sterft er wel uit viel mij op.

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Ik zat hoofdzakelijk in het noorden en noord westen, soms lange trajecten lege dorpjes. :?
Het sterft er wel uit viel mij op.

Henk

kunst en fietswerk
Inderdaad vermindert het aantal kleine winkeltjes. Ik heb echter de indruk dat de fransen hun Boulanger over het algemeen in ere houden. In kleine dorpjes waar niets lijkt te zijn blijken ineens stokbroden te krijgen bij de bakker zelf, soms in dépot (waar de bakker uit een ander dorpje ze dan aflevert) en soms een mobiele bakker met speciaal voor fietsers uit NL lekkere koffiebroodjes en zo) . Stokbroden moeten ook wel vers zijn. Ook heb ik al stokbroodautomaten gezien en uitgeprobeerd met steeds redelijk vers stokbrood. Dus de wal keert het schip.

In Spanje, waar die grote weidewinkels op het platteland nog nauwelijks zijn, vindt men nog een overvloed aan erg kleine middenstanders van uiteenlopende pluimage. Zo houden, lijkt me. R
Leon schreef:Je bent kennelijk in het verkeerde deel van Frankrijk geweest. Ik ben dit jaar ook in Frankrijk geweest, vorig jaar en het jaar ervoor. Ik had geen moeite om echte boulangeries, kleine dorpssupers en zelfs ambachtelijke slagers te vinden.
In welk deel was jij dan, Leon? Ik fietste twee jaar terug Frankrijk van noord naar zuid door en weer terug (Jacobsroute) en ook mij viel het op dat zo veel dorpjes er verlaten uitzagen. Een of twee bar tabacs die zo te zien al jaren dicht waren, ook geen boulangerie of pharmacie te bekennen. Moet ik toegeven dat ook de helft van de huizen in die dorpjes er onbewoond uitzag... Ik had elke dag wel een paar gelegenheden om inkopen te doen, dat wel, maar mijn idee van een bakker in elk dorp is danig ontkracht.

Carl
Ik was twee jaar geleden in Limousin en Auvergne waar ik 19 jaar daarvoor ook was. Ik had me psychlogisch voorbereid op allelei teleurstellende moderniteiten, maar die waren er nauwelijks. Kennlijk wonen daar best veel traditioneel ingestelde mensen. In de twee jaar daarna was ik steeds met de auto op weg naar Spanje en heb overnacht in de streken rond Tours en Angoulême. Een jaar of vijf geleden fietste ik nog in de omgeving Avignon-Arles waar de traditie van eten van eigen bodem erg belangrijk is. Tijdens (drie) vakanties daarvoor in de Drôme, in de Vercors en ten noorden daarvan heb ik ook geen problemen gehad om iets te vinden.
Maar van het gebied rond Verdun herken ik het verhaal van lege dorpjes ook wel. Daar leven dorpjes juist in het weekend op omdat veel huizen gekocht zijn door Nederlanders en Belgen. Dat zal in landschappelijk minder aantrekkelijke het noordwesten veel minder het geval zijn.
Leon
nvt
peterv schreef:Een paar jaar geleden stak ik tijdens een fietstocht heel Noord-Frankrijk door (Vogezen-Normandië) en ik heb dezelfde ervaringen als Henk in dat gebied. Eindeloze graanvelden met half uitgestorven dorpjes, zonder bakkers.
Dat strookt wel weer met een paar andere ervaringen van mij.
Alles bij elkaar optellend lijkt het alsof er in Frankrijk een soort gezelligheidsgrens loopt ten zuiden waarvan er meer dorpswinkeltjes en dat soort dingen zijn.

Leon
Jammer genoeg beperkt het Franse beeld zich niet alleen tot Frankrijk, ook op de Balkan loopt het platteland leeg. Jongeren trekken naar de grote stad om daar hun geluk te beproeven omdat het landleven niet kan voorzien in hun levensonderhoud, ook al vanwege de opgedrongen welvaart. Het enige wat er nog rest zijn de mensen die niet meer weg kunnen en een winkeltje wat tevens dienst doet als kroeg. De bakker is ook weg, de meeste mensen maken hun eigen brood, als fietser heb je dan dus pech. Alleen die gebieden met voldoende landbouwgrond blijven overeind.
Net terug uit Frankrijk, en inderdaad zie je in sommige dorpen geen bakker meer maar wel een met grote letters en een groen opflitsend kruis de FARMACIE
Gisteren in een dorpje wel een bakker ,maar op de deur een bordje "maandag gesloten".

Dirk
Leon schreef:Henk,
Je bent kennelijk in het verkeerde deel van Frankrijk geweest. Ik ben dit jaar ook in Frankrijk geweest, vorig jaar en het jaar ervoor. Ik had geen moeite om echte boulangeries, kleine dorpssupers en zelfs ambachtelijke slagers te vinden. Wel mijdt ik grote steden zorgvuldig.
Leon
Soms heel herkenbaar. Ik heb in 2002 in de Loirestreek gefietst, zeg maar tussen Nantes en Blois, vanwege de molenrijkdom (ik kwam daar minder voor kastelen). Hoewel het nu al 11 jaar geleden is, heb ik daar nog volop winkels gezien, maar er waren ook veel winkels verdwenen. Het ligt aan de lokale economie, dus niet overal kan het probleem gelijk zijn.

Hieronder twee knappe Françaises in een boulangerie in Savonnières. En nog daaronder een karikatuur van een typische Fransman met baret, die ik in 1971 heb getekend. Net als de 'John Steed'-bolhoeden in Engeland zie ik de Franse baretten tegenwoordig ook haast niet meer.... In Nederland worden klederdrachten ook al zeldzaam, mijn grootmoeder droeg vroeger een 'Huizer Isabee'.

Afbeelding

Afbeelding
Minder stokbrood, meer muesli. :(

http://www.z24.nl/bijzaken/frans-stokbr ... rst-367785

Henk

kunst en fietswerk
[off topic]
Martin E. van Doornik schreef: In Nederland worden klederdrachten ook al zeldzaam,
[Cursivering van mij] Ik denk dat je niet goed opgelet hebt Martin, in Nederland zijn vrijwel alle klederdrachten op sterven na dood. Vooral de Tweede Wereldoorlog heeft een klap gegeven, en dat is toch al even geleden.

[on topic]
henkfietst52 schreef:Minder stokbrood, meer muesli. :(

http://www.z24.nl/bijzaken/frans-stokbr ... st-367785
Misschien kun je dan binnenkort bij de Pharmacie terecht voor muesli en zachte bolletjes, Henk? :wink:
Interessant trouwens, dat artikel: "Op vakantie in Frankrijk valt één ding op. Hoe klein het dorpje ook is, er is altijd wel een boulangerie waar je ‘s ochtends vers stokbrood kunt halen." Eh, nou, daar hadden we het dus net over... :roll:

Carl
Carl schreef:[off topic]
Martin E. van Doornik schreef: In Nederland worden klederdrachten ook al zeldzaam,
[Cursivering van mij] Ik denk dat je niet goed opgelet hebt Martin, in Nederland zijn vrijwel alle klederdrachten op sterven na dood. Vooral de Tweede Wereldoorlog heeft een klap gegeven, en dat is toch al even geleden.
Carl
Het gaat erom dat ik in mijn jeugd nog veel klederdracht heb meegemaakt. Zo rond 1960 liepen er nog veel Isabees in Huizen rond, en in 1984 fietste ik door Kruiningen en daar zag ik nog Zeeuwse vrouwen in klederdracht. Volendam en Marken buiten beschouwing gelaten, te toeristisch. Ben ondanks Noord-Hollander van geboorte (1951) toch nooit in Volendam geweest.
Een ding in Frankrijk is niet veranderd : cyclotourisme.

De federatie van wereldfietsers heeft afgelopen augustus haar 75ste verjaardag gevierd, waarschijnlijk een van de grootste en oudste fietsverenigingen in de wereld :
http://tinyurl.com/lgrwm3v