Wanneer je je fiets zelf onderhoudt weet je vaak wel wat de aandachtspunten zijn en kan je aan de hand daarvan proberen in te schatten hoe groot de kans is dat je bepaalde onderdelen nodig zou kunnen hebben. Ook kan je voordat je weggaat voor een langere tocht alvast wat dingen preventief vervangen (bijv. een nieuwe cassette erop ook al is de oude nog niet op, die kan je naderhand terugzetten en alsnog oprijden). Verder zul je meer mee moeten nemen naarmate de fietsenmaker-dichtheid langs je route lager is. Kortom, één simpel, sluitend antwoord is er niet echt te geven, al zit je met wat Shane laat zien in veel gevallen wel goed.
Bij korte ritten heb ik meestal enkel zo'n multitool van Topeak bij me (de Hummer 2 -edit: Oh nee, het is toch de Alien II-), dat is misschien geen topgereedschap, maar in 90% van de gevallen voldoet het.
Mocht je gaan vliegen dan is het inderdaad een erg goed idee om thuis alvast de pedalen een keer los te draaien.
Bij korte ritten heb ik meestal enkel zo'n multitool van Topeak bij me (de Hummer 2 -edit: Oh nee, het is toch de Alien II-), dat is misschien geen topgereedschap, maar in 90% van de gevallen voldoet het.
Mocht je gaan vliegen dan is het inderdaad een erg goed idee om thuis alvast de pedalen een keer los te draaien.