Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brooks B17 select - Forum Wereldfietser

brooks B17 select

Wie heeft er ervaring met de brooks B17 select.

Ik had eerst een Brooks B17 imperial maar zit niet lekker met dat gat.

Zag bij bike components een Brooks B17 select voor 100 euro in de winkel 150 euro. Het leer schijnt iets dikker te zijn. Doet mij denken aan de Gilles Berthoud zadels.

Mario
Dit is een oude post, maar mogelijks zijn er intussen meer fietsers met ervaring met dit zadel. Ik ben ook aan het kijken voor een nieuw zadel. Nu was mijn eerste keuze een b17 s in special uitvoering, maar blijkbaar worden de specials niet in small gemaakt.

Momenteel rij ik met een b66, dat ik van mijn vorige fiets heb overgezet. Dit zadel is echter een tikje te breed met de manier waarop ik nu rij (zadel even hoog als stuur) en ik heb de indruk dat de veren eigenlijk niet veel opleveren van demping voor mij. Ik ben dan ook wel redelijk licht gebouwd ( onder de 60 kilo).

Helaas vind ik relatief weinig terug over de select uitvoering. Het is niet de bedoeling er eerst 2000 kilometer er mee te moeten rijden alvorens het een beetje ingereden is...

De reden waarom ik voor een special of een select wil gaan is de schuine afkanting, hoewel ik niet weet of dit veel uitmaakt in de praktijk...want dus ook geen ervaring mee..
De aanduiding bij Brooks S staat niet voor small, maar voor het feit dat het een dameszadel is.

Nu zijn er in het Nederlands genoeg onvriendelijke vrouwenbenamingen die met een S beginnen, maar waar de S nu werkelijk voor staat dat weet ik niet:-)

Wat Select betreft, ik heb een tijd terug een Colt Select getest. Ik vond hem zo slecht dat ik hem aan Michiel heb gegeven die er iets moois in kon kerven. Ik vond het adel knoerthard in ijn perineum drukken. Dus enerzijds een ontwerpfout (voor mijn lichaam dan) anderzijds was hij te hard waar hij niet hard moet zijn.

Overigens rijd ik al jaren met plezier op mijn minstens even harde (en nog dikkere) Gilles Berthoud zadel.
Hallo Eric,

Bedankt voor je antwoord. Ik bedoelde inderdaad een dameszadel. De select valt dus af- B17 special worden echter niet in damesuitvoering gemaakt - zal dus toch een normale b17 worden.
Ik zag wel dat er een S-uitvoering Chamion bestaat, maar ook daar is er niet veel over te vinden.
Eric Schuijt schreef:Nu zijn er in het Nederlands genoeg onvriendelijke vrouwenbenamingen die met een S beginnen, maar waar de S nu werkelijk voor staat dat weet ik niet:-)
Zijn die S-modellen niet gewoon wat Shorter?
Leon
Ik heb me ook laten vertellen dat de S voor 'short' staat. Om wat tegenwicht te bieden voor Eric's negatieve ervaring: ik rijd nu een kilometer of 800 op een B17 select, en die zat voor mij vanaf het begin goed, en daarna steeds beter. Ik weeg geloof ik een kilo of 73. Hij is in die tijd ook redelijk wat vervormd, m'n achterste is blijkbaar niet echt symmetrisch. 2000km lijkt me dus overdreven voor het inrijden, maar het belangrijkste lijkt me dat je er eentje kiest die in beginsel goed past. Een andere vorm kiezen omdat de ideale niet in jouw uitvoering komt, zou ik dan ook niet doen. (maargoed, ik heb er niet echt verstand van ofzo.)

Ik merk weinig van die 'schuine afkanting'; m'n 'Team Pro Classic' heeft het niet, en daar kan ik ook prima op fietsen. Ik koos voor de Select vanwege de belofte dat deze serie langer mee zou gaan. Of dat zo is, moet ik nog zien...
S staat inderdaad voor short, maar dat betreft alleen de punt om het opstappen voorlangs wat makkelijker te maken. De 'heren' en 'dames' versies zitten exact gelijk, want het zitvlak is bij beide zadels even breed. Die 2,5 cm lengteverschil voel je tijdens het rijden niets van.
De reden voor een special of select was een afgeschuinde kant, maar als dat in de praktijk niets uitmaakt kan ik dus evengoed kiezen voor een gewone b17 al dan niet short...short voor die ene keer op het jaar dat ik gauw in het jurkje op de fiets spring...
Bedankt voor de uitleg!