fietsert schreef:fietsert schreef:
Exal EX19 velg:
Bandenspanning: ? (hard opgepompt)
breed: 44 mm
hoog: 42 mm (boven velgrand)
Lang geen 47 dus.
Bedankt hiervoor,ahead, daar kan ik wat mee. Ik gebruik ook dezelfde velg, is dus precies wat ik zocht qua informatie. Ik gebruik al een paar 42-622 marathon winter met spikes, ik kan nu dus goed bepalen hoe deze 47- er door de achtervork zal lopen.
For the record. Ik heb dus ook even gemeten ('winterwielen'), de Schwalbe Marathon Winter band (2012) gemonteerd op en Rigida ZAC 19 (?) velg (velg heeft een breedte buiten van 24 mm).
Bandenspanning: ? (voldoende)
breed: 40 mm
hoog: 40 mm (boven velgrand)
Deze band loopt met voldoende ruimte én met een breed spatbord door de vorken van de Santos TM 2.8 alu (2007).
De extra milimeters (resp. 4 breed en 2 hoog), die de Marathon Mondial 47-622 heeft t.o.v. deze 42-622 Marathon Winter, gaat wel lukken...binnenkort dus eens bestellen. Een mooie oplossing denk ik, als alternatief voor 50-622 Marathon banden die waarschijnlijk op deze fiets nét niet lekker passen.
Inmiddels heb ik op mijn achterwiel deze Schwalbe Marathon Mondial Evolution 47-622 zelf gemonteerd. Het past prima, zoals verwacht, met de brede spatborden die ik al gebruikte . Ik meet zelf een effectieve breedte van (slechts) 43,4 mm voor deze band, maar de is vers uit de doos gemonteerd, op 6 bar gezet.
Dit bevestigd wel mijn stoute vermoeden dat van ditzelfde model band de 50-622 toch ook nog wel zal passen, echter dan niet mét spatborden gemonteerd. Ondanks de aanbevelingen/specificaties van de fabrikant voor deze fiets, en naar ik meen te herinneren ondanks een uitspraak van een ander forumlid. Ik wil dat zelf echter niet en ben nu tevreden met deze maat band 47-622.
Ik heb er vandaag nog niet op gefietst, dus ben benieuwd. Hier aan voorafgaand heb ik een ruim half jaar op een Schwalbe Marathon Mondial Performance 42-622 (lager geprijsd, 'skinnwalls', draadband) achter gereden, daarbij viel vooral het flinke verschil in rijcomfort qua demping op, in vergelijk met de stugge Marathon Extreme van al weer wat jaren geleden, die ik eerst in dezelfde maat achter reed. Iig een goede reden waarom ik nu, sinds vandaag deze Performance 42-622 als voorband gebruik.