Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke nieuwe kookset. TIps? - Forum Wereldfietser

welke nieuwe kookset. TIps?

Ik ben opzoek naar een nieuwe kook/pannen/potten set. Dit voor 2persoonsgerechten, we gebruiken als brander momenteel de MSR International.


Heeft er iemand tips?
Het hangt af van je eigen voorkeuren:
* welk materiaal heeft je voorkeur: lees dit: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Kookgerief
* welke afmetingen hebben je voorkeur? Zijn jullie hongerlappen die pannen van 2 liter nodig hebben of zijn de gebruikelijke kleine pannetjes voldoende?
* hoe uitgebreid moet de set zijn? De een warmt zijn survivalhap op in één pan, de ander heeft twee pannen, een deksel en een koekepan nodig, als ze al geen fluitketel hebben (je hebt ze echt; op de Harskamperdennen gezien)
* heb je voorkeuren voor de handgreep? Een losse of aan de pan vast.
* wat is je budget? Mooie merken hebben mooie prijzen.
Ik heb zelf laatst deze gekocht, ben er tevreden mee.
Afbeelding
Criteria:
- geanodiseerd aluminium: wel bruinbakken maar bakt niet heel snel aan.
- best groot
- niet uitgebreid (dwz ik gebruik alleen de twee grootste kookpannen)
- ingebouwde greep is wel handig
- niet te duur
Wij gebruiken al een paar jaar de Optimus Terra pannenset.
Drie positieve punten:
- de heat exchanger onder de grootste pan. Dit maakt echt verschil in opwarmsnelheid
- de opberghoes die tegelijkertijd dient als hooikist voor het doorgaren van voedsel
- de pannengreep. Nogal wat losse pannengrepen zijn verkeerd om gemonteerd en drukken zichzelf los als je de pan optilt. Deze niet.
Minder enthousiast zijn we over de koekenpan: de bodem staat naar binnen bol en dat is niet handig in verband met aanbraden.
Leon schreef:ingebouwde greep is wel handig
Zeg dat wel. Mijn losse Trangia-pannengreep werd deze zomer in Gotenburg gestolen door een ekster. :roll: :lol:

Met een hele pan zie ik ze er nog niet mee van door gaan.

Peter
arnob schreef:Wij gebruiken al een paar jaar de Optimus Terra pannenset.
Drie positieve punten:
- de heat exchanger onder de grootste pan. Dit maakt echt verschil in opwarmsnelheid
- de opberghoes die tegelijkertijd dient als hooikist voor het doorgaren van voedsel
- de pannengreep. Nogal wat losse pannengrepen zijn verkeerd om gemonteerd en drukken zichzelf los als je de pan optilt. Deze niet.
Minder enthousiast zijn we over de koekenpan: de bodem staat naar binnen bol en dat is niet handig in verband met aanbraden.
Ik onderschrijf deze ervaring volledig. Ben erg tevreden met dit setje. De koekenpan heb ik alleen nog maar gebruikt om tosti's te maken en dat ging prima. Door de hoes en omdat ze mooi in elkaar passen, is het een handig setje in de tas.
Die van mij had ook een hoes. Weggeknikkerd. Gebruik ik toch niet. Ik spaar tegelijk gewicht en tijd met gefrummel.
Leon
Ik fietskampeer een jaar of 15. kampeer 25 jaar. Ik ben er nog steeds niet uit en blijf aanmodderen met pannen. Ik heb 1 primus pan van de etapowerset. Die is erg fijn voor waterkoken en pasta en zo. Ik blijf maar kijken naar fijnere. Zeker voor de fijnere prutjes, vind ik het moeilijk. Rvs bakt mij de veel aan. Antiaanbak coating overleeft mijn kamperen niet.

Ik lees dit dus met belangstelling.
HansvanderVeeke schreef:
arnob schreef:Wij gebruiken al een paar jaar de Optimus Terra pannenset.
Drie positieve punten:
- de heat exchanger onder de grootste pan. Dit maakt echt verschil in opwarmsnelheid
- de opberghoes die tegelijkertijd dient als hooikist voor het doorgaren van voedsel
- de pannengreep. Nogal wat losse pannengrepen zijn verkeerd om gemonteerd en drukken zichzelf los als je de pan optilt. Deze niet.
Minder enthousiast zijn we over de koekenpan: de bodem staat naar binnen bol en dat is niet handig in verband met aanbraden.
Ik onderschrijf deze ervaring volledig. Ben erg tevreden met dit setje. De koekenpan heb ik alleen nog maar gebruikt om tosti's te maken en dat ging prima. Door de hoes en omdat ze mooi in elkaar passen, is het een handig setje in de tas.
ik ben er ook erg tevreden over. Msr branderkop past in de binnenste pan met spatel en peper en zoutstel. Het windschermpje past er dan ook nog bij. De warmhouder is er makkelijk bij rijst en pasta gerechten. Scheelt bereidingstijd en brandstof. Bij de huidige versie heeft de groote pan een heat exchanger voor een hoger rendament. http://www.optimusstoves.com/seen/servi ... r-benelux/ voor info over de importeur.
Oja, de pannen bakken niet aan en zijn zeer eenvoudig te reinigen.
lennart schreef:Ik fietskampeer een jaar of 15. kampeer 25 jaar. Ik ben er nog steeds niet uit en blijf aanmodderen met pannen. Ik heb 1 primus pan van de etapowerset. Die is erg fijn voor waterkoken en pasta en zo. Ik blijf maar kijken naar fijnere. Zeker voor de fijnere prutjes, vind ik het moeilijk. Rvs bakt mij de veel aan. Antiaanbak coating overleeft mijn kamperen niet.

Ik lees dit dus met belangstelling.
Mijn sauspan (de kleine pan) heeft een alu buitenkant en een RVS binnenkant. Alu voor het goed verdelen van de warmte en RVS vanwege smaak en schoonmaken. De bodem is ook perfect vlak. Nadeel is het gewicht. Ietsje zwaarder. Helaas weet ik het merk niet meer, want meer dan 20 jaar oud.

Sjirk
Voor mensen die hun anti aanbak(tefal) coating mollen, er is nu ook een set op de markt met een ceramische coating, ik weet het niet zeker maar volgens mij Optimus.

ben