Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature 28" of 26" ? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga Signature 28" of 26" ?

allen enorm hard bedankt voor alle info die ik krijg. Maar hierdoor zie ik momenteel de bomen niet meer door het bos :(
Lidje schreef:allen enorm hard bedankt voor alle info die ik krijg. Maar hierdoor zie ik momenteel de bomen niet meer door het bos :(
Is ook lastig, eenduidige antwoorden zijn er denk ik niet. Velotraum is best wel positief over 26" wielen, ze maken zelfs bewust geen fietsen met 28" wielen.
Lees hier een stukje van Velotraum over de voordelen van 26":
http://velotraum.de/system/26-zoll-versus-28-zoll

Als je zeker weten een Koga Signature wilt en je twijfelt tussen 28/26 dan zou ik voor een 26" gaan, heb je net ietsje meer speelruimte met bandbreedtes en bandtypes (ervan uitgaande dat de 26" worldtraveller meer ruimte tussen de voor- en achtervorkbenen heeft dan de 28" globetraveller.... hun configuratiemodel lijkt dat te suggereren).

De nieuwste hype op mountainbikegebied is de 27.5", dus juist een wielmaat tussen 26" en 28" in. Maar je moet bijna een wedstrijdsporter zijn om dat verschil in positieve zin uit te leggen. Een 26" is ook zoefsnel op asfalt hoor, het snelheidsverschil bij lage snelheden (want pakezel) is nauwelijks merkbaar. Het profiel van de band en bandenspanning is van grotere invloed op snelheid dan bandbreedte of banddiameter.
Misschien heb je wat aan onze ervaringen: wij zijn beiden niet zo groot (1.76 en 1.67) en reden tot voor een jaar op 28" Koga randonneurs met 37 mm banden. Na een aantal jaren bleek de Koga van mijn partner toch net iets te groot om comfortabel te blijven fietsen en zijn we overgestapt naar 26" met Big Bens (50 mm).
Een wereld van verschil: het was even wennen aan een andere houding op deze fietsen (dat duurde toch wel een 1000 km) maar deze maat fiets in combinatie met de brede bleek het afgelopen jaar, waarbij we vrij veel onverhard hebben gereden meer meer ontspannen en stabieler te rijden. Overigens zijn wij geen hardrijders, we rekenen op een daggemiddelde, inclusief pauzes, van ongeveer 13 km per uur.
arnob schreef:Een wereld van verschil: het was even wennen aan een andere houding op deze fietsen (dat duurde toch wel een 1000 km)
De houding op de fiets heeft absoluut niets te maken met de wieldiameter 26 of 28". De houding gaat over de relatieve positie van zadel, stuur en pedalen.

Een quote in AB zijn link vind ik een heel goede: "Reifentyp und Luftdruck beeinflussen den Rollwiderstand deutlich mehr als die Laufradgröße."

Voor de wegligging durf ik daar bij te zetten dat die ook ondergeschikt is aan framegeometrie, bandenkeuze en zelfs graad van slijtage. Zeker banden die lang meegaan rijden in het begin heel anders dan op het laatst als ze tamelijk vierkant zijn.

Ga maar na wat het verschil in diameter is; in de praktijk gaat het om minder dan 10%!

Leon
Leon schreef:
Ga maar na wat het verschil in diameter is; in de praktijk gaat het om minder dan 10%!

Leon
28" met 37mm band
26" met 50mm band
zal niet veel verschil tussen zitten qua buitendiameter..... bij welke bandbreedte valt de buitenomtrek gelijk?

28" met 50mm of breder is wel erg lekker voor onverhard touren, schijnt iets makkelijker te rollen over oneffenheden. Voor trekkingbikes met 20kg bagage is het denk ik nauwelijks van belang.... misschien is het dan vlotter accelereren van een 26" met 50mm wel prettiger.