Additionally, paste this code immediately after the opening tag: carbon ja of nee - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

carbon ja of nee

peter1980 schreef:
Revanho schreef:
peter1980 schreef:Mijn volgende fiets komt er weer een carbon voorvork.
Ik vind dat je het verschil in gewicht goed kan merken.
Als iemand een gewichtsverschil van minder dan 0,5% van het totale gewicht 'goed merkt' dan vind ik dat bijzonder knap maar ook niet echt geloofwaardig. Want uiteindelijk gaat het om een verschil van 300 gram (of minder) op een totaal van meestal 70 kg of meer.

De kans dat het voelen van zo'n verschil zuiver psychologisch is of dat er andere factoren zijn die het verschil in gevoel verklaren is bijzonder groot. Ging het in de twee gevallen om verder perfect even zware, vergelijkbaar afgemonteerde fietsen met dezelfde banden en exact dezelfde geometrie? Zo niet, waarom zou het verschil in gevoel te wijten zijn aan de voorvork?

Renaat
Het gaat om twee vrijwel identieke fietsen. jij vind het niet echt ongeloofwaardige dat je het verschil in gewicht merkt. Heb je zelf weleens op twee identieke fietsen gefietst, waarvan één met carbon voorvork????
ik wel en geloof het of niet, maar ik vind het verschil opmerkelijk.
En uit welk materiaal bestond die andere "identieke fiets" dan ... 8) ....
Een carbon voorvork (ik heb er zelf een op mijn voor de rest titanium randonneur) neem je voor de rijeigenschappen, niet zozeer voor die paar grammen gewichtsbesparing.
peter1980 schreef:
Revanho schreef:
peter1980 schreef:
Het gaat om twee vrijwel identieke fietsen. jij vind het niet echt ongeloofwaardige dat je het verschil in gewicht merkt. Heb je zelf weleens op twee identieke fietsen gefietst, waarvan één met carbon voorvork????
ik wel en geloof het of niet, maar ik vind het verschil opmerkelijk.
En uit welk materiaal bestond die andere "identieke fiets" dan ... 8) ....
Een carbon voorvork (ik heb er zelf een op mijn voor de rest titanium randonneur) neem je voor de rijeigenschappen, niet zozeer voor die paar grammen gewichtsbesparing.
de andere fiets had een stalen voorvork, maar als jullie het allemaal niet geloven prima.
Ik fiets ook niet op een VSF, heb buitenboord lagers en kies mijn fiets ook uit op uiterlijke kenmerken als kleur en model, dus een carbon voorvork past daar prima bij :-)
peter1980 schreef: Het gaat om twee vrijwel identieke fietsen. jij vind het niet echt ongeloofwaardige dat je het verschil in gewicht merkt. Heb je zelf weleens op twee identieke fietsen gefietst, waarvan één met carbon voorvork????
ik wel en geloof het of niet, maar ik vind het verschil opmerkelijk.
Neen, dat heb ik niet gedaan. Maar ik weet wel iets van de sterkte van 'placebo-effecten', van relatieve waarnemingsdrempels, ...
Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat jij een extreme gevoeligheid voor die gewichtsverschillen hebt maar zonder betrouwbaar dubbelblind onderzoek dat het tegendeel aantoont geloof ik inderdaad dat de meerderheid van de mensen een verschil van 300 gram niet zullen waarnemen, laat staan dat ze het als opmerkelijk zullen ervaren.

Volgens verschillende 'fietssnelheidscalculatoren' (http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm en http://bikecalculator.com/) zorgt 300 gram gewichtsverschil voor een verwaarloosbaar snelheidsverschil. Zelf bij behoorlijk steile hellingen gaat het om snelheidsverschillen van minder dan 0,1 km/u en over maximaal 2 watt verschil om dezelfde snelheid te behouden.
En dat bevestigd mijn vermoeden alleen maar, het lijkt me immers erg onwaarschijnlijk dat normale mensen die verschillen kunnen waarnemen.

M.a.w. er zijn verschillende mogelijke verklaringen waarom jij een groot verschil waarneemt en het kleine gewichtsverschil van een vork lijkt me niet de meest aannemelijke verklaring.

Renaat
peter1980 schreef: de andere fiets had een stalen voorvork, maar als jullie het allemaal niet geloven prima.
Omdat het heel ongeloofwaardig is en er betere verklaringen mogelijk zijn.
Jullie hebben `t over een gewichtsbesparing.
Ik overweeg bij mijn volgende fiets ook een carbon-voorvork , maar dan vooral om iets meer comfort te krijgen. ( tov mijn huidige alu vaste voorvork ).
Een stalen voorvork geeft misschien wel hetzelfde comfort.
Meer over carbonvorken en -fietsen: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=18904

Renaat