Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekkage & scheuren in achterband -oorzaak onduidelijk - Forum Wereldfietser

Lekkage & scheuren in achterband -oorzaak onduidelijk

Mijn achterband wordt met enige regelmaat geplaagd door een lek. Er is daarbij sprake van lekkage vanuit de binnenkant (velgkant). De oorzaak is onduidelijk.

Ik ben benieuwd of anderen ook wel eens tegen dit probleem zijn aangelopen dan wel ideeen hebben wat het kan veroorzaken en hoe te verhelpen.

De lekkage
Ontstaat aan de binnenkant.
Er is sprake van scheurvorming, waarbij ik eerst nog dacht dat ouderdom van de band/mogelijke produktiefout de oorzaak zou kunnen vormen. De scheurvorming lijkt over de gehele lengte in mindere dan wel meerdere mate te bestaan.
Een maand of 3 geleden heb ik een nieuwe binnenband laten plaatsen, de oude band had hier dus al last van, maar was inmiddels zo beplakt dat een nieuwe band geen kwaad kon. De fietsenmaker vond toen geen oorzaak van de lekkage.

Tijdens mijn vakantie reed ik wederom lek aan de binnenkant, weer was er sprake van scheurvorming. Deze heb ik geplakt op de plek waar de scheur door was en dus sprake was van lekkage (maar met wetenschap dat ook de rest een lekkage kon gaan vormen). Ik ben naar de lokale fietsenmaker gegaan. Het velglint was,zoals ik wist,goed en de spaken kwamen niet door. Voor de zekerheid hebbne ze nog een laag tape over het velglint heen gedaan en een nieuwe binnenband erin gedaan.

Drie dagen later.....weer lek....weer hetzelfde probleem.

Terug van vakantie heb ik de fietsenmaker hier er weer naar laten kijken. Conclusie is dat de oorzaak onbekend is:
* velglint goed
* velg heeft rondom de spaakgaten geen scherpe randen-braampjes en lijkt dus in orde
* de scheur over de band lijkt te ontstaan, als je kijkt naar de afstand, op de plek waar de buitenband om/tegen de binnenband aanklemt. Aan de buitenband zitten echter geen scherpe randen. (overigens heb ik in febr. dit jaar een andere buitenband van hetzelfde type erop geplaatst. En zowel ervoor als erna doet zich deze vorm van lekkage dus voor)

De fietsenmaker heeft dit niet eerder meegemaakt. Tot dan toe vond hij altijd een oorzaak van lekkages in bijv. problemen rondom de bovengenoemde punten.
Wellicht dat wrijving tussen binnen- en buitenband (vooral bij klimwerk) reden kunnen zijn. Maar ook in vlak Nederland had ik er last van.

Hij zou eventueel de velg dan wel de buitenband kunnen vervangen, maar dat is meer als test, hij kan niet garanderen dat het dan over is.

Kortom, ben benieuwd of iemand het probleem herkent.
(buitenband is een Continental Topcontact 50 mm).

Hieronder een foto, met onder de naad van de binnenband dus de scheurvorming.

Afbeelding
Het zou zo maar kunnen dat je velglint te smal is. Breed genoeg om de spaakgaten af te schermen, te smal om de binnenband te verhinderen zich tussen het lint en de buitenband te wurmen.
Heb dit eerder meegemaakt, breder velglint gaf de oplossing.
Ik heb ooit eens een velglint gehad, zo'n hard plastic ding, die bleek om te krullen als het warm werd. 5 banden lek gehad voordat er eindelijk een lampje ging branden. Toen, in 2008, diverse fora uitgepluist... De gazelle Kathmandu fiets waar dit lint mee af fabriek kwam, bleek er vaker last van te hebben. :evil:
Het probleem van omkrullend/rafelend velglint ken ik inderdaad van langer geleden. Maar ik heb de indruk dat als dat de oorzaak is, het zichtbaar is dat het velglint er dan niet goed meer op zit (dat je ziet dat het omgekruld/gevouwen is). Het velglint ziet er in dit geval goed uit. Bovendien is er nog een laag lint/tape overheen gedaan, dus de indruk is dat dat in dit geval niet de oorzaak is.
Eigenlijk helaas...want dat was het helder en makkelijk op te lossen;-)
snowfreakyvon schreef:Ik heb ooit eens een velglint gehad, zo'n hard plastic ding, die bleek om te krullen als het warm werd. 5 banden lek gehad voordat er eindelijk een lampje ging branden. Toen, in 2008, diverse fora uitgepluist... De gazelle Kathmandu fiets waar dit lint mee af fabriek kwam, bleek er vaker last van te hebben. :evil:
Dank je voor de tip. Ik zal het voorleggen aan m'n fietsenmaker.

JaapG schreef:Het zou zo maar kunnen dat je velglint te smal is. Breed genoeg om de spaakgaten af te schermen, te smal om de binnenband te verhinderen zich tussen het lint en de buitenband te wurmen.
Heb dit eerder meegemaakt, breder velglint gaf de oplossing.
Jammer, geen foto van velg lint, wat voor soort heb je op de Velg? Plastic, Katoen, rubber, rubber tape? en hoe breed is het, de plastic/ PVC lint word hard over tijd en ontwikkeld scherpe randen op sommige velgen, dit komt overheen met de markering in jouw foto waarbij de binnen band explosive lek kan raaken ( uit eigen ervaring, 3 keer ).

groetjes,

Hendrik
Hallo Hendrik,
kijk, goede punten om ook nog naar te kijken. Ik heb het nu laten doen. Vermoed dat het rubber tape is, maar weet dat niet zeker. Biedt in ieder geval wel aanknopingspunten om nog te checken bij de fietsenmaker.
Silverfox schreef:Jammer, geen foto van velg lint, wat voor soort heb je op de Velg? Plastic, Katoen, rubber, rubber tape? en hoe breed is het, de plastic/ PVC lint word hard over tijd en ontwikkeld scherpe randen op sommige velgen, dit komt overheen met de markering in jouw foto waarbij de binnen band explosive lek kan raaken ( uit eigen ervaring, 3 keer ).

groetjes,

Hendrik
As* schreef:Mijn achterband
Een mysterie.
Je voorband heeft het kennelijk niet, dat zou ook een aanknopingspunt kunnen geven.
Hebben beide zijden van de achterbinnenband van die scheurtjes?

Je zou situatie op de plek waar de scheuren ontstaan eens kunnen bekijken en fotograferen door de binnenband te verwijderen, de buitenband er met één hieldraad op te leggen en op zijn plek te duwen en de andere hieldraad zo goed en zo kwaad als het kan even uit de buurt te houden. Goede lamp erbij.

Hoe hard pomp je de band op? Er zit hopelijk geen vet of anderes smerend spul op het contactvlak band-velg.

Ik heb het even aan mijn fietsenmaker (die in Kiel-Windeweer) gevraagd en die zegt: "te smal of verschoven hard velglint, achter rij je met meer druk dus daar heb je het eerst problemen. Een hard velglint moet helemaal klem liggen tussen de velgranden"

Leon
Ik denk dat het nog best eens toch de buitenband kan zijn die dit veroorzaakt. De rubber rand van de buitenband kan scherp zijn, en wordt bij warm weer alleen maar scherper doordat het (elastisch) rubber samentrekt. Eigenlijk zou je eens een band van een ander type moeten proberen.
Ben benieuwd naar de ontknoping! ;-)
Klopt, het is alleen bij achterband. De scheurtjes zijn, meen ik, aan één zijde.
De band pomp ik op tussen de toegestaande waardes die op de band staan (meen 4.5-6 bar uit mijn hoofd)

Dank je voor de suggestie en navragen. Als ik het zo lees en ook reactie van mijn fietsenmaker check waar ik de fiets gekocht heb (ander dan waar ik nu heen geweest ben, maar naar mijn idee beiden wel met kennis), zal het toch eerst experimenteren worden met ander velglint (materiaal/breedte).

Leon schreef:
As* schreef:Mijn achterband
Een mysterie.
Je voorband heeft het kennelijk niet, dat zou ook een aanknopingspunt kunnen geven.
Hebben beide zijden van de achterbinnenband van die scheurtjes?

Je zou situatie op de plek waar de scheuren ontstaan eens kunnen bekijken en fotograferen door de binnenband te verwijderen, de buitenband er met één hieldraad op te leggen en op zijn plek te duwen en de andere hieldraad zo goed en zo kwaad als het kan even uit de buurt te houden. Goede lamp erbij.

Hoe hard pomp je de band op? Er zit hopelijk geen vet of anderes smerend spul op het contactvlak band-velg.

Ik heb het even aan mijn fietsenmaker (die in Kiel-Windeweer) gevraagd en die zegt: "te smal of verschoven hard velglint, achter rij je met meer druk dus daar heb je het eerst problemen. Een hard velglint moet helemaal klem liggen tussen de velgranden"

Leon