Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Betere connector voor naafdynamo? - Forum Wereldfietser

Betere connector voor naafdynamo?

Gisteravond voor ik per fiets vertrok naar een vergadering, had ik nog snel even extra plaatjes achter mijn magura-remblokken geplaatst. Daarvoor mijn voorwiel wat laten zakken om het remblokje uit te nemen.
De draadjes en connector van de naafdynamo leken nog op hun plaat te zitten.Toen ik rond middernacht terugkeerde, bleek mijn verlichting niet te werken. Er was blijkbaar toch te hard getrokken geweest aan een draadje. Aan de kant van de weg in het licht van mijn zaklamp in mijn mond dan de draadjes en hulsje terug goed gemonteerd en 't was opgelost.

Nu mijn vraag: bestaat er voor het type contact aan de shimano naafdynamo een connector die naam waardig?
Zoals het nu is, worden de koperdraadjes d.m.v. een soort huls die er over geschoven wordt, gewoon tegen de kopervlakjes van de naafdynamo gedrukt. Dit is toch wel voorhistorisch te noemen. Ook een prutswerkje trouwens omdat die draadjes ook niet ast gepositioneerd blijven in die huls voor je die erop schuift, of is er een techniek waarbij dit kinderlijk eenvoudig kan gebeuren?
Ik ben op zoek naar een betere oplossing. Aan sommige SON-dynamo's zit wel een connector, maar dat is bij die shimano's niet het geval.
Ik denk er wel aan mijn Shimanonaaf dusdanig om te vormen en draadjes (kabel) te solderen op die contacten, en dan op de kabel een connector te voorzien.

Maar misschien zijn er betere oplossingen?
Je kunt een verbinding maken met smalle niet geisoleerde kabelschoentjes. Deze isoleer je uitendelijk wel met krimpkous. Dit zie je wel vaker in de fietstechniek. Een betere oplossing heb ik ook nog niet gevonden en ben benieuwd wie een beter weet. In auto's en buitenboordmotoren kom je soms kabelschoentjes tegen met een rubberen of pvc afneembare isolatie. Maar in een watersportzaak of automaterialenwinkel zijn die niet te krijgen. Op zich zou dit wel een acceptabele oplossing zijn.
'k Heb het maar direct naar mijn gedacht opgelost.
Grootste nadeel dat ik zie, is dat er moeilijk "langs de baan" aan te werken valt.
Mocht het echt tegen vallen, kan ik het nog steeds in de oorspronkelijke toestand brengen (welliswaar met vertinde contacten dan).


Toestand oorspronkelijk:
Afbeelding

Toestand na aanpassing:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Heb je snel voor mekaar.
LHTJoost schreef:Heb je snel voor mekaar.
Is een klein beetje mijn job: 'k ben elektronicus.
Dat dacht is al...ziet er prima uit.

En ik ondertussen maar klooien met mijn Alfine naafdynamo- E-werk omvormer - E-werk bufferaccu.
Ik kom er maar niet achter waar het mis gaat. Mijn GPS doet het zolang ik fiets maar zodra ik stop geeft mijn gps de melding dat de stroom eraf is. De accu geeft de stroom dus wel door maar laadt niet op. Ook niet wanneer ik een dag fiets zonder mijn gps aan te koppelen.
Jij een idee?

Sorry dat ik je draadje kaap.
Je geeft precies al zelf het antwoord: de accu lijkt niet op te laden. Vanop afstand kan ik daar maar weinig aan toevoegen, behalve "meten is weten". Zet een meettoestel op je accu (spanning meten). Bij laden moet de accuspanning traag stijgen. Mogelijks houdt dat in het opensmijten van het toestel met verlies van garantie enz....
Als er nog garantie zit, zou ik het terugbrengen en laten controleren.
Het is de 2e accu al. De erste heb ik teruggestuurd en is ongezien vervangen. Nu denk ik dat ze wellicht allebei niet kapot zijn geweest maar dat het probleem in de naafdynamo zit. Zou het kunnen dat de naafdynamo wel genoeg prik geeft op de gps van stroom te voorzien maar te weinig om de accu op te laden?

Maar idd meten is weten. Ik ga in de buurt iemand zoeken die dat kan.
Bedankt.