Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature 28" of 26" ? - Forum Wereldfietser

Koga Signature 28" of 26" ?

Ik sta op het punt om een tot in de puntjes uitgeruste koga signature te bestellen voor mijn fietsreis. Deze zal gaan van Anchorage naar Midden Amerika.

Nu stuit ik op het probleem, ik weet niet wat kiezen. Een 28 of 26 inch kader.
Kunnen jullie mij hierbij verder helpen, wat zijn de voor en nadelen?

Moest dit van tel zijn, ik meet zelf 1m70
Lees de voors en tegens op de pagina Wat voor een fiets, 26 inch of 28/29 inch? van de wiki.
26 inch lijkt me de juiste keuze voor jou en je reis.
Leon
eerst bandbreedte kiezen (30/40mm/50mm/60mm)
dan wielmaat 26"/28"
dan frame (incl. spatborden?)

50mm big apples met 26" wielen en spatborden is een mooie basis (imho)
kan je me misschien dan ook wat meer info geven ivm met bandenkeuze?
Dag Lidje, misschien een heel simpele afweging:
Veel asfalt: 28" met normale dikte banden, veel onverhard: 26" met brede banden.
Binnen Europa fiets ik daarom met 28"en buiten Europa met 26".
In jouw geval zou ik ook voor 26"kiezen omdat je dan de veel mooiere onverharde routes kunt pakken.

Veel plezier alvast

Erik Veenstra
Oh ja, als je veel onverhard gaat over gravelwegen, red je het prima met 50 mm banden. Deze hebben me goed door de rocky mountains geholpen. Over asfalt is het wat minder snel, maar who cares, genoeg te zien!

Erik Veenstra
Lidje schreef:kan je me misschien dan ook wat meer info geven ivm met bandenkeuze?
Een fiets met ruime vorken (zowel voor als achter) biedt net wat meer ruimte tussen band en spatbord (kan er net wat minder vuil ophopen en/of kun je het wel vastgeplakte vuil makkelijker wegschrapen).

Met veel bagage en slechte wegen zijn (de mogelijkheiden tot) brede banden gewoon een voordeel. Je kunt er altijd nog een keer smalle banden onderleggen, iets wat omgekeerd met een standaard 28" frame vaak niet kan (veelal max 42mm).

Surly en Salsa hebben mooie fietsen (twentyniners) voor een vriendelijker budget, die 28"+brede banden (tot 60mm) kunnen verdragen, iets wat prettig is, want de mooiste wegen zijn onverharde wegen en dan wil je graag brede sloffen.

Als je persé een Koga wilt, dan zou ik voor 26" gaan, daar passen 50mm bandjes onder en dat heeft wellicht een voordeel in midden-amerika als daar je banden versleten zijn en je nieuwe wilt kopen (26inch banden zijn over het algemeen beter verkrijgbaar in minder ontwikkelde fietsgebieden).

Voor zo'n lange reis zijn de 50mm Mondial bandjes niet verkeerd (55mm zal al denk ik niet meer passen in de koga). Eenmaal terug in NL kun je er altijd nog 35/50mm Kojaks onder planten. Dan houd je elk wannabee-wielrennertje wel bij als je eens een toertje zonder bagage maakt :). Big Bens zijn leuke banden als je verhard/onverhard veel afwisselt.

Point is, begin eerst met nadenken over banden en wielen als je een fiets aanschaft, een merk frame volgt dan vanzelf.
Mooi zo.

Ik denk dat ik dan toch maar voor een 26" ga kiezen. Met een 42mm deze bollen toch net iets lekkerder op verharde wegen lijkt me.

Als er eventueel mensen zijn die leuke routes hebben in die omgeving altijd welkom.
Lidje schreef:Mooi zo.

Ik denk dat ik dan toch maar voor een 26" ga kiezen. Met een 42mm deze bollen toch net iets lekkerder op verharde wegen lijkt me.

Als er eventueel mensen zijn die leuke routes hebben in die omgeving altijd welkom.
Met bredere banden kun je gewoon net iets meer spelen met bandendruk, dat is een voordeel ten opzichte van smalle banden. Net nog een hele avond een 8bar-23mm-wielrennertje gestalkt op mijn 4bar-50mm big bens, 38kmh no problemo; benen zijn de motor, gratis snelheid bestaat niet.
[/quote]
benen zijn de motor, gratis snelheid bestaat niet.[/quote]

gratis niet nee, maar hoe goedkoper hoe beter :wink:
Op een dergelijke tocht gaat het toch vooral om grip en comfort op slecht wegdek. Dan wil je brede banden. Tenzij je erg groot bent gaat dat toch het beste met 26 inch wielen. Een 28 inch wiel met brede degelijke banden wordt wel erg zwaar, en gaat log sturen. En de omtrek is erg groot, zodat je alleen in grote framematen een bruikbare geometrie kunt krijgen.
Voor de wat minder woeste stukken kun je een set Big Apples monteren, en een set Marathon Mondials meenemen voor het woeste werk in Latijns Amerika. Als je grote stukken bij lage temperaturen verwacht te fietsen is de Conti Topcontact Winter II een goede keus. Die heeft bij zulke temperaturen een lagere rolweerstand, en heel veel betere grip.
Wim
Lidje schreef:
benen zijn de motor, gratis snelheid bestaat niet.[/quote]

gratis niet nee, maar hoe goedkoper hoe beter :wink:[/quote]
Als je goedkoper wilt, dan koop je geen koga signature.
Ik zou eerst eens bij jezelf te rade gaan wat voor soort wegen je zal gaan befietsen. Zou je dat met ons kunnen delen?
Robertjan schreef:Ik zou eerst eens bij jezelf te rade gaan wat voor soort wegen je zal gaan befietsen. Zou je dat met ons kunnen delen?
zie
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 13&t=20610
Aha, vooral asfalt en goed-begaanbare grindpaden als ik het goed zie op Google Streetview. Dan zou wat mij betreft het weinig uitmaken of je op 26" of 28" fietst. Zoek vooral de juiste banden uit (ik zou persoonlijk voor de Schwalbe Mondial uit de Evolution Line gaan, welke er zowel in maat 559 als 622 is) en kies een fijne zit.
Daarnaast is het type fiets vooral van belang: degelijk (en dan vaak iets zwaarder, waardoor je op de grindtrajecten wat langzamer bent), of juist lichtvoetig (en dan veelal onderhoudsgevoeliger, maar wel sneller of makkelijker fietsend)? Dit wordt vaak ook bepaald door de omstandigheden die je onderweg tegenkomt. Het lijkt erop dat je regelmatig water zult kunnen bevoorraden of verkrijgen. Ik vermoed dat ook eten verkrijgen regelmatig zal kunnen. Een degelijkere fiets lijkt daarmee niet vereist, dus die keuze heb je.

Je zou in bikepacking-stijl kunnen gaan, al zou ik bij een tocht van dergelijke lengte graag meer ruimte hebben dan in een bivakzak. Een tarp of tentje lijkt dan voor de hand te liggen.
Ook met slechts 2 achtertassen zou je het goed moeten kunnen redden, vermits je een écht lichte uitrusting bezit. Anders zou je vanwege de stuureigenschappen ook voortassen kunnen gebruiken, maar dan geen stuurtas gebruiken en niet teveel bovenop de bagagedrager leggen (alleen bij boodschappen doen). Zo blijft de fiets relatief prettig fietsen.
Het gebruik van spatborden is persoonlijk. Als ik zie hoe stoffig het daar kan zijn, betekent dat ook dat daar aardig wat modder zich kan vormen tussen banden en spatborden. Ik zou dus geen spatborden monteren en wat ruimte wensen tussen de banden en wat daar omheen zit (frame, bagagedrager, ringslot als je die gebruikt).

Oh ja, de vraag 26" of 28" is daarmee niet echt beantwoord. Nou ja, zo lang je zelf van 'normale lengte' bent zou je 28" kunnen kiezen, maar ben je zoals ik wat kleiner, dan zou 26" weleens handiger kunnen uitpakken. De banden zijn immers in beide maten verkrijgbaar en duurzaam, het gaat alleen nog om de ruimte tussen frame, drager en ringslot en de banden.
Robertjan schreef:Aha, vooral asfalt en goed-begaanbare grindpaden als ik het goed zie op Google Streetview. Dan zou wat mij betreft het weinig uitmaken of je op 26" of 28" fietst. Zoek vooral de juiste banden uit (ik zou persoonlijk voor de Schwalbe Mondial uit de Evolution Line gaan, welke er zowel in maat 559 als 622 is) en kies een fijne zit.
Daarnaast is het type fiets vooral van belang: degelijk (en dan vaak iets zwaarder, waardoor je op de grindtrajecten wat langzamer bent), of juist lichtvoetig (en dan veelal onderhoudsgevoeliger, maar wel sneller of makkelijker fietsend)? Dit wordt vaak ook bepaald door de omstandigheden die je onderweg tegenkomt. Het lijkt erop dat je regelmatig water zult kunnen bevoorraden of verkrijgen. Ik vermoed dat ook eten verkrijgen regelmatig zal kunnen. Een degelijkere fiets lijkt daarmee niet vereist, dus die keuze heb je.

Je zou in bikepacking-stijl kunnen gaan, al zou ik bij een tocht van dergelijke lengte graag meer ruimte hebben dan in een bivakzak. Een tarp of tentje lijkt dan voor de hand te liggen.
Ook met slechts 2 achtertassen zou je het goed moeten kunnen redden, vermits je een écht lichte uitrusting bezit. Anders zou je vanwege de stuureigenschappen ook voortassen kunnen gebruiken, maar dan geen stuurtas gebruiken en niet teveel bovenop de bagagedrager leggen (alleen bij boodschappen doen). Zo blijft de fiets relatief prettig fietsen.
Het gebruik van spatborden is persoonlijk. Als ik zie hoe stoffig het daar kan zijn, betekent dat ook dat daar aardig wat modder zich kan vormen tussen banden en spatborden. Ik zou dus geen spatborden monteren en wat ruimte wensen tussen de banden en wat daar omheen zit (frame, bagagedrager, ringslot als je die gebruikt).

Oh ja, de vraag 26" of 28" is daarmee niet echt beantwoord. Nou ja, zo lang je zelf van 'normale lengte' bent zou je 28" kunnen kiezen, maar ben je zoals ik wat kleiner, dan zou 26" weleens handiger kunnen uitpakken. De banden zijn immers in beide maten verkrijgbaar en duurzaam, het gaat alleen nog om de ruimte tussen frame, drager en ringslot en de banden.
Koga Signature? 28" 50mm Mondial? volgens de configurator kom je dan toch bij de 26" worldtraveller uit.... Begin dus (imho) bij de gewenste bandbreedte van je sloffen.
-Zonder volledige quote van het bericht hier direct boven-:
Als iemand persé Koga wilt: prima. Mocht uit de tips blijken dat Koga de keuze teveel beperkt, dan kan de topicstarter zelf kiezen om naar een 'échte' fietsenboer te gaan voor een op-maat-opgebouwde fiets. Die laat namelijk de keuze voor 26" of 28" niet afhangen van de banden die hij goedkoop kan inkopen en voor het volle pond kan verkopen. De prijs zal dan al gauw hetzelfde zijn, maar de keuze groter.
Maar goed, iemand die vasthoudt aan die configurator zal waarschijnlijk ook niet buiten gebaande paden wensen te fietsen ('wat de boer niet kent'...). Dan zijn Mondial's ook niet aanbevelenswaardig maar zullen Big Apple's/Ben's voldoen. :wink:
Robertjan schreef:-Zonder volledige quote van het bericht hier direct boven-:
Als iemand persé Koga wilt: prima. Mocht uit de tips blijken dat Koga de keuze teveel beperkt, dan kan de topicstarter zelf kiezen om naar een 'échte' fietsenboer te gaan voor een op-maat-opgebouwde fiets. Die laat namelijk de keuze voor 26" of 28" niet afhangen van de banden die hij goedkoop kan inkopen en voor het volle pond kan verkopen. De prijs zal dan al gauw hetzelfde zijn, maar de keuze groter.
Maar goed, iemand die vasthoudt aan die configurator zal waarschijnlijk ook niet buiten gebaande paden wensen te fietsen ('wat de boer niet kent'...). Dan zijn Mondial's ook niet aanbevelenswaardig maar zullen Big Apple's/Ben's voldoen. :wink:
Veel 28" (wielmaat)-frames kenmerken zich juist door relatief smalle vorken en weinig spatbordruimte. Kijk eens naar de "twentyniner worldtraveller" van Koga, daar zitten niet eens 50mm bandjes onder om maar eens wat te noemen.....

Mondials, Big Apples en Big Bens zijn ook nog eens in bredere maten te verkrijgen (55mm/60mm).... dat is voor offroad touring erg prettig, maar je framekeuze daarmee veelal beperkt tot 26" wielen. Wil je 28" wielen en brede banden dan zijn er slechts weinig frames op de markt...... gelukkig heb je nog wel de surly's en salsa's om budgetvriendelijk met twentyniners te touren.
Wat betreft comfort zou ik voor 28 inch gaan. Onafhankelijk of je op asfalt gaat rijden of offroad gaat.
Als je kijkt naar de moderne MTB dan is de trend ook duidelijk naar de 29er, dit is in feite een 28" wiel met een dikke band.
Hij rolt beter over slecht wegdek dan een 26", het enige voordeel bij een MTB van een 26 is het feit dat op technische, bochtige single tracks je beter kunt sturen, dit zal voor een reisfiets denk ik niet van belang zijn.
Dus ga voor 28 en kies een fiets waar brede banden onder kunnen.
Als je van plan bent om veel offroad te gaan, dan zou je nog voor een verende voorvork kunnen gaan, op asfalt is dit overbodig. Bovendie geven de brede banden al extra comfort t.o.v. smalle, hardop gepompte banden.
Suc6 met je zoektocht naar de juiste fiets.
Probeer proefritjes met een 26" en een 28" te regelen. Er is naar mijn mening en ervaring een verschil tussen de verschillende frames en bandenmaten. Probeer verschillende frames uit, het gaat uiteindelijk om fietsen en niet om papieren specificaties.
In moderne 28" frames passen ook bredere banden. De MTB scene is ook over naar 28" vanwege ... Lees zelf de schwalbe site http://www.schwalbe.com/nl/newsreader/i ... komst.html
Persoonlijk gebruik ik mijn 28" Avaghon voor lange ritten en de 26" Snel Savanne en 26" Avaghon voor korte ritten bij slecht wegdek. Frank van Rijn fietst met 28" wielen en er zijn vele voorbeelden van 26" berijders. Probeer het zelf en ervaar wat jij pretig ervaart op de mooie tocht in Amerika. Met 170 ben je niet lang, je persoonlijke zit voorkeur speelt ook mee in je keuze. Gewoon verschillende maten proberen lijkt me het beste advies. Weet je al of je aluminium of voor staal kiest?