cotweetje schreef:Er zijn gedetailleerdere kaarten dan afstandmeten.nl
Afstandmeten.nl lijkt met dezelfde kaarten te werken als routconverter allebei mooi en handig, ik mis enkel de wandelpaden erop.
Ik heb osmand op mijn telefoon zitten die gebruikt volgens mij ook osm kaarten daar staan ook wandelpaden op, daar mag je misschien niet altijd fietsen maar het is wel handig.
Hoe kun je in basecamp osm kaarten instaleren ?
Ik wil routes maken voor: wandelen, fietsen en hardlopen.
Er is een afgeleide van OSM kaarten in het img formaat. Die kun je in basecamp gebruiken. De post van lukeotto geeft de link waar je alle info en uitleg kunt vinden.
Osmand ,Oruxmaps, Locus en andere programma's gebruiken een afgeleide van Mapsforge. Daarbij heb een data-bestand met de gewenste kaartinfo, en een thema-bestand. De laatste regelt hoe een weg/pad op je kaart te zien is.
Het verschil tussen de kaarten is dus enkel dat de wandelpaden een nadrukkelijker weergave hebben. Waar een pad op de basisweergave van OSM een dun bruin streepjeslijntje is kan ook een brede bruine lijn staan, zie dit voorbeeld:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfie ... FFFFFFFFFF (*)
Het themabestand kun je zelf eenvoudig bewerken met een gewone tekst editor.
Persoonlijk vind ik Oruxmaps het meest flexibel op mijn telefoon. Er kan gewerkt worden met on-line kaarten, maar ook met off-line kaarten. Zowel zelf samengesteld ( omgezette stafkaarten bv. ) als kant en klare. Die laatste zijn de Garmin img kaarten ( van de link van loketto bijvoorbeeld) en ook Mapsforge kaarten ( kant en klaar via
http://www.openandromaps.org/. Daar kun je ook verschillende kant en klare thema's downloaden waar je tussen kunt schakelen in Oruxmaps.
Een gemis is vaak nog het routeren. Je moet dus op je pc een gpx maken en die in het gebruikte programma importeren. Behalve bij Garmin, want het osm-img bestand wat je daar download is geschikt om mee te routeren, op de fiets tenminste.
Of je nu afstandmeten gebruikt of routconverter, ze gebruiken alletwee dezelfde basiskaart, en daarop zijn wandelpaden als dunne bruine streepjeslijnen te zien. Je moet wel even wat verder inzoomen.
(*) Deze kaartvariant is eigenlijk ontwikkeld om de kaart makkelijker te kunnen controleren. Maar als je de 'surface' tab gebruikt en de verschillende wegen aanklikt kun je een erg goed idee krijgen van waar je wandelt/fietst. Het is zelfs mogelijk verschillende oppervlakken ( asfalt/zand etc ) in beeld te krijgen. Loop je over een zandweg dan kun je zelfs de kwaliteit van de weg zien ( half-verhard, sporen etc. ) via de 'tracktype' knoppen. Ooit had ik het plan er nog gpx-routes mee te gaan maken, maar daar waren al genoeg alternatieven voor.