Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zichtbaarheid in het verkeer II - Forum Wereldfietser

Zichtbaarheid in het verkeer II

Een nieuw onderwerp met vrijwel dezelfde naam als een onderwerp uit 2010. Deze keer bedoeld om onderbouwd iets te kunnen zeggen over zichtbaarheid in het verkeer.

DAGLICHT
Kleur
Uit onderzoek blijkt de beste kleur om zichtbaar te zijn in het verkeer, fluoriserend oranje-rood is. (Helaas kan ik (nog) niet bij het gehele rapport, maar alleen bij de samenvatting.) De fluo-gele/-groene kleuren die je vaak tegenkomt zijn een goede tweede, samen met fluo-rood gaas op een witte oppervlakte en met een combinatie van fluorood/-oranje met fluogeel/-groen. Fluoriserend roze is ook getest maar komt niet voort als geadviseerde kleur. (Sorry, dames...)
Een andere, wellicht beperktere(?), studie impliceert ook het gebruik van fluoriserend geel of -oranje voor overdag.

's NACHTS
Reflectie
Een artikel (PDF) in een professioneel magazine voor wetshandhavers door iemand die fietsende agenten opleidde, impliceert dat het gebruik van retroreflecties belangrijk is. Een ander onderzoek (helaas weggeklikt) bracht naar voren dat de herkenbaarheid voor fietsers groter is met reflectiebandjes rond de knieën en de enkels.
Verlichting vs. reflectie
Een samenvattend artikel van tientallen onderzoeken (PDF in mijn bezit) brengt naar voren dat het voeren van verlichting veel effectiever is dan het voeren van reflectie. Hoe feller het licht, des te groter de kans dát je gezien wordt en dat je van een grotere afstand gezien wordt.

Meer informatie is natuurlijk welkom, maar ik verzoek wel om in dit onderwerp het bij wetenschappelijk onderzoek te houden. Daarmee kan een gefundeerd onderwerp ontstaan welke niet vertroebeld wordt door persoonlijke meningen.
Ik ben net in mijn rondje van 55 km bijna drie keer van de sokken gefietst. En dat was niet omdat ik niet goed zichtbaar was maar gewoon omdat anderen niet keken. Als mensen een kruising oversteken zonder naar links of rechts te kijken dan houdt het een beetje op.

Op mijn motor draag ik een knalgeel fluoriscerend jack en mijn basis gedachte is altijd, ik ga er vanuit dat ze me niet gezien hebben.
Gaat dat samenvattende artikel dat aangeeft dat verlichting belangrijker is dan reflectie specifiek over fietsen?
Want mijn ervaring vanuit de auto is dat ik van fietsen (van achteren) eerder de reflectie zie dan hun achterlicht (heeft natuurlijk ook te maken met de sterkte van de autolampen). Hoe dat gaat met zichtbaarheid als fietsers je tegemoetkomen durf ik eigenlijk niet zo direct te zeggen, maar daar is de afstand tussen auto en fiets over het algemeen natuurlijk toch al wat groter (deels afhankelijk van de breedte van de weg).
Uit de samenvatting na die link:
This study aims to quantify the effect of visibility aids on the occurrence of pedestrian and cyclist–motor vehicle collisions and injuries, and drivers’ responses in detection and recognition.
Wat betreft je ervaringen:
3.4. Active versus passive visibility aids
Four trials compared active with passive visibility aids. Lamps and flashing lights yielded a greater detection and recognition distance and shorter reaction time and greater detection and recognition when compared with reflectors (Blomberg and Hale, 1986; Matthews and Boothby, 1980; Watts, 1984b). Recognition was not improved in one trial (Watts, 1984b, trial two).
©Elsevier Ltd. Dus dat ik dit hier zet is feitelijk illegaal. Maar verduidelijkt wel gelijk de wetenschappelijke onderbouwing van je hoogstwaarschijnlijk verkeerde perceptie.
Dank voor dit stuk uitleg. Die link werkt bij mij alleen niet, zelfs niet naar een samenvatting, maar gaat naar een inlogsysteem van de NHTV.
Aangezien ik dit wel interessant vind, heb je voor mij auteur, titel en tijdschrift? Dan zoek ik hem verder zelf op, via bib waar ik dan weer toegang heb.

Dank,
Jaap
Irene Kwan, James Mapstone
Visibility aids for pedestrians and cyclists: a systematic review of randomised controlled trials
Accident Analysis and Prevention 36 (2004) 305–312
Ik ben wel benieuwd naar het effect van een al dan niet knipperend achterlicht op de zichtbaarheid in het donker. En of licht voeren bij daglicht de zichtbaarheid bevordert. Is iemand daar al eens iets onderbouwds over tegengekomen? Misschien staat het wel in de gelinkte artikelen, maar ik heb nu even geen tijd om die uitgebreid te gaan lezen, want ik ga morgen op fietsreis en ik moet mijn spullen nog pakken. :)
Ik vraag me af water gebeurt als elke fietser, brommer- en motorrijder met fluoriserende hesjes gaat rijden, valt het dan nog extra op? M.a.w. Is de zeldzaamheid van deze fluoriserende hesjes niet een deel van de reden dat het zo opvalt?
steks schreef:Ik vraag me af water gebeurt als elke fietser, brommer- en motorrijder met fluoriserende hesjes gaat rijden, valt het dan nog extra op? M.a.w. Is de zeldzaamheid van deze fluoriserende hesjes niet een deel van de reden dat het zo opvalt?
Ik zou helemaal kleurenblind worden. En misschien valt die ene kleine licht grijze auto zonder lichten dan ineens wel op. :?
's NACHTS
Reflectie
Een artikel (PDF) in een professioneel magazine voor wetshandhavers door iemand die fietsende agenten opleidde, impliceert dat het gebruik van retroreflecties belangrijk is. Een ander onderzoek (helaas weggeklikt) bracht naar voren dat de herkenbaarheid voor fietsers groter is met reflectiebandjes rond de knieën en de enkels.
Verlichting vs. reflectie
Een samenvattend artikel van tientallen onderzoeken (PDF in mijn bezit) brengt naar voren dat het voeren van verlichting veel effectiever is dan het voeren van reflectie. Hoe feller het licht, des te groter de kans dát je gezien wordt en dat je van een grotere afstand gezien wordt.
De eenduidige conclusie als zou verlichting 's nachts veel effectiever zijn dan reflectie, lijkt mij al te simplistisch....

Om maar wat te noemen :
- 's nachts = in de pikkedonker of in een nachtelijk verlichte omgeving, bv . stad ?
- effectief tov aankomend of achterliggend verkeer ? achterverlichting heeft meestal bijlange niet het bereik van voorverlichting

Met andere woorden, de omstandigheden spelen ongetwijfeld een rol of verlichting dan wel reflectie het effectiefst zal zijn.
steks schreef:Ik vraag me af water gebeurt als elke fietser, brommer- en motorrijder met fluoriserende hesjes gaat rijden, valt het dan nog extra op? M.a.w. Is de zeldzaamheid van deze fluoriserende hesjes niet een deel van de reden dat het zo opvalt?
Het gaat hier niet om opvallen, maar om zichtbaarheid. Er wordt wel in onderzoeken voor verkeersborden kanttekeningen geplaatst bij de achtergrond en bij andere aandachtstrekkers. Desalniettemin zijn de genoemde kleuren het beste zichtbaar t.o.v. de andere kleuren.

@jansenius
  • 's Nachts betekent na zonsondergang. Dat heeft invloed op de hoeveelheid licht. Dat wordt weer in bepaalde eenheden uitgedrukt welke een factor 100 kunnen verschillen tussen nacht en dag. Ik twijfel er niet aan dat daarmee het verschil tussen buitengebied en bebouwde kom te klein is om wezenlijk verschil te kunnen maken.
  • De tientallen onderzoeken gaan over zowel voor- als achterlichten.
Er is een wezenlijk verschil tussen reflectie en retroreflectie. Mijn fiets voldoet aan de wettelijke eisen betreffende reflectoren in de pedalen en retroreflectoren in de wielen. Tevens zit in de wielerkleding, die ik bij nacht draag, retro-reflecterende banden genaaid. Bovendien zijn naast het achterlicht twee rode reflectoren geplaatst.

Ik rij bij nacht of omstandigheden van atmosferische aard altijd met verlichting. Voor met 60 lux. Rekening houdende met de medeweggebruiker, merk ik zelden, dat ik te laat worden opgemerkt.
Voorts ga ik er van uit dat mijn medeweggebruikers minder zien dan ik. Daarom rij ik in opvallende kleding en met een opvallende helm op en pas ik mijn snelheid aan naar omstandigheden. Ik heb alle tijd tijdens het fietsen.

Piet.
Robertjan schreef:
Kleur
Fluoriserend roze is ook getest maar komt niet voort als geadviseerde kleur. (Sorry, Blanche...)
Een andere, wellicht beperktere(?), studie impliceert ook het gebruik van fluoriserend geel of -oranje voor overdag.

.[/i]


Sorry Blanche?
Roze is helemaal niet mijn kleur (!) - ik rij al een poos in fel oranje.
Robertjan schreef:Het gaat hier niet om opvallen, maar om zichtbaarheid.
Maar over jou eerste artikel schrijf je het volgende:
Robertjan schreef:Uit onderzoek blijkt de beste kleur om op te vallen in het verkeer is fluoriserend oranje-rood.
Gaat het nu over opvallen of zichtbaarheid, de definitie van zichtbaarheid is "de eigenschap van iets om met de ogen waargenomen te kunnen worden".

Onze ogen zijn overdag het gevoeligst voor een groengele kleur, 's nachts is dat groen/turquoise. Dan zou je denken dat je het beste een groen fluoriserende hesje kunt dragen, maar groen is in de natuur een veel voor komende kleur en onze hersenen zijn niet gespitst op deze kleur. Roodtinten daarentegen zijn van nature vaak tekenen van gevaar waardoor die kleur meer opvalt terwijl onze ogen daar niet het gevoeligst voor zijn.
Wellicht daarom dat onze ogen fluo-oranje eerder waarnemen dan fluo-geelgroen. Dat maakt dan dat fluo-oranje beter zichtbaar is dan fluo-geelgroen.
Citaat uit krantenartikel (http://www.gva.be/regio-antwerpen-noord ... kster.aspx):
S.B. droeg een felgele outfit en was dus goed zichtbaar, maar naar verluidt zou de 30-jarige aanrijdster de dame verward hebben met de gele paaltjes die er staan om de baan te versmallen.
Alsof je wel een paaltje wel wil raken..... Er is zowel in de VS als in Europa heel veel onderzoek gedaan, vooral vanwege de zichtbaarheid van beroepsgroepen zoals weg werkers. Op basis daarvan zijn er in de VS en Europa (vrijwel gelijke) normen voor de kleuren, de helderheid van de reflectiestrepen, de minimale oppervlaktes, de kleurvastheid etc. Zie hier voor een onvolledig overzicht: http://en.wikipedia.org/wiki/High-visibility_clothing Wie veilig de weg op wil kan het beste een jas, vest, of shirt uit de professionele hoek kopen (nog goedkoop ook) dat voldoet aan de hoogste eisen. Die hoogste norm is wat nodig is voor wegwerkers die in een omgeving werken waar de auto's harder dan ik geloof 50 km rijden - net als de omgeving waarin wij fietsen. In sommige landen moet je op de fiets inmiddels in het donker of bij slecht zicht ook al iets dergelijks dragen, al zijn de eisen daarbij veel lager. Maar zelfs aan die lagere eisen voldoet vrijwel geen fietskleding. Mavic heeft een lijn, maar dat is het wel bijna. De rest gebruikt niet gecertificeerde materialen en kleine reflectiebiesjes. Dat is allemaal beter dan niets, maar haalt het niet bij het professionele spul.
En ja, goede verlichting is ook zinvol, natuurlijk.
Wim
Wim schreef:De rest gebruikt niet gecertificeerde materialen
Materiaal dat niet gecertificeerd is kan slechter zijn dan materiaal dat wel gecertificeerd is, maar dat hoeft niet zo te zijn. Soms zijn fabrikanten niet geïnteresseerd in certificatie en doen ze dus niet de bijhorende investering, niettegenstaande ze wel voldoen aan de voor de certificatie geldende normen.
Of - en in welke mate - dat hier van toepassing is weet ik niet.

Renaat
Dat kan, maar als consument kun je dit niet weten. Dat is het mooie van certificatie en standaarden: de per definitie onwetende consument hoeft niet zelf alles te weten, of te vertrouwen op een leverancier. De praktijk is bovendien dat de zichtbaarheid van professionele gecertificeerde werkkleding inderdaad opvallend veel beter is. De simpelste manier is dus om daar bij aan te sluiten. Wie wordt de eerste fabrikant van fietskleding die dit doet?
Wim
Wim schreef:Dat kan, maar als consument kun je dit niet weten. Dat is het mooie van certificatie en standaarden: de per definitie onwetende consument hoeft niet zelf alles te weten, of te vertrouwen op een leverancier.
Klopt. Maar het 'lelijke' aan certificaten is dat kleine producenten die soms heel goede kwaliteit bieden niet altijd het geld hebben om hun product te laten certificeren. Voor iets als reflectiemateriaal zal dat misschien nog meevallen, maar bij bepaalde nieuwe ontwikkelingen in b.v. de mobiliteitssector (denk o.a. aan nieuwe wagens) kan al die noodzakelijk certificering erg verstikkend werken. Hetzelfde gaat o.a. ook op voor bepaalde voeding (biologische teelt), ...

Maar dat is het laatste wat ik er hier over zeg, want het is weer te erg offtopic en ik wil dit onderwerp niet kapen.

Renaat