door
Revanho » wo 04 sep, 2013 22:09
IbanMayo schreef:Lijkt me logisch, je moet op de weg letten en je niet laten afleiden door randzaken die je kunnen beïnvloeden.
Nu, ik stop ook nooit om mijn GSM te checken, ik doe het ook altijd onder het rijden, maar ik begrijp het zeker.
Dat het (vaak) niet aan te raden is om met andere zaken dan het verkeer bezig te zijn is waar. Maar voor zover ik de Nederlandse wetgeving ken (maar die ken ik wel minder goed dan de Belgische) is het enkel verboden om met de telefoon in de hand bezig te zijn (bellen, berichtjes versturen, ...) maar is het niet verboden om een telefoon in een houder te bedienen.
Dus zolang hij geen andere wetgeving overtreedt (de regels die Lennart-Tampico noemt) heeft die veldwachter geen wettelijk poot om op te staan.
Overigens is het in veel gevallen waarschijnlijk minstens zo gevaarlijker om zo iets te doen dan om te bellen met de telefoon in de hand. Het vormt alle twee afleiding, het beperkt in de twee gevallen de controle over het voertuig (met één hand fietsen i.p.v. met twee) maar bij het bedienen van het toestel (navigatie aanpassen, berichtje verzenden) kan men bovendien niet de ogen op het verkeer houden. Bij het gewoon bellen kan men tenminste nog naar het verkeer kijken.
Het verschil in onveiligheid van bellen met de telefoon in de hand of handsfree bellen is dan ook erg beperkt. Dat het tweede niet verboden is heeft tegenwoordig vooral te maken met de oncontroleerbaarheid van dat gedrag.
Renaat