Additionally, paste this code immediately after the opening tag: OSM China met Chinese en westerse tekens? - Forum Wereldfietser

OSM China met Chinese en westerse tekens?

Al ruim 1,5 week onderweg vanaf Xining in het voormalige Tibet merk ik dat ik soms helemaal niet weet waar ik ben. En ook de tekens herken ik niet. Das soms lastig. Vooral ook omdat de naamgeving ook telkens anders is Chinees/Tibetaans. Nu gebruik ik een OSM China waar slechts enkele plaatsen op staan in het westerse schrift. Bestaat er een betere GPS kaart met dubbele benaming?
Fransje schreef:Al ruim 1,5 week onderweg vanaf Xining in het voormalige Tibet merk ik dat ik soms helemaal niet weet waar ik ben. En ook de tekens herken ik niet. Das soms lastig. Vooral ook omdat de naamgeving ook telkens anders is Chinees/Tibetaans. Nu gebruik ik een OSM China waar slechts enkele plaatsen op staan in het westerse schrift. Bestaat er een betere GPS kaart met dubbele benaming?
In Xining had je bij de boekhandel kaarten kunnen kopen waar de Chinese karakters goed op staan. Gelukkig bestaan plaatsnamen zelden uit meer dan drie karakters die je op een gegeven moment wel kunt herkennen. De wegnummers zijn ook handig om te gebruiken.

Sommige plaatsen hebben inderdaad meerdere namen en ik ben ook vaak ergens geweest waarvan ik de naam niet wist (maar ik wist wel waar ik op de kaart was). Lonely Planet helpt je hierbij van de wal in de sloot door weer andere namen te gebruiken. Footprint brengt ook geen verbetering door weer andere namen te gebruiken. De enige remedie is goed kaartlezen, wegnummers en karakters vergelijken. Op den duur herken je karakters. In die van "stad" kun je een flatgebouw herkennen :-)

En als antwoord op je vraag: nee, ik weet geen OSM kaart.
Google Maps heeft wel Chinese karakters in hun China kaarten erbij staan. Sterker nog, voor elk land zet GM de lokale tekens/karakters erbij, anders zou het ter plekke ook niet van nut zijn.

Als je wifi/computer hebt misschien een print of screenshot van het traject maken. Anders een foto van het scherm met kaart maken en dan specifiek van de plaats(nam)en waar je denkt door te komen. En dan onderweg op de display van je fototoestel/smartphone kijken.

Maarten
Bedankt!

Smitty - hou er wel rekening mee dat Google maps niet altijd werkt in China!
En voor mij het probleem dat ik mijn SSD schijf beter niet open op grote hoogtes wegens crash gevaar.
Fransje schreef:Bedankt!

Smitty - hou er wel rekening mee dat Google maps vaak niet werkt in China!
Daarom dacht ik ook screenshots aan (meenemen) op je smartphone.
Fransje schreef: En voor mij het probleem dat ik mijn SSD schijf beter niet open op grote hoogtes wegens crash gevaar.
Een SSD kan toch wel tegen een stootje of luchtdrukverschil? Bedoel je niet een HD schijf? Waarom zou een SSD problemen hebben? Zo'n geheugen zit ook in principe ook in mijn smartphone, GPS, ... :roll:
Smitty schreef:
Fransje schreef: En voor mij het probleem dat ik mijn SSD schijf beter niet open op grote hoogtes wegens crash gevaar.
Een SSD kan toch wel tegen een stootje of luchtdrukverschil? Bedoel je niet een HD schijf? Waarom zou een SSD problemen hebben? Zo'n geheugen zit ook in principe ook in mijn smartphone, GPS, ... :roll:
Boven de 3000 meter wordt aanbevolen om een SSD niet meer te openen. Ik denk niet dat je GPS een SSD heeft.
Het Chinese schrift bestaat uit karakters: eigenlijk is ieder karakter een soort tekening in een stripverhaal, waarbij ieder karakter iets uitbeeldt. Neem bijvoorbeeld het karakter voor kok Als je goed kijkt zie je een pannetje boven een vuurtje, waarin gewokt wordt.
Chinese kinderen beginnen hun schooltijd met het leren van hun versie van het latijnse alfabeth met overigens veel accenten op de klinkers om de tonen aan te geven. Kennen ze eenmaal de klanken en de verschillende tonen van de letters, dan hebben ze dat schrift niet meer nodig. Daarna worden de karakters er ingestampt.
Fransje schreef:Boven de 3000 meter wordt aanbevolen om een SSD niet meer te openen. Ik denk niet dat je GPS een SSD heeft.
Ik neem aan dat je een externe harddisk bedoelt? Een SSD (Solid State Disk) heeft die beperking niet. Daarin zitten, zoals Smitty al zegt, inderdaad dezelfde chipjes als in een GPS of smartphone.
Ik heb in 13 chinese provincies (o.m. Yunnan, Sichuan, Guangxi, Binnen Mongolie, Gansu, Ningxia etc.) gefietst en heb altijd google maps app op mijn mobiele telefoon gebruikt. Ik heb het niet meegemaakt dat google maps tijdelijk eruit lag, wel de gewone search engine van Google. Ik heb ook even genavigeerd met off-line vector kaarten van de Osmand App in het noordoosten van China. Werkt goed.

In binnen mongolie zag ik op de informatieborden chinese en mongoolse karakters. Gelukkig zijn er op de nationale wegen en soms op de regionale/provinciale wegen de verkeersinformatieborden nog te volgen, want naast de karakters gebruiken de Chinezen ook een 'westerse' transcriptieschrift, Pinyin, waardoor je als buitenlander toch nog de plaatsnaam kan aflezen. Alleen op lokale wegen en in afgelegen gebieden ontbreekt de transcriptieschrift.

Lees verder eens het stukje over bewegwijzering, wegen en verkeer op de landenpaginahttp://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=China. Als je het eenmaal weet kan je gemakkelijker een weg, stad of dorp uitzoeken, en de gewone wegenkaart (chinees/engels) gebruiken.