Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigeren per telefoon verboden.. - Forum Wereldfietser

Navigeren per telefoon verboden..

Een vriend is aangehouden door de lokale veldwachter omdat hij op zijn (in een stuurhouder gemonteerde) telefoon de navigatie zat bij te werken, onder het rijden dus...volgens de agent van dienst was dit verboden, net als in een auto, maar konden ze hem niet bekeuren en kreeg hij dus slechts een waarschuwing...maar na enig denken leek het ons meer een 1 aprilgrap dan een daadwerkelijke overtreding, toch ?
Lijkt me logisch, je moet op de weg letten en je niet laten afleiden door randzaken die je kunnen beïnvloeden.

Nu, ik stop ook nooit om mijn GSM te checken, ik doe het ook altijd onder het rijden, maar ik begrijp het zeker.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rtuig.html

Alleen als deze vriend:


- gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt;
- het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd;
- door uw schuld een verkeersongeval plaatsvindt waardoor iemand overlijdt of zwaar lichamelijk gewond raakt.

deed kon hij problemen krijgen. Dit is echter ook zonder die telefoon van toepassing.
Gewoon een diener die de regels weer eens niet kent. (en die telefoon is niet anders dan een fietscomputer of GPS als je hem zo op het stuur hebt zitten lijkt me)
IbanMayo schreef:Lijkt me logisch, je moet op de weg letten en je niet laten afleiden door randzaken die je kunnen beïnvloeden.

Nu, ik stop ook nooit om mijn GSM te checken, ik doe het ook altijd onder het rijden, maar ik begrijp het zeker.
Dat het (vaak) niet aan te raden is om met andere zaken dan het verkeer bezig te zijn is waar. Maar voor zover ik de Nederlandse wetgeving ken (maar die ken ik wel minder goed dan de Belgische) is het enkel verboden om met de telefoon in de hand bezig te zijn (bellen, berichtjes versturen, ...) maar is het niet verboden om een telefoon in een houder te bedienen.

Dus zolang hij geen andere wetgeving overtreedt (de regels die Lennart-Tampico noemt) heeft die veldwachter geen wettelijk poot om op te staan.

Overigens is het in veel gevallen waarschijnlijk minstens zo gevaarlijker om zo iets te doen dan om te bellen met de telefoon in de hand. Het vormt alle twee afleiding, het beperkt in de twee gevallen de controle over het voertuig (met één hand fietsen i.p.v. met twee) maar bij het bedienen van het toestel (navigatie aanpassen, berichtje verzenden) kan men bovendien niet de ogen op het verkeer houden. Bij het gewoon bellen kan men tenminste nog naar het verkeer kijken.
Het verschil in onveiligheid van bellen met de telefoon in de hand of handsfree bellen is dan ook erg beperkt. Dat het tweede niet verboden is heeft tegenwoordig vooral te maken met de oncontroleerbaarheid van dat gedrag.

Renaat
brAllezCycles schreef:volgens de agent van dienst was dit verboden, net als in een auto, maar konden ze hem niet bekeuren en kreeg hij dus slechts een waarschuwing...
En waarom konden ze die vriend niet bekeuren als het volgens hem (de agent) verboden was?
Was er sprake van een mondeling waarschuwing of is er iets op papier gezet?

Renaat
Slechts mondelinge stoerdoenerij van , zoals ik het hier nu lees, dienstkloppers zonder feitenkennis.. 8)

Overigens gebruikt hij dit dingetje, dus alles zit mooi recht voor je neus enzo..

http://digitalsonline.nl/pagina/p/5/id/ ... -long.html
brAllezCycles schreef: Overigens gebruikt hij dit dingetje, dus alles zit mooi recht voor je neus enzo..
Het zou me sterk verbazen dat de positionering van dat ding (recht voor de neus of wat meer naar links of recht) heel relevant is in de invloed die het gebruik ervan heeft op de verkeersveiligheid.

Renaat