Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buffalo!? - Forum Wereldfietser

Buffalo!?

Hallo,

Ik ben, net als vele anderen nog op zoek naar een goede comfortabele jas en onderkleding voor mijn fietsreis volgend jaar juli.

Nu kreeg ik via via een heel goede tip om eens te kijken naar de "Buffalo Special 6 Shirt"
Een heel speciaal systeem dat niet waterdicht is en wel winddicht.
Echter het voelt droog aan het droogt van binnen uit.
Zie ook dit ongelofelijke youtube filmpje waarin de Buffalo jas wordt uitgetest IN het water en in 15 minuten droog aanvoelt!

http://www.youtube.com/watch?v=RLtklD4LSX0

Ook Woolpower merinos wollen onderkleding lees ik niets over, naar het schijnt veel sterker dan de bekende Icebreaker dat uit 100% merinos wol bestaat maar waar gaten in vallen als je het frequent gebruikt.

Ik ga er steeds meer voor voelen maar begrijp niet dat ik er niet eerder op dit Forum ben tegengekomen!

Ik hoop op jullie reacties!?
Woolpower komt uit Zweden en het Zweedse leger, jagers, skiers etc gebruiken het. Ik ben er ook zeer tevreden mee; het kriebelt niet, kan gewoon op 60° gewassen worden en het allerbelangrijkste is dat het de warmte goed vasthoudt. Vooral bij langlauftochten krijg je het erg warm maar zodra je stilstaat koel je snel af en met de Woolpower blijven bv kont en knie langer warm dan bv met Icebreaker merino. Broek wordt na een tijdje wel een vormeloze zak maar zolang je niet meedoet met een modeshow.. maar na een wasbeurt is ie weer als nieuw hoor.
Ik lig er momenteel mee in mn slaapzak, tis tegen het vriespunt maar ik lig er warmpjes bij!
Als ik het zo zie hebben ze niet veel keus in kleuren, tenzij je een hele kleine maat hebt. Voor wat Icebreaker betreft, hier vallen vooral bij de hele dunne t-shirts inderdaad snel gaatjes in, in het wat steviger materiaal heb ik dat gelukkig nog niet meegemaakt. En zwart verbleekt in de zon in combinatie met zweten naar bruin.
Nadeel van de Icebreaker-kleding vanaf 200 grams dikte en hoger is dat die drijfnat worden. Veel meer dan de 150 grams dikte en de Power Dry stoffen.

Over Buffalo is het één en ander geschreven door Andy Kirkpatrick, waarnaar hier op het forum tóch een aantal keer gelinkt is. Overigens draag je dat, net als een fietsbroek met zeem, direct op het lichaam.
Een Special 6-shirt is wel erg warm. Meer voor Schotse winterdagen. Voor Nederland lijkt me dat ruim 300 dagen per jaar overkill. Dan kan een Active Lite Shirt voldoende zijn, of iets verelijkbaars van Rab of Marmot.

Naast Buffalo hebben ook Montane en Mardale al vele jaren dergelijke jaassen. Patagonia heeft afgelopen winter het Northwall Jacket gevoerd, welke een moderne interpretatie is van een dergelijke constructie.
Enkele reacties, fijn nieuwe input is altijd welkom!

Ten eerste mijn fietsreis gaat vanuit Alaska naar Panama en start in juli 2014.
Dat kan tóch koud zijn.
Een van de dingen die me van mijn vorige reis erg zijn bijgebleven is dat je erg afkoelt als je ergens stopt en door de natte (functionele) kleding het snel erg koud hebt.
Dus wordt het geen reis in Nederland of Europa.

Dat de Buffalo geen modieus kledingstuk is, tja dat is waar maar het is heel functioneel en daar gaat het mij meer om.

Woolpower gaat het zeker worden en de Buffalo ga ik eens in de winkel (EPE) bekijken en daar beslis ik of ik het uiteindelijk doe, immers de prijs is veel lager dan een 3 laags goretex superjas van een bekend merk!

Als laatste wil ik opmerken dat ik heel benieuwd ben naar de geroemde eigenschappen als ik het gebruik op mijn ligfiets waar ik de reis mee maak.
Immers je hebt daarbij altijd een vochtige / natte rug.
menno58 schreef:de Buffalo ga ik eens in de winkel (EPE) bekijken
Welke winkel is dat? Ik ben ook wel geïnteresseerd in het Buffalo systeem, maar dacht dat je het eigenlijk alleen in de UK kon bestellen, wil het ook graag eens echt voelen voordat ik iets besluit.

gr Jeroen
Als je vanaf juli van Alaska naar Panama gaat fietsen is het in het begin vooral nat, en daarna vooral warm. Dan heb je weinig aan zo'n Buffalo Special 6. Ik zou toch eerder aan losse laagjes denken: een laagje tegen de wind, tegen de regen, laagjes tegen de kou.
Wat de ligfiets betreft: sneldrogend is fijn, verder maakt het niet uit, een natte rug krijg je toch.

@jeroenh: http://www.buffalosystems.co.uk/buffalo ... therlands/

Gaele
(ooit van LA naar Panama geligfietst)