Pman schreef:Het mooie is natuurlijk wel dat de auto zoveel sneller is op een stukje van nog geen 30 km, maar liefst 16 minuten....
40 minuten over die afstand betekend dus een gemiddelde snelheid van maar liefst 47,5, dat is volgens mij onder de minimum snelheid die je op de snelweg mag rijden. Met een gewone fiets zou een beetje getraind mens 25 per uur moeten kunnen rijden. Als je met een e-fiets een beetje bijtrapt is 30 realistisch denk ik. In een Velomobiel of op een lage ligfiets kom je in de buurt van de 40, wat dus nog meer in de buurt van de auto komt (al dan niet electrisch).
Ik heb de indruk dat je niet de juiste snelheden vergelijkt. Gemiddelde snelheden liggen nu eenmaal steeds veel lager dan de kruissnelheid. Zeker bij routes met veel kruispunten, verkeerslichten, scherpe bochten, ... is het verschil tussen beiden aanzienlijk.
Verder is het de vraag naar welke snelheid men kijkt. Naar de gemiddelde snelheid van de verplaatsing met het voertuig of naar de totale gemiddelde snelheid berekend van vertrek tot aankomst. In het tweede geval speelt de afstand naar een parkeerplaats, het voor- en natransport (zeker bij de trein), ... een heel grote rol.
En laat je het omkleden of het extra douchen meespelen bij de keuze voor de fiets?
Zoals je zelf trouwens aangeeft is de snelheid van de auto gemeten op een moment dat er geen files waren. Hoe realistisch is dat voor dat traject?
Het is dan ook erg onwaarschijnlijk dat die snelheden waar je over spreekt ook maar iets zegt over snelheden voor andere routes of in andere omstandigheden.
Bovendien is tijd geld maar omgekeerd kan men geld ook als gewerkte tijd beschouwen. Indien men dat doet en dus ook de kosten in rekening brengt van de verschillende vervoersopties wordt het verhaal weer heel anders. Dan blijkt dat - zeker voor mensen zonder hoge verloning - de goedkopere vervoersmodi de 'snelste' zijn. (In extreme gevallen kan het voordeliger zijn om minder te werken en zich trager maar goedkoper te verplaatsen omdat men bij de duurdere verplaatsingsmodi veel moet werken om de verplaatsing te financieren.) In dat verhaal spelen mogelijke tussenkomsten van de werkgever weer een grote rol.
M.a.w. het vergelijken van snelheden is een veel complexer verhaal dan het meestal wordt voorgesteld. Naargelang hoe en wat men vergelijkt zal men dus heel andere resultaten krijgen.
Een gemiddelde snelheid van een wagen die ver onder de minimumsnelheid op een autostrade ligt is overigens niet uitzonderlijk. De gemiddelde snelheden van de meeste wagens over hun gehele levensduur ligt dan onder de 50 km/uur. (Al zijn er wel wat uitschieters in beide richtingen.)
Aan de andere kant zijn de fietssnelheden die je noemt niet realistisch als gemiddelde snelheden in de meeste omstandigheden en zijn ze mijn inziens (maar zonder de volledige gegevens over hoe men aan de autosnelheid komt) niet te vergelijken met de genoemde 47,5 km/uur.
Pman schreef:Die oplaadpalen zijn er denk ik ook meer als aandachtstrekker om de oudere uit de auto en op de fiets te krijgen, onderweg even uitblazen en gelijk de fiets van nieuwe energie voorzien, je ziet niet voor niets hier op de Veluwe veel uitspanningen waar ze een oplaadpunt hebben voor de gasten.
Maar het blijft de vraag of het werkelijk ouderen uit de auto haalt. Je bevestigt in ieder geval mijn visie dat - als die palen al gebruikt worden - ze gebruikt worden voor vrijetijdsverplaatsingen en niet voor functionele verplaatsingen.
Renaat