Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitbreiding fietssnelwegen - Forum Wereldfietser

Uitbreiding fietssnelwegen

Een mooie ontwikkeling, maar nog wel geduld hebben.

Fietsliefhebbers kunnen over 12 jaar hun hart ophalen op een landelijk dekkend netwerk aan snelfietsroutes. In 2025 moet Nederland beschikken over 675 kilometer aan extra fietsroutes.

Lees hier het hele artikel

Groet,
Heeft dat te maken met die witte bordjes met daarop een groen logo? Net als dat van een snelweg maar dan dus groen op een witte achtergrond. Ik kwam laatst zo'n ding tegen en vroeg me af wat dat nu weer voor initiatief.

Als racefietsers mag ik dit soort nieuwe fietswegen wel. Lekker rap doortrappen en geen last van onstakels of gemotoriseerd verkeer.
Op die manier halen wij Belgen de Nederlanders nooit in ;-)

In Brussel en Vlaanderen zijn er 400 km gepland, maar aan lagere kwaliteitsnormen dan in Nederland en we hebben natuurlijk een grote achtersand. Over welke termijn deze 400 km gaan worden aangelegd is ook niet helemaal duidelijk.

Renaat
bergbeklimmer schreef:Heeft dat te maken met die witte bordjes met daarop een groen logo?
Waarschijnlijk bedoel je de LF-routes? Dat zijn routes die door het Landelijk Fietsplatform worden gemaakt. Deze gebruiken al sinds in den beginne witte borden met een groene opdruk.

Wat in het artikel wordt bedoeld zijn snelfietsroutes, zoals uitgelegd wordt op de website van Fiets Filevrij. (Fietssnelwegen.nl is iets anders, dat is van een grote commerciële partij.)

Overigens zie ik het wel gebeuren dat de infra wordt ontworpen door verkeerskundigen en mensen uit de civiele techniek. Die hebben heel vaak, doch niet altijd, weinig inzicht in wat nu een fietsroute en wat fietsinfrastructuur aantrekkelijk maakt... :roll:
Twee reacties:
Het plan voor fietssnelwegen van de Fetserbond is een poging om geld en aandacht los te weken van de minister en andere overheden. Binnenkort gaat de minister € 300 mio verdelen voor fileoplossende maatregelen en daar wil de Fietersbond bij zijn. Nu maar hopen dat zoveel mogelijk van de voorgesteld 675 km gerealiseerd worden.
Dat de bouwers van de infrastructuur geen verstand hebben van wat fietsers willen is een generalisatie. Uiteraard gaan er wel eens mis, maar we mogen ons in NL gelukkig prijzen met wat er hier aan fietsinfrastructuur wordt neergelegd. Daarbij zijn wij door schade en schande wijs geworden en onze ervaringen worden uitgewisseld en verzameld door instanties als het Fietsberaad en het CROW. Zo wil ik wijzen op de 'bijbel' van de verkeersvoorzieningen het ASVV (1208 pagina's!! en voor de export van onze kennis is er ook een Engelse vertaling van) en de ontwerpwijzer fietsverkeer (http://www.crow.nl/publicaties/ontwerpw ... etsverkeer).

groet,
Tjitte
Op stadskantoren pleegt men dit soort archiefkasten te gebruiken. de onderste lade is het grootst.
Afbeelding
Robertjan schreef:
bergbeklimmer schreef:Heeft dat te maken met die witte bordjes met daarop een groen logo?
Waarschijnlijk bedoel je de LF-routes?
Waarschijnlijk niet, want bergbeklimmers volgende zin was:
Net als dat van een snelweg maar dan dus groen op een witte achtergrond.
De LF-bordjes hebben altijd de letters LF :roll: en dan het nummer van de route en de naam, en in Nederland volgens mij ook nog een halve fietser. Hoe je daar een autosnelwegsymbool in wilt zien, is mij een raadsel.

Bergbeklimmer, er zit maar 1 ding op: terug, foto nemen, en foto met GPS-coordinaten hier posten! :wink:

Carl
Ik heb er vandaag tijdens mijn rondje opnieuw op gelet en tussen Weesp en Almere kwam ik deze bordjes tegen:
Afbeelding

De tekst is wellicht net niet leesbaar maar er staat
Amsterdam Zuidoost
Almere
electric freeway

Iemans enig idee welk idee hier achter zit?
bergbeklimmer schreef: De tekst is wellicht net niet leesbaar maar er staat
Amsterdam Zuidoost
Almere
electric freeway
Iemans enig idee welk idee hier achter zit?
Is voor E-bikers tussen Almere en A'dam ZO :wink:

Afbeelding
http://www.electricfreeway.nl/

Welkom op de Electric Freeway

Tussen Almere en Amsterdam ligt de snelste en leukste route naar je werk: de Electric Freeway. Een fietspad dat dwars door de prachtige natuur van het polderlandschap voert. Op de meeste plaatsen is de route zes meter breed. Ideaal om met je elektrische fiets/-scooter te genieten van een tochtje in de frisse lucht.
Oh,... het is dus gewoon een nieuw bordje voor een verzameling fietspaden dat er al sinds jaar en dag ligt. En dat van dat 6 meter breed is je reinste kul. Ik fiets heel vaak over die fietspaden en die zijn gewoon ongeveer de standaard breedte van normale fietspaden. Niets meer en niets minder. En de noordelijke route is op bepaalde punten echt een heel smal fietspad met her en der schapen op de weg.

Electric Freeway klinkt op deze manier in mijn oren toch meer als een hoop poeha voor een gewoon fietspad.
luddo schreef: Tussen Almere en Amsterdam ligt de snelste en leukste route naar je werk: de Electric Freeway. Een fietspad dat dwars door de prachtige natuur van het polderlandschap voert. Op de meeste plaatsen is de route zes meter breed. Ideaal om met je elektrische fiets/-scooter te genieten van een tochtje in de frisse lucht.
M.a.w. een fietssnelweg/snelfietsroute met een modieuze sausje van elektrisch fietsen. Ik vind het redelijk absurde marketing.

Renaat
Let wel op dat je niet over de maximumsnelheid heen gaat als je je op dit fietspad begeeft. :wink:

Onderweg zijn er een aantal oplaadpunten om je fiets van stroom te voorzien, bedoeling is om mensen uit de auto en op de fiets te krijgen al dan niet electrisch ondersteund. Verschil in reistijd tussen verschillende electrisch voortbewegen vervoersmiddelen: Trein het langzaamst, Electrische auto over de snelweg het snelst (er waren geen files dit keer) daarna de electrische scooters en fietsen, verschil tussen de snelste en langzaamste maar liefst 16 minuten.
Pman schreef: Onderweg zijn er een aantal oplaadpunten om je fiets van stroom te voorzien, bedoeling is om mensen uit de auto en op de fiets te krijgen al dan niet electrisch ondersteund.
Het is volgens mij onrealistisch om te denken dat mensen buiten hun vrijetijdsverplaatsingen gebruiken maken van oplaadpunten voor elektrische fietsen die ze onderweg tegen komen.

Dus hoe het voorzien van elektrische oplaadpunten bij kunnen dragen tot het uit de auto halen van mensen is mij onduidelijk. Ik weet dat er veel te doen is rond het stimuleren van elektrische voertuigen (waaronder fietsen), maar vraag me af in welke mate elektrische oplaadpunten echt gebruikt worden en een reële bijdrage leveren tot het stimuleren van het gebruik van de elektrische fiets.

Renaat
Het mooie is natuurlijk wel dat de auto zoveel sneller is op een stukje van nog geen 30 km, maar liefst 16 minuten....
40 minuten over die afstand betekend dus een gemiddelde snelheid van maar liefst 47,5, dat is volgens mij onder de minimum snelheid die je op de snelweg mag rijden. Met een gewone fiets zou een beetje getraind mens 25 per uur moeten kunnen rijden. Als je met een e-fiets een beetje bijtrapt is 30 realistisch denk ik. In een Velomobiel of op een lage ligfiets kom je in de buurt van de 40, wat dus nog meer in de buurt van de auto komt (al dan niet electrisch). Die oplaadpalen zijn er denk ik ook meer als aandachtstrekker om de oudere uit de auto en op de fiets te krijgen, onderweg even uitblazen en gelijk de fiets van nieuwe energie voorzien, je ziet niet voor niets hier op de Veluwe veel uitspanningen waar ze een oplaadpunt hebben voor de gasten.
Pman schreef:Het mooie is natuurlijk wel dat de auto zoveel sneller is op een stukje van nog geen 30 km, maar liefst 16 minuten....
40 minuten over die afstand betekend dus een gemiddelde snelheid van maar liefst 47,5, dat is volgens mij onder de minimum snelheid die je op de snelweg mag rijden. Met een gewone fiets zou een beetje getraind mens 25 per uur moeten kunnen rijden. Als je met een e-fiets een beetje bijtrapt is 30 realistisch denk ik. In een Velomobiel of op een lage ligfiets kom je in de buurt van de 40, wat dus nog meer in de buurt van de auto komt (al dan niet electrisch).
Ik heb de indruk dat je niet de juiste snelheden vergelijkt. Gemiddelde snelheden liggen nu eenmaal steeds veel lager dan de kruissnelheid. Zeker bij routes met veel kruispunten, verkeerslichten, scherpe bochten, ... is het verschil tussen beiden aanzienlijk.

Verder is het de vraag naar welke snelheid men kijkt. Naar de gemiddelde snelheid van de verplaatsing met het voertuig of naar de totale gemiddelde snelheid berekend van vertrek tot aankomst. In het tweede geval speelt de afstand naar een parkeerplaats, het voor- en natransport (zeker bij de trein), ... een heel grote rol.
En laat je het omkleden of het extra douchen meespelen bij de keuze voor de fiets?
Zoals je zelf trouwens aangeeft is de snelheid van de auto gemeten op een moment dat er geen files waren. Hoe realistisch is dat voor dat traject?

Het is dan ook erg onwaarschijnlijk dat die snelheden waar je over spreekt ook maar iets zegt over snelheden voor andere routes of in andere omstandigheden.

Bovendien is tijd geld maar omgekeerd kan men geld ook als gewerkte tijd beschouwen. Indien men dat doet en dus ook de kosten in rekening brengt van de verschillende vervoersopties wordt het verhaal weer heel anders. Dan blijkt dat - zeker voor mensen zonder hoge verloning - de goedkopere vervoersmodi de 'snelste' zijn. (In extreme gevallen kan het voordeliger zijn om minder te werken en zich trager maar goedkoper te verplaatsen omdat men bij de duurdere verplaatsingsmodi veel moet werken om de verplaatsing te financieren.) In dat verhaal spelen mogelijke tussenkomsten van de werkgever weer een grote rol.

M.a.w. het vergelijken van snelheden is een veel complexer verhaal dan het meestal wordt voorgesteld. Naargelang hoe en wat men vergelijkt zal men dus heel andere resultaten krijgen.

Een gemiddelde snelheid van een wagen die ver onder de minimumsnelheid op een autostrade ligt is overigens niet uitzonderlijk. De gemiddelde snelheden van de meeste wagens over hun gehele levensduur ligt dan onder de 50 km/uur. (Al zijn er wel wat uitschieters in beide richtingen.)

Aan de andere kant zijn de fietssnelheden die je noemt niet realistisch als gemiddelde snelheden in de meeste omstandigheden en zijn ze mijn inziens (maar zonder de volledige gegevens over hoe men aan de autosnelheid komt) niet te vergelijken met de genoemde 47,5 km/uur.
Pman schreef:Die oplaadpalen zijn er denk ik ook meer als aandachtstrekker om de oudere uit de auto en op de fiets te krijgen, onderweg even uitblazen en gelijk de fiets van nieuwe energie voorzien, je ziet niet voor niets hier op de Veluwe veel uitspanningen waar ze een oplaadpunt hebben voor de gasten.
Maar het blijft de vraag of het werkelijk ouderen uit de auto haalt. Je bevestigt in ieder geval mijn visie dat - als die palen al gebruikt worden - ze gebruikt worden voor vrijetijdsverplaatsingen en niet voor functionele verplaatsingen.

Renaat
Renaat, zo zijn er nog veel meer zaken waar rekening mee gehouden zou kunnen worden. Deze fietssnelweg kenmerkt zich blijkbaar in door kunnen fietsen, zonder al te veel bochten en oponthoud onderweg, daar wordt dus de grootste tijdwinst gehaald. Ik rijdt elke dag 2 keer een kilometer meer dan nodig, doordat ik slechts 2 wachtlichten en 2 drukkere oversteken heb tegenover 7 wachtlichten en veel meer bochten kan ik mijn ww-rit in 20 minuten fietsen (17 min. echte fietstijd), en echt moe ben ik dan niet na 8 kilometer. Mijn gemiddelde komt dan op 24 km/u uit terwijl mijn snelheid zo rond de 28km/u ligt.
Als bijkomend voordeel hoef ik geen geld en tijd uit te geven aan een sportschool waar ik met de auto naar toe ga natuurlijk (als ik die al had).

Link naar het verslag hierover en andere links op die pagina http://strada48.blogspot.nl/2013/09/wed ... op-de.html

Echte rijkdom is tijd te hebben om dingen langzaam te kunnen doen.

Peter
Pman schreef:Echte rijkdom is tijd te hebben om dingen langzaam te kunnen doen. Peter
Wijze woorden Peter. Km/h is onbelangrijk. Voor mij is afstand en tijd ondergeschikt aan een mooie dag fietsen of wandelen. Vaak alle dagen van de week. Afgewisseld met een heerlijke nachtrust en regelmatig een rustdag. Regen en wind zijn voor mij geen spelbrekers.

Snelfietspaden zijn voor rusteloze wielrenners die elke dag tegen zichzelf rijden. Diep gebogen over het stuur en de ogen gericht op de Garmin Edge 810. Weigeren te genieten van de omgeving en soms een paalje of fietser over het hoofd zien. Vandaar de wielerterm: "D'op en d'over.

Piet.
'vroeger' werkte mijn vrouw op 12 km. van huis, en ging vrijwel altijd op de fiets. Maar de werkgever bood een abonnement op een sportschool aan, en op de dagen dat ze daar gebruik van maakte, nam ze de auto voor woon-werk-verkeer, want dan was ze na het sporten te moe om nog naar huis te fietsen.
Ik heb haar logica nooit begrepen. ;-)
Ik ken dat fietspad heel erg goed en ik ken ook de route A6/A1/A9 heel erg goed.

Ik heb dat stuk vaak gereden met de auto in de spits en de laatste paar jaar staat daar zelden nog veel file. Een oponthoud van 5 min in echt veel en meestal is het oponthoud tov filevrij rijden maar een minuut. Daarnaast rijdt mijn auto volgens de boordcomputer gemiddeld 70 kmh (voornamelijk woon-werk verkeer). Dus een stuk van 30 km duurt echt niet meer dan een half uur. Die 40 minuten van de electrieke auto trek ik dan ook in twijfel. Volgens mij is de berijder via Hilversum gegaan ofzo. En die 50 min voor een ligfietser kan ongetwijfeld kloppen. Besef dan wel dan de berijder 36 kmh gemiddeld haalt (stoptijden meegerekend). Dat is best veel. Een gewone forens die een kruissnelheid haalt van 24 kmh en met stoptijden erbij een gemiddelde van 22 kmh doet dan over ditzelfde traject 1 uur 22 min.

Ik heb bij dit soort artikelen (blogs) sterk de indruk dat deze geschreven zijn door een fanatieke ligfietser die zich rijk probeert te rekenen en alle realiteit omtrent cijfertjes een beetje uit het oog verloren is.