Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Dali stuur - Remgrepen + Shifters - Forum Wereldfietser

Koga Dali stuur - Remgrepen + Shifters

Beste Allen,

Via marktplaats heb ik een Koga Dali stuur aangeschaft. Een mooi stuur met verschillende posities en bekleed met leer, waar toch je stuurtas nog tussenpast zonder extra verlenging.

Nu wil ik het stuur op mijn fiets zetten maar kom ik erachter dat de remgrepen en shifters niet over het leer heen passen en ook niet buigbaar zijn zodat ik de opening zo groot kan maken dat ze over het stuur heen kunnen.

Iemand tips of ervaring hiermee?
JC772 schreef:Beste Allen,

Via marktplaats heb ik een Koga Dali stuur aangeschaft. Een mooi stuur met verschillende posities en bekleed met leer, waar toch je stuurtas nog tussenpast zonder extra verlenging.

Nu wil ik het stuur op mijn fiets zetten maar kom ik erachter dat de remgrepen en shifters niet over het leer heen passen en ook niet buigbaar zijn zodat ik de opening zo groot kan maken dat ze over het stuur heen kunnen.

Iemand tips of ervaring hiermee?
Kan dat leer er dan niet afgeschoven worden? Bijvoorbeeld warm maken met een föhn ofzo?
Travelmaster schreef: Kan dat leer er dan niet afgeschoven worden? Bijvoorbeeld warm maken met een föhn ofzo?
Heb ik geprobeerd, maar er is geen beweging in te krijgen, met name door de bocht waar het leer in gevormd zit.

Weet iemand of er remgrepen en shifters bestaan waarvan de opening wel makkelijk groter gemaakt kan worden, die bijvoorbeeld aan twee kanten gesloten moeten worden met schroeven?
JC772 schreef:
Travelmaster schreef: Kan dat leer er dan niet afgeschoven worden? Bijvoorbeeld warm maken met een föhn ofzo?
Heb ik geprobeerd, maar er is geen beweging in te krijgen, met name door de bocht waar het leer in gevormd zit.

Weet iemand of er remgrepen en shifters bestaan waarvan de opening wel makkelijk groter gemaakt kan worden, die bijvoorbeeld aan twee kanten gesloten moeten worden met schroeven?
Ja, die bestaan, maar het moet toch mogelijk zijn om dat leer eraf te schuiven? Heb je al eens gegoogled? Zou idioot zijn als dat niet kon...
Spiritus.

.tsooJ
bij de apotheker spuit halen met injectie naald. Spuit vullen met white spirit of iets spiritus achtig. Met de naald door het handvat prikken tot op het metaal en daar inspuiten. Dit doen op regelmatige afstanden en je handvat komt makkelijk los.

(tip staat ook ergens op de site van m-gineering, maar heb nu even geen zin om te zoeken, alleszins getest en goed bevonden :-))
En heb je ook een tip om ze daarna er weer 'vlotjes' op te kunnen schuiven? Want dat wil hier toch niet lukken..

Zelfde techniek waarschijnlijk.. Ik zal eens proberen wanneer tijd.

Voorlopig heb ik gewoon stuurlint ipv de lederen 30 cm lange handvaten...

:wink:
Warm water in de spuit, hopelijk heeft de vorige eigenaar ze niet vastgelijmd, maar heeft hij of zij afwasmiddel gebruikt om de handvatten makkelijk te monteren, door het warme water word het afwasmiddel weer vloeibaar en zouden ze los moeten komen.
Wij hebben in de winkel een stuur dat nagenoeg exact gelijk is aan het fijne Dali stuur, zij het met één verschil.
De uiteinden zijn afneembaar zodat je wel alles goed erop kunt schuiven. Zelfs Ergon grepen en Rohlofff schakelaars.
Ik denk dat Eric het over dit stuur heeft van Humpert.
http://www.rohloff.de/de/technik/tuning ... index.html
Klopt! Ik zit alleen thuis op dit forum dus heb niet altijd alles bij de hand. In de winkel is het vaak veel te druk. Vandaar ik niet precies kon zeggen welke het was.
Dank voor alle suggesties.

Uiteindelijk heb ik de draad waarmee het leer was vastgenaaid doorgeknipt, helemaal losgehaald, met (alsnog) heel veel moeite de shifters en remgrepen erop gewurmd en het leer weer netjes dichtgenaaid.

Je ziet er nu niets meer van, maar het heeft wel erg veel moeite gekost. Voortaan zal ik hier beter op letter als ik een nieuw stuur aanschaf.

Dit weekend een eerste tochtje gemaakt en het stuur bevalt gelukkig wel!
Das dan ook waar ik eerst aan dacht...

lol.. Werkje... :roll:
JC772 schreef:Dank voor alle suggesties.

Uiteindelijk heb ik de draad waarmee het leer was vastgenaaid doorgeknipt, helemaal losgehaald, met (alsnog) heel veel moeite de shifters en remgrepen erop gewurmd en het leer weer netjes dichtgenaaid.

Je ziet er nu niets meer van, maar het heeft wel erg veel moeite gekost. Voortaan zal ik hier beter op letter als ik een nieuw stuur aanschaf.
Wat zonde van je energie... Als je even langs een willekeurige fietsenmaker was gereden, dan had hij deze er met een luchtspuit aan de compressor in een minuutje af kunnen blazen en trekken. En na het monteren van de remhendels en shifters kan je het leer aan de binnenkant een beetje nat maken en er zo weer overheen schuiven.
Ach, maar op zich kan het best een leuk klusje zijn. En je zou bijvoorbeeld garen in framekleur kunnen kiezen voor een beetje bling. Foto?

.tsooJ
jumbo schreef:Ik denk dat Eric het over dit stuur heeft van Humpert.
http://www.rohloff.de/de/technik/tuning ... index.html
Waar kan ik dit stuur online kopen?

gr. jonathan
@Jonathan, pb gestuurd
Ik heb toevallig exact hetzelfde stuur te koop en ik had helemaal geen problemen om het leer eraf te krijgen .... je moet wel wat geduld hebben en stukje voor stukje het leer vanaf het begin duwen richting de bocht (inderdaad wat strak) en tegelijk probeer je het leer er van de andere kant af te trekken en dan geeft het wel mee, het zij met hele kleine stapjes :)