Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vlinderstuur op een id-worx fiets - Forum Wereldfietser

vlinderstuur op een id-worx fiets

onze id-worx dealer raadt ons af het standaard stuur van de id-worx easy traveller te vervangen door een vlinderstuur.
reden mij niet helemaal duidelijk: op alle giant en koga world travellers zitten/ zaten ze immers standaard gemonteerd.
wij zijn ruim ervaren vakantiefietsers en het gebruiksdoel vlinderstuur: 7 weken in de rocky mountains fietsen.[/b]
Hoi,
Waarom zou je het stuur veranderen?
Waarom raadt de FM het aan?
Hoe ziet die fiets er uit? Op www.idworx-bikes.de staat dit model niet.
Wat maakt het uit wat voor sturen er op andere merken fietsen zitten?
Groeten,
Leon

mijn vriendin vindt een recht stuur met bar ends op dergelijke trips niet prettig meer en heeft derhalve nagevraagd in hoeverre er een vlinderstuur op de easy transport van id-worx (met lowrider) gezet kon worden.
kan wel, maar raadden ze niet aan. een vlinderstuur is korter en minder stabiel was de hoofdmotivatie. vreemd, waarom zitten/zaten ze standaard dan wel op andere vakantie fietsen?
oftewel: wat zijn jullie ervaringen met deze sturen?

Hoi,

Een vlinderstuur laat veel verschillende handposities toe, is inderdaad handig. Dat het minder breed is zou voor je vriendin wel eens een voordeel kunnen zijn. Als je er van uit gaat dat een stuur ongeveer even breed moet zijn als je schouders, begrijp ik überhaupt niet waarom veel rechte sturen zo idioot breed zijn. Ikzelf ben een man van 1.80m. met voor mijn lengte vrij brede schouders, maar ik zaag altijd een stuk van mijn stuur af. Heb laatst voor mijn vriendin haar stuur met 13 cm. ingekort. Dat had nog wel meer gekund, maar dan past er niets meer op het stuur. Waar waren we gebleven?
Oh ja, de meeste vrouwen zouden dus waarschijnlijk wel een smaller stuur kunnen gebruiken. Wel vind ik inderdaad een vlinderstuur minder stabiel, maar het geeft daardoor ook meer vering.
Ik ben het met Leon eens dat je je niet moet laten "sturen" :wink: door wat veel fabrikanten doen. Ga liever af op ervaringen van anderen hier op de site, en dan zal je zien dat er voor-, en tegenstanders zijn....

Hoi,
Als je met korter minder breed bedoelt moet je wel een heel breedgeschouderde vriendin hebben wil een standaard stuur te smal worden; verreweg de meeste sturen zijn idd te breed. Rechte sturen worden breed geleverd omdat ze gewoon af te zagen zijn - niet dat veel mensen dat doen ...
Een vlinderstuur is inderdaad niet zo superstijf als een recht stuur; voor een coureur is dat een nadeel, maar de fijne keerzijde is meer comfort. Wel moet je zorgen dat de stuurpositie goed is en neem je na wat geexperimenteer met de positie een niet-verstelbare stuurpen, want juist in de pennen pleegt veel speling of slapheid te zitten.
Een andere mogelijkheid is om bar-ends te monteren die meer handposities toelaten.
Groeten,
Leon

Ik rij al sinds jaar en dag met een vlinderstuur en heb er geen enkel probleem mee. Het grote voordeel is inderdaad dat je makkelijk verschillende posities in kunt nemen. Als je heel hard aan het stuur trekt zit er inderdaad enige beweging in, maar bij normaal fietsen - ook op onverharde wegen en zelfs wasbord - heb ik er geen enkele last van.

Gerd

Ik vind juist de bar-ends op mijn mtb erg dun qua greep. Met het vlinderstuur op mijn toerfiets heb ik overal een juiste dikte qua greep.

(Of is er soms ook schuim te koop voor om de bar-ends?)

Roald schreef:(Of is er soms ook schuim te koop voor om de bar-ends?)
Jazeker is dat er; ik zou niet zonder kunnen. Elke goede fietsenboer heeft het.
Ik heb een keer een setje gekocht bij Heuts Automaterialen (!) dat behoorlijk dik was. Superieur qua duurzaamheid is het spul van Grab On, helaas ook qua prijs superieur. Ik heb dit gekocht bij Recylce in Wageningen. (het staat nog op http://www.avaghon.nl/Dynamo.htm)
Groeten,
Leon