Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Toch maar even advies - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Toch maar even advies

Ivo Miesen schreef:
whisky schreef:Hoi!

Hij is geen vurig renpaard maar wel een trouwe oersterke pakezel.
Dat eerste is mijn probleem bij mijn T700 (als los frame gekocht), qua zit te sloom. Maar goed, ik weet ook dat de meesten niet zo racy willen zitten op vakantie als ik dat doe ;)
Stevig is ie idd. Ik heb 'm ook fors mishandeld in Siberië, het frame gaf geen krimp. Alleen bij het ruige ATB werk met vakantie kwam ie tekort.
Ik zou graag willen weten wat je ervaart wanneer een frame sloom is.
De zadelbuishoek van de S700 is 72,5°, wat ook bij veel atb voorkomt. Dan neem ik aan dat het alleen over de positie van het stuur gaat. Kan deze niet met een andere voorbouw lager gezet worden?

Groeten,

Marco

Hoi,

Voor het MTB werk is de T-700 dan ook niet bedoeld, daarvoor hebben ze de T-400 moddervreter :)

Whisky

Marco de Wit schreef:
Ivo Miesen schreef:
whisky schreef:Hoi!

Hij is geen vurig renpaard maar wel een trouwe oersterke pakezel.
Dat eerste is mijn probleem bij mijn T700 (als los frame gekocht), qua zit te sloom. Maar goed, ik weet ook dat de meesten niet zo racy willen zitten op vakantie als ik dat doe ;)
Stevig is ie idd. Ik heb 'm ook fors mishandeld in Siberië, het frame gaf geen krimp. Alleen bij het ruige ATB werk met vakantie kwam ie tekort.
Ik zou graag willen weten wat je ervaart wanneer een frame sloom is.
De zadelbuishoek van de S700 is 72,5°, wat ook bij veel atb voorkomt. Dan neem ik aan dat het alleen over de positie van het stuur gaat. Kan deze niet met een andere voorbouw lager gezet worden?
Nee, m'n voorbouw zit al zo laag mogelijk. Probleem is vooral dat de T700 voorbereid is voor een verende voorvork. Dat betekent dat de stalen voorvork die er nu inzit veel hoger is aan de bovenkant dan persé noodzakelijk is. De onderbuis sluit dus hoger aan. En de bovenbuis loopt sloping op. Om een frame te hebben waar ik nog fatsoenlijke bidons en een pomp in kwijt kan betekent dit dus dat de bovenkant van de balhoofdsbuis te hoog is. kernprobleem is dus tweeledig, het sloping frame en de voorbereiding voor een eventuele verende voorvork.
En natuurlijk dat ik graag diep zit ;)
Voor de rest is de voorkant ok, stuurgedrag prima. Alleen de achtervork is wel extreem lang bij de T700, veel langer dan nodig. Bij meer dan kransje 25 achter past een gewone ketting niet meer, die is dan te kort.

Afbeelding

Dat is zo, maar de hoek van de zadelbuis is bij de T700 en de T400 gelijk. Dan zou alleen de hoogte van het stuur verschillen.

Rij eigenschappen zijn wel anders door de verschillende wielmaat en overige geometrie.
Als je de acceleratie achterwege laat, zou er op het rechte stuk weinig snelheidsverschil zijn. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben ik de "slome zit".

Groeten,

Marco

Marco de Wit schreef:Dat is zo, maar de hoek van de zadelbuis is bij de T700 en de T400 gelijk. Dan zou alleen de hoogte van het stuur verschillen.

Rij eigenschappen zijn wel anders door de verschillende wielmaat en overige geometrie.
Als je de acceleratie achterwege laat, zou er op het rechte stuk weinig snelheidsverschil zijn. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben ik de "slome zit".
Acceleratie is een onbelangrijk punt. De 'slome zit' wordt dus vooral veroorzaakt door het feit dat ik m'n stuur niet lager dan m'n zadel kan krijgen op m'n T700, bij genoeg mogelijkheden voor bidons en pomp.
En de achterkant die te lang is, dat merk je in het bochtengedrag. Het grote gewicht van je achterbagage gaat pas erg laat de hoek om. Ik heb op m'n T700 ook aanmerkelijk meer gewicht voor dan op m'n oude Koga Alloy randonneur die een kortere achterbouw had.

Sorry, ik had bovenstaand bericht gepost voordat Ivo's bericht er stond.

Na het lezen van zo'n discussie als deze:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... sc&start=0

krijg ik toch niet zo'n goed gevoel bij de stijfheid van b.v. een Thorn hoor. Maar goed, ik heb er geen ervaring mee...
En Ivo, als ik jouw fiets zie dan vind ik mijn WT er bijna sportief uitzien hoor :D ! Mijn zadel steekt "gewoon" een stuk boven mijn stuur uit. En inderdaad ga ik er, wel met hardopgepompte banden, net zo hard mee als met mijn sportfiets.

Hoi
Na het lezen van zo'n discussie als deze:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... sc&start=0
krijg ik toch niet zo'n goed gevoel bij de stijfheid van b.v. een Thorn hoor
Maar dat gaat over voorvering op de Thorn Raven en die 'traditioneel handgemaakte fiets' is daarvoor niet ontworpen. Het frame neemt dat daar voor z'n rekening.

Bij mijn T-400 heb ik een RST geveerde voorvork en ook een Tubu Swing, alles zonder problemen.

Kortom, goed met de fietsenmaker en bouwer overleggen of een geveerde voorvork het stuurgedrag niet nadelig beinloedt.

Whisky

Dat van die vork weet ik wel, maar er wordt toch ook meer informatie gegeven. Stijn schreef ook:


"In mijn mening zijn de "Chainstays" op de raven te lang. Dit maak de overbrenging een stuk minder efficient. Ook heb ik mijn bedenkingen over de qualitiet van de buizen die voor het frame gebruikt zijn. Dit is namelijk een van de redenen waarom het frame zo goodkoop is. het is zeker geen stijf frame. Mede door het feit dat het frame erg lang is, is het nog minder stijf.

Op het oog flexed the frame als ik de fiets zijdeling aan het balhoofd schud. Het begint door dat de Tubus swing en de vork zijdelings speling hebben. Dit wordt dan overgenomen en versterkt door het frame als de achter bagage ook begint te schudden maar door de vertraging in tegengestelde richting.

Ik heb net met Andy B., de ontwerper, gesproken en hij heeft in alle eerlijkheid toe gegeven de later generatie Raven een versterkt frame heeft en dat het uitwisselen van het frame, mijn probleem een heel stuk zal verminderen zoniet geheel zal verhelpen".


En later blijkt dat dat nieuwe frame ook niet heeft geholpen...

Hoi!

Zo een zwabberframe heb ik ook op mijn oude noname 28'' hybride. Die staat nu te verstoffen want daar voel ik me niet meer veilig op.
Daar waren de buizen in verhouding tot de lengte te dun maar ik merkte dat alleen met veel bagage voor en achter.
Een Thorn randonneur is geloof ik vooral geschikt voor het maken van lange snelle dagafstanden over asfalt met niet te veel bagage (liefs alleen achter).
Dus zoals gezegd voor het uitlaten van de Beagels op het estate :wink:

Whisky

Yep! En Arjan, die deze string begon, wilde met zijn nog te kopen fiets ook naar Azië. Nu weet ik niet zo goed hoe groot de Britse invloed in b.v. India nog is..... :wink:

Ivo Miesen schreef:Dat eerste is mijn probleem bij mijn T700 (als los frame gekocht), qua zit te sloom.
Probleem is vooral dat de T700 voorbereid is voor een verende voorvork. Dat betekent dat de stalen voorvork die er nu inzit veel hoger is aan de bovenkant dan persé noodzakelijk is. De onderbuis sluit dus hoger aan. En de bovenbuis loopt sloping op. Om een frame te hebben waar ik nog fatsoenlijke bidons en een pomp in kwijt kan betekent dit dus dat de bovenkant van de balhoofdsbuis te hoog is. kernprobleem is dus tweeledig, het sloping frame en de voorbereiding voor een eventuele verende voorvork.
Mijn Avaghon is niet voorbereid op vering en de horizontale buis is horizontaal. Niettmin rijdt hij als een tank. Misschien heeft het er zeker zo veel mee te maken dat het frame als geheel erg lang is en vorkhoek en -sprong lui resp. groot zijn.
De massa van het voorwiel speelt ook mee.
Mijn ervaring leert dat het verschil tussen een lui en een sportief frame soms subtielere oorzaken heeft dan je zou zeggen.
Twee fietsen:
Eén lui rijdende:
Afbeelding

En een vrij agiel rijdende:
Afbeelding
Leon

Beste Whisky,
Er worden in Engeland gewoon heel veel goede fietsen gebouwd die voor wereldfietsers erg de moeite waard zijn. Er is bovendien veel keus, van lichte snelle 28 inch fietsen tot zware 26 inch werkpaarden. Er zijn grote aanbieders als Thorn en Dawes, maar ook veel kleine bouwers. Het bezwaar van Ivo en mij was niet dat er in Nederland geen goede fietsen gebouwd worden, maar dat juist die variatie zo klein is: de grote aanbieders leveren niet veel anders dan 28 inch hybrides.
Engeland is overigens niet het enige land met een grotere industriele traditie: Duitsland heeft dat ook, en ook daar komen dus veel mooie speciale fietsen (inclusief prachtige met de hand op maat gebouwde exemplaren) vandaan, om van onderdelen als SON en Rohloff naven, of Magura remmen en Ortlieb tassen maar te zwijgen. Nederland is een groot fietsland, maar ik kan geen enkel onderdeel verzinnen dat zich kan meten met de netgenoemde voorbeelden.
Je analyse van de sociale plaats van het fietsen in de Engelse samenleving raakt kant noch wal: het is absoluut geen deel van de leefstijl van de Engelse chique. Die rijdt paard, of terreinwagen. Als ze kamperen doen ze dat in een caravan, en bijna nooit in een tent. Maar het liefst huren ze een huis in Toscane. Kamperen is in Engeland voor arme sloebers, of sportieve zonderlingen (waarvan er gelukkig ook genoeg zijn: zie The Rough Stuff Fellowship). Zelf vind ik een sociologische analyse van zulke verschillen tussen landen erg spannend, omdat je jezelf er ineens ook door een andere bril mee kunt bekijken. Engeland zit echter wat ingewikkelder in elkaar dan de populaire stereotypen.
Wim

Spironski schreef:En Ivo, als ik jouw fiets zie dan vind ik mijn WT er bijna sportief uitzien hoor :D ! Mijn zadel steekt "gewoon" een stuk boven mijn stuur uit. En inderdaad ga ik er, wel met hardopgepompte banden, net zo hard mee als met mijn sportfiets.
Daar merk ik idd een verschil mee. Ik heb ook nog een randonneuse. En die rijdt toch iets sneller dan mijn vakantiefiets. Dat beschouw ik dus als een probleem :D.
Heeft o.a. te maken met de zit, met de positie van het stuur, dat moet zoals bij jou, een stuk onder het zadel zitten.
Mijn randonneuse is op de lange afstand zeker niet langzamer dan een racefiets, ik heb al vaak genoeg racefietsers verrast tijdens toertochten.

Leon schreef:Mijn Avaghon is niet voorbereid op vering en de horizontale buis is horizontaal. Niettmin rijdt hij als een tank. Misschien heeft het er zeker zo veel mee te maken dat het frame als geheel erg lang is en vorkhoek en -sprong lui resp. groot zijn.
De massa van het voorwiel speelt ook mee.
Mijn ervaring leert dat het verschil tussen een lui en een sportief frame soms subtielere oorzaken heeft dan je zou zeggen.
Twee fietsen:
Eén lui rijdende:
Afbeelding

En een vrij agiel rijdende:
Afbeelding
Leon
Ik zie toch zo snel al wat verschillen, en die zijn niet zo subtiel ;)
Met name als je de voorkant bekijkt. De Snel heeft een beduidend steilere hoek, en een veel krappere sprong van de voorvork. Dat maakt de fiets al direct een stuk agieler. Ëén luttele graad verschil in de hoek kan al een enorm verschil uitmaken. De hoeveelheid gewicht op het voorwiel maakt ook veel uit. Als je ver naar voren leunt, en het frame daarvoor ontworpen is, dan is de fiets veel agieler.

whisky schreef:Hoi!

Zo een zwabberframe heb ik ook op mijn oude noname 28'' hybride. Die staat nu te verstoffen want daar voel ik me niet meer veilig op.
Daar waren de buizen in verhouding tot de lengte te dun maar ik merkte dat alleen met veel bagage voor en achter.
Een Thorn randonneur is geloof ik vooral geschikt voor het maken van lange snelle dagafstanden over asfalt met niet te veel bagage (liefs alleen achter).
Hangt er helemaal vanaf of je een audax fiets neemt of een Thorn Nomad. Een wereld van verschil.
Een zwabberframe an sich kan nog veel gecorrigeerd worden door juiste belading. Met name het goed in evenwicht houden van de bagage links en rechts, van de bagage voor en achter. Veel bagage voor kan een fiets minder nerveus maken. Vooral bij racefietsen kan dit erg helpen.

Hoi Wim,
Engeland zit echter wat ingewikkelder in elkaar dan de populaire stereotypen
Daarom ook de rolleyes :roll: Gelukkig is het daar niet zo stereotype.
Fietsen is daar helaas niet echt ingeburgerd. Al mijn engelse vrienden kunnen niet fietsen en verklaren mij voor gek als ik gewoon in de stad fiets.

Whisky